În urma unei propuneri legislative care vizează reformarea sistemului de taximetrie din România, Legea 38/2003 se află în pragul primei actualizări semnificative după aproape două decenii de stagnare.
Propunerea a fost adoptată tacit de Senat, deoarece termenele legale de dezbatere și vot nu au fost respectate. Modificările propuse aduc schimbări semnificative atât pentru șoferi, cât și pentru pasageri.
Modificări privind tarifele la serviciile de taxi
Una dintre cele mai importante modificări se referă la tarife. Propunerea prevede dublarea tarifului de pornire, cu condiția esențială ca acesta să nu depășească dublul tarifului de distanță, exprimat în lei pe kilometru. Aceasta reprezintă o schimbare majoră față de regula actuală, care limitează tariful de pornire la maxim echivalentul tarifului de distanță.
În plus, se introduce un tarif de noapte. Acesta poate fi cu până la 50% mai mare decât tariful de zi. Șoferilor li se oferă posibilitatea de a majora cu 50% tarifele pentru cursele în afara localității.
O altă modificare importantă se referă la situațiile în care într-o localitate nu există transportatori autorizați pentru serviciile de taxi.
Propunerea permite consiliilor locale să preia controlul direct al acestor servicii, utilizând vehiculele deținute de primării și eliberând licențe specifice în acest scop. Aceste modificări propuse au potențialul de a moderniza și de a îmbunătăți semnificativ serviciile de taximetrie din România.
Taximetriștii vor putea utiliza în continuare benzile speciale
Taxiurile vor continua să aibă acces pe benzile speciale destinate transportului în comun, cu scopul de a reduce timpul de deplasare și emisiile poluante. Restricționarea acestui acces de către autoritățile locale va fi posibilă doar în situații în care circulația mijloacelor de transport în comun este grav perturbată.
În ceea ce privește gestionarea serviciilor de taxi, propunerea aduce o noutate: posibilitatea subcontractării serviciilor exclusiv către persoane fizice autorizate, eliminând astfel posibilitatea colaborării cu alte firme. Acest lucru vine ca o măsură de a păstra controlul și calitatea serviciilor de taxi la un standard înalt.
Schimbări privind atribuirea licențelor
Procesul de atribuire a licențelor va suferi, de asemenea, modificări. Mai exact, se vor introduce noi criterii de punctare. Acestea vor fi bazate pe efortul investițional și modul de deținere a vehiculelor de către operatorii de transport. Astfel, se favorizează operatorii care investesc mai mult în parcul lor auto, în detrimentul celor care aleg să își constituie flota prin contracte de închiriere sau comodat.
Aceste modificări propuse au potențialul de a moderniza și de a îmbunătăți semnificativ serviciile de taximetrie din România. Le-ar adapta la cerințele și așteptările contemporane ale pasagerilor. Schimbările sunt de așteptat să ofere un impuls pozitiv pentru industrie. În același timp, vor asigura că pasagerii beneficiază de servicii de calitate, sigure și accesibile. Cu toate acestea, implementarea cu succes a noilor reguli va depinde de modul în care acestea vor fi primite și adaptate de către operatorii de taxi și autoritățile locale.