inceput sa se dezvolte business-ul cu calculatoare la mana a doua. La inceput, numarul firmelor care importau era redus, ceea ce le permitea practicarea unor adaosuri comerciale uriase. Atunci, din calculatoarele second hand s-au facut bani buni.Cresterea cererii interne a dus la inmultirea importatorilor. Inevitabil, inasprirea concurentei a exercitat presiuni puternice asupra profiturilor acestor companii. Pe de alta parte, in ultimii doi ani, indulcirea sistemelor de creditare a facut ca multi romani sa-si permita un calculator nou.”In ultimul timp, a scazut cererea de PC-uri (unitati centrale), insa a crescut cererea de monitoare”, declara Catalin Gagiu, patronul firmei GMC Computers din Piatra Neamt, care importa tehnica de calcul de la un partener din Statele Unite. „Utilizatorii prefera sa isi cumpere sisteme noi. Monitoarele insa le iau la mana a doua”, spune Catalin Gagiu.In cazul GMC Computers, cifrele vorbesc de la sine: daca in urma cu doi ani compania vindea trimestrial 1.000 de sisteme, acum vinde doar 250. Sistemele de rate nu ii afecteaza in mod direct pe toti importatorii de tehnologie second hand. Compania bucuresteana Trinitron Systems vinde la fel de bine ca in anii trecuti. In 2002, a comercializat computere la mana a doua de 700.00 de dolari, iar pe 2003, cifra de afaceri este in crestere. „Clientii nostri isi pot procura la preturi rezonabile calculatoare de marca avand configuratii destul de puternice, precum IBM, Compaq sau Dell”, sustine Octav Barbulescu, asociat in cadrul Trinitron. „Concurenta acerba a exercitat presiuni mari asupra marjelor comerciale. Acestea au scazut la 10-30%”, mai spune Barbulescu.Presiunea asupra marjelor, implicit asupra profitului jucatorilor din piata a scurtat lantul comercial dintre vanzator si cumparator. Companiile romanesti cumpara calculatoarele de la parteneri straini si le revand direct distribuitorilor sau cumparatorului final. In cazul Trinitron Systems, utilizatorii finali reprezinta circa un sfert din totalul clientilor unui importator. Cine sunt partenerii straini ai importatorilor romani? Acestea sunt companii specializate care colecteaza calculatoarele scoase la vanzare de marile companii occidentale ce isi innoiesc destul de des parcul IT. De exemplu, companiile financiare din SUA (banci, brokeri) isi innoiesc infrastructura din doi in doi ani. Tehnologia pe care acestia o vand este destul de avansata pentru piata romaneasca, iar preturile sunt foarte bune. Cu maximum 300 de dolari se poate cumpara un computer care, nou-nout, costa mult peste 1.000 de dolari. Importatorii au observat, totodata, ca utilizatorii romani sunt din ce in ce mai pretentiosi, optand pentru generatii de procesoare mai avansate, afirma Alin Merches, directorul Neologic, importator second hand, cu sediul in Oradea.Marii distribuitori romani de tehnica de calcul noua sunt de parere ca business-ul lor nu este afectat mai deloc de computerele la mana a doua, pentru simplul motiv ca publicul-tinta vizat este altul. „Distribuitorii de sisteme noi nu sunt afectati de comertul cu calculatoare second hand. Cei care cumpara un PC la mana a doua sunt, in general, cei care vor sa aiba un al doilea calculator pentru sine sau pentru un alt membru al familiei”, sustine Teo Paduraru, director Best Distribution si actionar Best Computers. „Acesti comercianti, practic, doteaza Romania cu tehnologie ieftina”, adauga Paduraru.
Plusuri:
· principalul avantaj al achizitionarii unui sistem second hand este pretul scazut
· PC-urile au configuratii destul de avansate si sunt produse de fabricanti renumiti, precum Dell, Compaq sau IBM
Minusuri
· calculatoarele nu au garantie deloc sau termenul este foarte scurt
· nestiind cum a fost exploatat inainte calculatorul pe care il cumparati, in timp pot aparea surprize in special cu procesorul.
Cifre cheie
· 300% erau marjele comerciale practicate de imporatori in anii de glorie a second hand-ului
· 10-30% sunt marjele comerciale practicate in prezent
· 7.000 de computere vinde pe an un importator important de second hand
· 150-300 USD este pretul unui Pentium III
· 75% din clienti sunt companii.