Daniel David susține că taxele din învățământul universitar sunt justificate

Ministrul Educației, Daniel David, rector suspendat al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, susține că taxele din învățământul universitar sunt justificate în raport cu calitatea educației și valoarea diplomelor oferite de instituțiile academice din România.

„Dacă raportăm taxele la calitatea pe care o oferim și valoarea diplomelor pe care o avem în țară, cred că taxele nu sunt prea mari. Dar vorbesc din perspectiva rectorului UBB, nu din perspectiva ministrului.

Ca ministru spun doar că este o decizie descentralizată la nivelul universitaţilor”, a explicat Daniel David.

El a subliniat că responsabilitatea stabilirii taxelor aparține fiecărei instituții de învățământ superior.

Ministrul Educației a subliniat că descentralizarea acestui aspect la nivelul universităților le conferă acestora responsabilitatea de a-și gestiona taxele în funcție de resursele disponibile și de nivelul de educație oferit, adăugând că, din perspectiva sa, în anumite domenii taxele sunt prea mici și, pentru a asigura o educație de calitate, sunt necesare resurse financiare corespunzătoare.

Unele taxe ar putea fi chiar mai mari, având în vedere calitatea oferită și valoarea diplomelor

Daniel David a abordat și subiectul modificării planurilor-cadru pentru liceu, subliniind importanța unei educații care să combine transmiterea cunoștințelor cu explicarea modului în care acestea au fost dobândite.

El a explicat că Ministerul Educației a primit numeroase sugestii și propuneri în urma consultărilor publice privind planurile-cadru pentru liceu, iar deciziile finale vor fi anunțate cel mai probabil la finalul lunii aprilie sau în luna mai.

Daniel David
Daniel David (SURSA FOTO: danieldavid.ro)

Ministrul a remarcat și o schimbare de atitudine în rândul actorilor din sistemul de educație, care au trecut de la faza de critici la o abordare constructivă.

„Din punctul meu de vedere nu sunt prea mari taxele, dimpotrivă, în unele zone taxele sunt prea mici. Dacă raportăm taxele la calitatea pe care o oferim și valoarea diplomelor pe care o avem în țară cred că taxele nu sunt prea mari.

Dar vorbesc din perspectiva rectorului UBB, nu vorbesc din perspectiva ministrului. Ca ministru spun doar că este o decizie descentralizată la nivelul universităților” şi altcineva să vină să spună că formula apei se bazează pe o energie psihică de un anumit tip.

Nu mai ajunge ca noi în şcoală să spunem „Formula apei este H2O” şi altcineva să vină să spună că formula apei se bazează pe o energie psihică

Un alt subiect atins de ministrul Educației a fost cel al modului în care sunt educați copiii și tinerii în școlile din România.

Ministrul a subliniat că nu este suficient ca în școală să învățăm că formula apei este H2O, iar altcineva să susțină că aceasta se bazează pe o energie psihică, evidențiind importanța dezvoltării gândirii critice și subliniind că, în toate disciplinele, transferul cunoștințelor trebuie să includă și procesul prin care am ajuns la acele cunoștințe, pentru a dezvolta o gândire critică și a înțelege de ce facem anumite afirmații.

În toate disciplinele, transferul cunoştinţelor trebuie să includă şi modul cum am ajuns la acele cunoştinţe, pentru a dobândi gândire critică şi a înţelege de ce spunem anumite lucruri, a explicat Daniel David.

„Noi va trebui să trecem de la ideea că doar transferăm competenţe – încă nici asta nu facem foarte bine – dar tot mai mult ne dăm seama că nu ajunge doar să transferăm competenţele şi când vom gândi programele şi conţinuturile, prezentarea cunoştinţelor trebuie să vină la pachet cu modul de dobândire a acelor cunoştinţe. Adică nu mai ajunge ca noi în şcoală să spunem „Formula apei este H2O” şi altcineva să vină să spună că formula apei se bazează pe o energie psihică de un anumit tip.

Care este diferenţa? Noi, când vorbim despre chimie, despre substanţe, trebuie să le explicăm copiilor şi cum am ajuns la acele cunoştinţe. În toate disciplinele, repet, transferul cunoştinţelor trebuie să includă şi modul cum am ajuns la acele cunoştinţe, pentru a dobândi gândire critică şi a înţelege de ce spunem anumite lucruri.

Altfel, într-o lume post-modernă ajunge să ne luptăm unii cu alţii pe nişte lucruri în care nu îţi vine să crezi că trebuie să porţi o bătălie, dacă pământul e plat sau nu”, a precizat Daniel David.

De asemenea, ministrul a subliniat nevoia de a reduce presiunea curriculară asupra elevilor și de a depăși modelul în care învățământul se rezumă doar la transferul de competențe.

„Transferul cunoștințelor trebuie să includă și modul cum am ajuns la acele cunoștințe, pentru a dezvolta gândirea critică”, a concluzionat Daniel David.