Ministerul Mediului ia în calcul creșterea valorii tichetelor din programul „Rabla Plus”

Ministerul Mediului ia în calcul creșterea valorii tichetelor din programul „Rabla Plus” pentru a stimula achiziția de autovehicule electrice. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a propus ca valoarea acestora să ajungă la 8.500 de euro, comparativ cu 5.000 de euro anul trecut. Specialiștii consideră că o astfel de măsură ar putea impulsiona vânzările de autoturisme noi, în special a celor „verzi”.

Industria auto cere o majorare mai mare și o decizie rapidă

Adrian Sandu, secretarul general al ACAROM, susține chiar o creștere mai mare a voucherului, până la 10.000 de euro, considerând că doar astfel s-ar putea încuraja cu adevărat vânzarea mașinilor electrice.

„Vestea bună e că numărul de mașini electrice va crește bine, numărul de mașini full hibrid va crește foarte bine, chiar și plug-in hibrid-ul. Deci suntem într-o înverzire a pieții în 2025.

Ministerul Mediului a lucrat diverse scenarii inclusiv plecând de la 8500 de euro pe care am propus-o și pe care am susținut-o cu argumente în contextul României care este pe ultimul loc în vânzările de mașini electrice în întreaga Europă”, a declarat oficialul.

Anul trecut, reducerea sprijinului financiar pentru vehiculele electrice, de la 10.000 la 5.000 de euro, a fost unul dintre principalii factori care au dus la o scădere cu aproximativ 38% a pieței auto electrice. În primele luni ale anului 2025, numărul total de mașini noi înmatriculate a scăzut cu 6,38% față de aceeași perioadă din 2024, ceea ce indică o stagnare a pieței auto.

rable
SURSA FOTO: Inquam Photos, George Călin

„Ne-am dori ca acest program să înceapă cât mai repede deoarece există o așteptare în piață cu privire la data de începere a acestui program.

Voucherul pentru Programul Rabla ar putea fi 8.500 de euro

În al doilea rând, am observat cu toții anul trecut că din cauza scăderii valorii voucherului pentru vehicule electrice de la 10 la 5.000 de euro a fost o principală cauză de scădere a pieței pentru vehicule noi electrice cu circa 38%”, a explicat Dan Vardie, președintele APIA.

Existând o așteptare clară în piață privind data de lansare a programului, se dorește demararea acestuia cât mai curând posibil, mai ales în contextul în care voucherul pentru Programul Rabla ar putea ajunge la 8.500 de euro, o creștere semnificativă față de anul precedent, când reducerea valorii acestuia de la 10.000 la 5.000 de euro a contribuit la o scădere de aproximativ 38% a pieței vehiculelor electrice, după cum a explicat Dan Vardie, președintele APIA, iar, deși prognozele pentru 2030 indică o creștere constantă a numărului de mașini electrice indiferent de valoarea tichetului, în prezent, piața este dominată de modelele hibride, cele mai căutate în 2025.

România continuă să fie invadată de autoturisme second-hand

În timp ce autoritățile încearcă să stimuleze achiziția de mașini nepoluante, România continuă să fie invadată de autoturisme second-hand. În fiecare an, sute de mii de mașini uzate ajung în țară, fiind aduse de la proprietari străini care nu le mai folosesc.

Statisticile arată că județele cu cel mai ridicat procent de autoturisme mai vechi de 15 ani sunt Buzău, Teleorman, Caraș-Severin și Mehedinți, zone cu venituri mai reduse. La polul opus, București, Ilfov, Cluj și Argeș înmatriculează preponderent mașini noi, ceea ce reflectă o diferență economică între județele mai sărace și cele mai dezvoltate din țară.