Visul american e un moft! Societatea americană e profund bolnavă! Zeci de ani, asta li s-a spus românilor. După Revoluție, lucrurile s-au schimbat şi acum prețuim libertatea. În SUA, când zici libertate, ai și un simbol: chopperul. Timid, am început și noi să importăm simbolul libertății
Soarele e la apus, vântul adie. Motorul toarce prietenos, iar în față drumul este întins. Relaxare totală. Motociclistul este fericit. Nu, nu este o imagine pe care o poți vedea doar în Statele Unite sau doar în filme. În România avem destui posesori de choppere, dar nu prea îi întâlnim. „Chopperele nu sunt potrivite pentru mersul în oraș, dar odată ce ai ieșit la drum sunt mult mai odihnitoare. Nu sunt ușor de condus, pot să aibă și peste 300 de kilograme, dar sunt făcute să arate frumos, să scoată un zgomot plăcut, să întoarcă lumea capul după ele“, explică Cătălin Șoloc, producătorul emisiunii MotoMagia.
Termenul Chopper provine din verbul englez „to chop“, care înseamnă a scurta sau a reteza şi se spune că descrie modul în care se construiau motocicletele Harley-Davidson la sfârşitul anilor ‘40. Există două tipuri de motociclete chopper: cele de serie, de proveniență americană sau japoneză, și chopperele custom, unicate făcute de obicei la comandă. În Statele Unite, este la putere moda chopperelor custom, lucru care a creat chiar și un curent cultural numit „Kustom Kulture“. Emisiuni ca American Chopper arată lumii întregi ceea ce se află în spatele construcției unor adevărate opere de artă pe două roți: multă muncă, imaginație și talent. Ei bine, aceste calități le găsim și în România. Așa că nu e de mirare că „operele“ constructorilor de choppere custom de la noi pot rivaliza oricând cu minunățiile care ies din atelierele membrilor familiei Teutul, protagoniștii celebrului show de televiziune.
Vova, pe numele lui Vladimir Ene, este unul dintre pionierii „Kustom Kulture“ din România. Prima motocicletă din viața lui a primit-o la 17 ani, iar, în timpul facultății, cu 10.000 de lei și-a cumăpărat o Harley Davidson. Motocileta nu fusese îngrijită, dar avea marele avantaj că venea împreună cu multe piese de schimb. „Din 1984 până în 1987, am recondiționat motocicleta. O dusesem în camera mea, într-un apartament la etajul 6. Motorul îl aveam pe masă, roțile erau sub pat“, își amintește Vladimir Ene. A terminat motocicleta exact în momentul în care a absolvit Facultatea de Arhitectură. Apoi a ajuns la Giurgiu, unde trebuia să lucreze în proiectare, dar „microbul“ nu prea îl lăsa. Așa că, după Revoluție, s-a apucat de recondiționat „fiare vechi“. S-a lăsat repede și s-a apucat de producție publicitară. A durat aproape zece ani până când a revenit la pasiunea din tinerețe, înființând Daytona Twins.
Cum intri în atelierul Daytona Twins, primul lucru spre care îți fug ochii sunt patru choppere, unul mai frumos decât altul. Mult crom, rezervoare fluide, furci lungi – nu sunt cu nimic mai prejos decât ceea ce vedem la televizor. De ce nu sunt pe șosele? „De-a lungul timpului, am construit peste 20 de choppere. Acum mai am vreo șase. Criza se simte, iar românii care au bani nu cumpără, iar ceilalți, care și-ar dori așa ceva, nu-și permit“, explică Vova. Prețul unui chopper realizat de la zero pleacă de la 20.000 de euro și poate să depășească 50.000 de euro. În funcţie de dorințele clienților, se poate ajunge departe. „Pentru un chopper, clientul mi-a plătit 55.000 de euro și poate fi mulțumit: în Germania, prețul ar fi depășit 75.000 de euro“, spune proprietarul Daytona Twins.
Construcţia de la zero a unui chopper durează, în funcţie de complexitate, cel mult o lună. Mai accesibile pot fi chopperele de serie. Prețul poate să pornească de la mai puțin de 10.000 de euro și să ajungă până la 35.000 de euro.
Merită acești bani o motocicletă? Cu siguranță, da. „Este vorba de spirit“, explică Vladimir Ene.