Principalii jucători din piață arată că valoarea autoturismelor achiziționate în leasing a scăzut, deși ponderea acestora a crescut în totalul finanțării acordate de o companie de leasing.
Și în 2013 sectorul auto rămâne motorul activității companiilor de leasing active pe piața din România, cu o pondere de 73% din totalul finanțărilor acordate în primul semestru al anului. Piața leasingului auto evoluează în strânsă corelație cu vânzările de autovehicule, al căror declin continuă și în acest an. Dacă privim situația la jumătatea anului 2013, se poate observa că piața auto a înregistrat rezultate în scădere cu 18,6% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce finanțările auto în leasing înregistrează un rezultat în scădere cu 14% comparativ cu situația anului anterior, potrivit informațiilor oficiale oferite de BRD Sogelease. „Rezultatele înregistrate de BRD Sogelease IFN S.A. la finele primului semestru al anului 2013 indică o pondere a finanțării vehiculelor de 71% din totalul finanțărilor acordate, în creștere din punct de vedere procentual, comparativ cu perioada similară a anului trecut, dar în scădere din punct de vedere valoric. Nivelul scăzut al investițiilor, opțiunea clienților de a achiziționa vehicule rulate din import în încercarea de evitare a plății diverselor taxe (TVA, timbru de mediu etc.), startul tardiv al programului RABLA sunt câteva din motivele care au stat la baza regresului“, a declarat Eliza David, responsabil produse și piață la BRD Sogelease.
„În ceea ce privește rezultatele înregistrate de compania noastră, ne declarăm mulțumiți de cifrele din primul semestru, înregistrând un volum de finanțări noi de peste 35 mil. euro, cu 9,5% peste nivelul din aceeași perioadă a anului trecut, într-un context în care piața, așa cum observam, a continuat să scadă“, au declarat reprezentanții Raiffeisen Leasing.
Leasingul în valută rămâne rege
Deși ponderea finanțărilor vehiculelor second-hand în totalul portofoliului rămâne scăzută, ne confruntăm în continuare cu situația de blocaj a înmatriculării acestora, situație creată de implementarea noului timbru de mediu la începutul acestui an. „Așa cum menționam și la începutul anului, principalul impediment rămâne lipsa vizibilității în calitate de cumpărător al unui autoturism second-hand cu privire la achitarea/restituirea taxei de poluare aferentă vehiculului dorit. Concomitent, eliberarea de către autoritățile fiscale a unei adeverințe privind situația taxei de poluare durează, în cazul societăților de leasing, câteva zile lucrătoare“ , a subliniat David. „În ceea ce privește impactul timbrului de mediu asupra pieței de leasing, acesta a adus unele întârzieri și a afectat finanțarea în domeniul vehiculelor rulate, iar alături de scăderea volumului de achiziții de vehicule, putem spune că a influențat negativ evoluția pieței“, sunt de părere și cei de la Raiffeisen. Pe de altă parte, finanțarea în euro rămâne net avantajoasă în cazul leasingului, în ciuda dorinței BNR de a reorienta, și în acest segment, finanțarea de la euro la lei.
Eforturile societăților de leasing de a facilita finanțarea în lei au prins ceva doar în cazul persoanelor fizice, firmele preferând finanțarea în valută.
Articol publicat în Suplimentul Auto Capital care a apărut împreună cu revista Capital și cu Evenimentul Zilei pe 30 septembrie 2013.