Alegeri locale 2024. Biroul Electoral Central (BEC) a adoptat o hotărâre care prevede că alegătorii cu domiciliul în străinătate nu-şi pot exercita dreptul de vot la alegerile locale, dacă şi-au stabilit reşedinţa în ţară începând cu data de 11 aprilie 2024.
BEC a adoptat o hotărâre importantă pentru alegerile locale
Românii din diaspora își vor putea exercita dreptul de vot doar dacă și-au stabilit reşedinţa în ţară anterior datei de 11 aprilie 2024 şi nu sunt înscriși în lista electorală permanentă.
Ei se vor prezenta la secția de votare arondată, unde sunt înscriși în lista electorală suplimentară.
Hotărârea luată de BEC prevede mai mult aspecte importante. La alegerile locale, alegătorul cu domiciliul în ţară, care şi-a stabilit reşedinţa într-o altă unitate administrativ-teritorială din ţară anterior datei de 11 aprilie şi nu este înscris în lista electorală permanentă şi care se prezintă la vot la secţia de votare la care este arondată strada unde îşi are reşedinţa, îşi va putea exercita dreptul de vot la respectiva secţie de votare.
În acest caz, urmează să fie înscris în lista electorală suplimentară.
Alegătorul, care îşi exercită dreptul de vot în acest caz, este radiat din lista electorală permanentă existentă la secţia de votare din ţară în a cărei rază domiciliază, la solicitarea preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare, transmisă prin Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal.
La alegerile locale din 2024, alegătorul cu domiciliul în ţară care şi-a stabilit reşedinţa în ţară începând cu data de 11 aprilie 2024 îşi va putea exercita dreptul de vot doar în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care îşi are domiciliul.
Actul de identitate face dovada identităţii, a cetăţeniei române, a adresei de domiciliu
Într-un final, hotărârea BEC arată că actul de identitate face dovada identităţii, a adresei de domiciliu şi, după caz, a adresei de reşedinţă. Proba reşedinţei se poate face şi cu dovada de reşedinţă.
Aceasta constă în menţiunea privind reşedinţa înscrisă pe un document care va însoţi cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate şi cartea de identitate provizorie.
„Actul de identitate face dovada identităţii, a cetăţeniei române, a adresei de domiciliu şi, după caz, a adresei de reşedinţă. În plus, proba reşedinţei se poate face şi cu dovada de reşedinţă, care constă în menţiunea privind reşedinţa înscrisă pe un document care va însoţi cartea de identitate simplă, cartea electronică de identitate şi cartea de identitate provizorie”, stabileşte hotărârea BEC.