O nouă propunere europeană ar putea transforma vacanțele într-un lux. Taxele progresive ar putea scumpi considerabil zborurile și reduce numărul pasagerilor. Iată ce taxă îi aşteaptă pe românii care călătoresc cu avionul.
S-ar putea scumpi serios vacanțele românilor, în curând! Călătoriile aeriene ar putea deveni mult mai scumpe, odată cu implementarea unei taxe propuse la nivel european pentru reducerea poluării. Un raport recent sugerează că pasagerii vor trebui să plătească o taxă de cel puțin 100 de euro (aproximativ 500 de lei) la fiecare zbor (în afară de primul), în încercarea de a limita emisiile de carbon.
Această măsură ar putea reduce poluarea din aer cu peste 20%, dar ar afecta în mod direct industria turismului și milioane de turiști europeni.
Vacanțele, taxa care crește progresiv și impactul asupra pasagerilor
Propunerea de taxare progresivă a zborurilor a stârnit controverse atât în rândul călătorilor, cât și în industria turismului. Conform acestui plan, doar un singur zbor anual va fi scutit de taxe suplimentare, însă pentru fiecare zbor suplimentar, pasagerii ar trebui să achite o taxă de 100 de euro. Mai mult, prețul va crește gradual, în funcție de numărul de zboruri efectuate într-un an.
Pasagerii sunt nemulțumiți de această inițiativă. Un călător a declarat:
„Mi se pare o aberaţie, în condiţiile în care parlamentarii, indiferent din ce ţară a Europei, circulă cu private jet. China, India şi alte ţări produc poluare de 80%, iar noi să salvăm cu ce?!”.
Alt pasager a adăugat: „Nu cred că este o idee bună! Peste tot unde te duci, bani, bani, bani!”.
Deși există și voci care susțin necesitatea unei astfel de taxe pentru combaterea poluării, suma propusă este considerată prea mare:
„Mi se pare cam mult 100 de euro pentru fiecare zbor. Ar fi în regulă ideea, este necesar. Poluarea este maximă”, a afirmat un alt pasager.
Consecințele taxei asupra turismului și companiilor aeriene
Dacă măsura va fi implementată, impactul asupra industriei turismului va fi unul semnificativ. Experții estimează că numărul pasagerilor care călătoresc cu avionul ar putea scădea cu 25% în următorii patru ani.
O astfel de scădere ar reprezenta un scenariu de coșmar atât pentru companiile aeriene, cât și pentru operatorii de turism, care ar suferi pierderi financiare majore.
Consultantul în turism Florin Ionescu a avertizat că această măsură va limita libertatea de mișcare în Uniunea Europeană.
„Practic se va limita dreptul la deplasare prin statele Uniunii Europene. Aşa cum ştim, sunt milioane de cetăţeni români aflaţi în statele din vest care de două ori pe an vin să-şi vadă familia.
Aceştia sunt victime. Practic noi va trebui să găsim formule prin care să limităm această lovitură pe care o vom primi”, a explicat el.
Creșterea prețurilor biletelor de avion
În contextul creșterii taxelor și al măsurilor de reducere a poluării, prețurile biletelor de avion au crescut semnificativ.
În ultimul an, tarifele s-au dublat, iar operatorii din turism solicită guvernelor să implementeze un fond de garantare pentru biletele de avion, propunând o taxă suplimentară de un euro pentru fiecare aterizare pe un aeroport din România.
Uniunea Europeană și eforturile de reducere a poluării
Uniunea Europeană și-a concentrat eforturile în ultimii ani pe reducerea poluării cauzate de transportul aerian, în special prin taxe și măsuri legislative care vizează reducerea emisiilor de carbon. Marii poluatori vor fi obligați să achiziționeze mai multe certificate de emisii de carbon, iar alocările gratuite de certificate vor dispărea treptat.
Mihnea Cătuţi, specialist în energie, a explicat cum va funcționa sistemul de taxare a emisiilor:
„Pentru fiecare tonă de dioxid de carbon emisă în atmosferă, trebuie să cedeze un certificat. Deja din 2024, aceste alocări se vor reduce, din 2025 şi mai mult. Pentru orice modificare care ţine de fiscalitate la nivelul UE este nevoie de unanimitate. Sunt câteva state care se opun modului în care combustibilii sustenabili ar fi taxaţi mai puţin decât combustibilii fosili”.