Găsirea cadoului potrivit a fost dintotdeauna o provocare: un studiu al Mednet Research arată că aproape 40% dintre români au primit de-a lungul timpului daruri inutile, care nu le-au făcut plăcere. Ca să ne scoată din încurcătură, doi tineri antreprenori –  Tibi Breazu (originalo.ro) şi Marius Avram (happy-box.ro) – au importat în România o afacere larg răspândită în Occident, dar nouă pentru piaţa autohtonă: comerţul cu pachete-cadou, fiecare conţinând zeci de opţiuni diferite (zboruri cu avionul, şedinţe la ore de sport, cine romantice, răsfăţ la spa, rafting, cannoying etc.). „De ce să dăruieşti un cadou care nu știi sigur dacă este pe gustul persoanei care îl primește, când poţi să oferi un dar extrem de flexibil şi memorabil… nu ai cum să dai greș cu o amintire“, aduce Tibi Breazu, coproprietarul Originalo, un prim argument în favoarea comerţului cu cadouri de acest tip. (Strict tehnic, fiecare pachet-cadou conţine o broşură detaliată care prezintă până la 50 de activităţi dintre care beneficiarul cadoului îşi poate alege una pe care să o încerce, şi un voucher securizat, ambalate într-o cutie elegantă, cu termen de valabilitate de un an.)

„Nu am inventat noi roata (…) Am locuit o vreme în Franţa şi, prin 2008, tot mergând la prietenii mei de-acolo, am văzut că, la aniversări sau petreceri, invitații veneau cu câte un pachet…chiar mă întrebam dacă atât de mult se citește în Franța. De fapt, erau niște pachete-cadou, care cuprindeau diverse experiențe. La noi nu exista aşa ceva“, povesteşte Tibi Breazu de unde i-a venit ideea de a lansa în România – împreună cu partenera lui, Ioana Antonie -, acest concept de business.

De când s-a lansat pe piaţă (iunie 2012), Originalo a vândut peste 1.000 de pachete-cadou, cu o valoare medie de 160 de lei; cele 11 pachete din portofoliu, care au acoperire în toată ţara, sunt împărţite pe categorii (Sejur, Spa, Lifestyle, Sport și Aventură) şi au prețuri cuprinse între 99 şi 445 de lei. „Toată lumea vrea să fie cât mai originală şi inedită, iar cadoul oferit să fie cât mai apreciat de beneficiar“, explică proprietarii Originalo de ce se aşteaptă ca afacerea lor să crească puternic în următoarea perioadă. „Deocamdată, piaţa o facem noi şi încă vreo doi concurenţi (happybox şi francezii de la Emova – n.r.). În această industrie, adevăratul boom urmează“, e convins Tibi Breazu, care estimează o cifră de afaceri de 50.000 de euro pentru 2013. Pentru comparaţie, francezii de la Smartbox, care au introdus acest concept în piaţa cadourilor, fac 450 mil. euro din vânzarea de pachete-cadou în 18 ţări.

Înapoi în România, în competiţie a intrat şi Marius Avram, arbitrul din Liga 1 de fotbal care a demarat, la începutul acestui an, afacerea happybox, cu venituri estimate la 30.000 de euro la finalui lui 2013. A mers chiar mai departe cu afacerea în care a investit în jur de 40.000 de euro şi a deschis primul magazin de „Experienţe Cadou“ din Bucureşti; preţurile cadourilor happybox variază între 60 şi 400 de lei, iar portofoliul de produse al companiei include şapte „cutii“ de cadouri, cu activităţi de relaxare, sejururi în doi sau invitaţii în oraş.  „În orice cadou – punctează Marius Avram -, ofertele incluse au valori mai mari sau cel puţin egale cu preţul cutiei din care fac parte“. Pentru derularea­ afacerii, arbitrul FIFA colaborează cu peste 200 de „furnizori de experienţe“ (hoteluri, restaurante, saloane de fitness, saloane de înfrumusețare, pensiuni, parcuri de distracție, circuite auto etc.), care „a trebuit să înțeleagă colaborarea noastră ca pe o afacere win-win, în care ei au parte de promovare, iar noi beneficiem de oferte corecte din partea lor, pentru a putea oferi un plus de valoare cumpărătorului“, subliniază Avram.

Obiectivele lui pentru 2014: „Cel puţin dublarea numărului de clienţi (2.000 în prezent) şi a cifrei de afaceri, plus deschiderea unui birou în Cluj“, rezumă Marius Avram, mulţumit că „ne putem susține o ușoară creștere și o ușoară extindere din încasările actuale“. Iar perspectivere sunt mai mult decât încurajatoare: în România, piaţa de retail online a crescut cu 141% în perioada ianuarie-iulie 2013, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, conform datelor PayU. Aceleaşi date arată o creştere de 83% pentru piața cadourilor achiziţionate de pe net._

10 milioane euro este valoarea estimată a coşurilor de cadouri pe care le cumpără românii

Acest articol a apărut în ediţia print numărul 50 a revistei Capital din săptămâna 16-22 decembrie 2013