Studiu Mai mult de 65% din oraseni considera ca este important sa detina gadgeturi sofisticate

Noua tehnologie este “cool”. O recunosc chiar si cei care nu inteleg intotdeauna despre ce produse este vorba, iar pentru cei mai multi, telefonul mobil este un dispozitiv fara de care nu pot trai. Acestea sunt doar cateva dintre rezultatele unui studiu realizat la nivel international de Synovate.





Detinerea celor mai inovative si mai complexe gadgeturi constituie o prioritate pentru majoritatea celor din Arabia Saudita (87%), Romania (65%) si India (60%). Prin urmare, nu este deloc surprinzator nici faptul ca 40,5% din respondentii romani recunosc ca isi petrec foarte mult timp cautand si informandu-se ce produse tehnologice noi vor aparea pe piata, in timp ce 26% admit ca, de cele mai multe ori, cumpara aparatura electronica noua imediat ce aceasta apare pe piata.
“Din ce in ce mai multi consumatori romani nu mai privesc produsele tehnologice ca pe dispozitive strict functionale, ci ca pe unele care se integreaza stilului de viata al fiecaruia sau care le subliniaza personalitatea”, spune Han Khyu, presedinte al LG Electronics Romania. “Consumatorii se orienteaza catre gadgeturi multifunctionale, de dimensiuni cat mai reduse, cu aspect compact, care sa le ofere atat un plus de alternative intr-un spatiu redus, cat si o mai mare mobilitate in utilizare”, completeaza el.



Cum trendurile in domeniu ajung sa aiba o puternica influenta asupra comportamentului de achizitie a acestor dispozitive, se observa o crestere a ratei de innoire a acestor produse in randul consumatorilor. Prin urmare, si piata de aparatura de profil a evoluat foarte mult de la an la an si, cu toate ca este departe de pietele din Europa de Vest, exista o evolutie pozitiva, evidentiata in ultimii ani. “Consumatorul roman ramane unul foarte pretentios, care cauta cu precadere “Best value for money”. Vanzarile se fac pe produse aflate la extreme: produse din gama de baza, cu caracteristici esentiale si cu preturi mici, si produsele high-end, varfurile de tehnologie, cele mai noi aparute pe piata si care ofera functii de top pentru produsele respective”, precizeaza Gabriela Mandrea, marketing& sales manager Domo.
Conform datelor furnizate de Synovate, mai mult de jumatate din respondenti nu pot trai fara telefonul mobil. Dar, 30,75% din respondenti pot supravietui fara oricare dintre produsele: telefon mobil, laptop, DVD player si televizor cu plasma.




“Consumatorul roman de terminale mobile si-a schimbat in ultimii doi ani preferintele in ceea ce priveste caracteristicile produselor cumparate”, spune Dorian Radu, directorul reprezentantei BenQ Mobile Romania. “Daca inainte exista doar un mic segment care isi dorea un telefon performant, astazi, consumatorul roman se orienteaza catre terminalele mobile care au integrate cele mai noi tehnologii din domeniu”, adauga el. Prin urmare, chiar daca segmentul de utilizatori care folosesc doar serviciul de voce si SMS este, inca, important, de la an la an apar indicii potrivit carora consumatorul devine din ce in ce mai educat atunci cand vine vorba de tehnologie. “Proportional cu aceasta majorare, cresc si pretentiile consumatorului”, conchide Dorian Radu.


In ceea ce priveste aparatele tehnologice pentru uz casnic (plasme, sisteme home cinema etc.), se observa la romani aceeasi tendinta de a se orienta catre produse inovatoare, care incorporeaza ultimele tehnologii. “Acest tip de produs are o rata relativ scazuta de innoire, ceea ce determina un anumit comportament de achizitie”, explica Han Khyu.
Cele mai populare cinci marci in randul utilizatorilor romani de de tehnologii avansate IT&C sunt Sony – 28% din respondenti, Philips – 23%, Samsung – 13%, Microsoft – 6%, LG – 5%.
Synovate a intervievat 5.500 de persoane din Canada, China, Franta, Ungaria, India, Romania, Arabia Saudita, Slovacia, Taiwan si Thailanda.

Dependenti de noua tehnologie

Raspunsurile la intrebarea “Care dintre urmatoarele afirmatii vi se potriveste?” ofera cateva informatii despre profilul consumatorului roman:


• este important pentru dvs. sa
detineti intotdeauna dispozitive si aparate ce folosesc cele mai noi tehnologii – 64,75% din respondenti


• cumparati aparatura electronica noua imediat ce apare pe piata
– 26%


• va petreceti foarte mult timp
cautand si informandu-va ce produse tehnologice noi vor aparea pe piata – 40,5%


• nu intelegeti intotdeauna produsele care folosesc cele mai noi tehnologii, dar arata bine
– 53%


• dintre prietenii si familia dumneavoastra, sunteti intotdeauna primul care detine cea mai noua aparatura electronica – 26,75%