Dacă în februarie 2011, 68% dintre români considerau că situaţia financiară a familiei lor era mai rea decât acum un an, în luna februarie a acestui an procentul celor care o duc mai greu din punct de vedere financiar a coborât la 61%. Pe de altă parte, cu privire la situaţia economică generală a ţării, românii îşi păstrează pesimismul: anul trecut 85% dintre responsenţi nu credeau că economia ţării merge bine, iar în 2012 procentul acestora a scăzut la 76%. Mai mult, jumătate dintre cei chestionaţi nu cred într-o eventuală îndreptare a situaţiei economice în următoarea perioadă.

În ceea ce priveşte evoluţia situaţiei financiare în următorul an, românii se împart astfel: 40% cred că venitul lor va rămâne acelaşi, în timp ce 37% spun că se aşteaptă ca acesta să scadă. La acest capitol situaţia a fost constantă în ultimii 3 ani, cu uşoare semne de îmbunătăţire în 2012.

“Românii continuă să fie prudenţi cu banii lor. Deşi indicatorii privind inflaţia şi  încrederea în stabilitatea locului de muncă arată un optimism în creştere, cifrele legate de disponibilitatea de a economisi nu s-au îmbunătăţit faţă de anul trecut”, a declarat Andi Dumitrescu, director general GfK România, în comunicatul transmis de institut.

8 din 10 români nu consideră că este momentul potrivit pentru a economisi, iar 84% nu se aşteaptă să pună bani deoparte nici în următorul an. Aproape trei
sferturi din populaţie crede că preţurile au fost mai ridicate în februarie 2012 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, iar 67% estimează că preţurile se vor mări pe parcursul acestui an cel puţin în acelaşi ritm ca până acum.
Oamenii sunt ceva mai încrezători în stabilitatea locurilor de muncă: doar 63% dintre români cred că şomajul va creşte în decursul acestui an, faţă de 75% în februarie 2011. Intenţia de achiziţie a unor bunuri de folosinţă îndelungată rămâne aşadar scăzută, doar un român din zece arătându-se dispus să facă acest lucru în următorul an.

Informaţiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK România, iar datele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de peste 15 ani. Eşantionul este format din 1.000 de persoane intervievate lunar.