Ţara noastră a participat pentru a doua oară cu un stand propriu la cel mai mare târg de telefonie mobilă din lume, Mobile World Congress (MWC). Anul acesta, evenimentul s-a desfăşurat într-o nouă locaţie, iar România a avut un stand situat într-o zonă mai bună faţă de anul anterior, însă suprafaţa de expunere a fost similară, de 105 metri pătraţi.

Standul, care a costat Ministerul Economiei 200.000 de euro, a găzduit 11 firme, unele aflate la prima participare, altele venite pentru al doilea an consecutiv prin intermediul programului de sprijin parțial de la bugetul statului. Statul a acoperit costurile cu chiria standului, construcția lui, cu mediatizarea, transportul mostrelor, cazarea și transportul internațional.

„Aceste costuri sunt preluate în proporție de 100% de către stat, cu excepția cazării și a transportului internațional pentru un delegat de la fiecare firmă, pentru care se suportă numai 50%. O companie ar fi plătit între 15.000 și 20.000 de euro pentru a participa pe cont propriu la MWC 2013“, potrivit lui Cristian Mateescu, director în cadrul Departamentului pentru Comerţ Exterior din Ministerul Economiei.

Firmele care au reprezentat România la ediţia din acest an a Mobile World Congress au fost Arobs Transilvania Software, Evoline, iQuest şi Transilvania Software din Cluj, Allview, Creative Staff şi Datatek Group din Braşov, Appscend şi Simplus din Bucureşti, IT Six Global Services din Craiova şi Qualteh din Timişoara. Majoritatea firmelor au încheiat la târg contracte cu parteneri internaţionali şi şi-au anunţat intenţia de a pătrunde pe pieţele externe.

Ce au prezentat românii la MWC 2013

Una dintre aceste companii este DataTEK, care oferă servicii de mobile couponing și mobile ticketing. DataTEK a semnat, în prima zi a târgului, un contract în valoare de un milion de euro. Este vorba de vouchere de cumpărături pentru emigranți. „Românii din Franţa, Italia sau Spania vor merge la punctele de vânzare ale partenerului nostru internațional, vor plăti o sumă fixă și noi vom trimite codul nostru pe telefonul mobil al mamei, vărului, surorii, rudei aflate în România. Clientul se va prezenta cu el în supermarketurile Cora și va beneficia de cumpărături de 200 de lei. Practic, e un voucher de cumpărături de 200 de lei“, spune Cătălin Tincu, client service director DataTEK. Compania derulează, de asemenea, proiecte-pilot pentru metroul din Rusia și din Italia, unde clienţii îşi vor putea plăti călătoria prin SMS. Pentru anul acesta, oficialii companiei estimează o cifră de afaceri de două milioane de euro.

Tot cu o soluţie de plată prin SMS şi tot pentru prima dată la Barcelona a fost compania bucureşteană Simplus. Furnizor de servicii de plată prin SMS, cu afaceri de cinci milioane de euro, anul trecut, Simplus a anunţat la Barcelona că va lansa în curând în București, plata prin SMS pentru automatele de cafea și cele de sandvişuri. „Suntem în faza de testare, în București. Am venit aici să luăm feedback. Suntem interesați și de piețele internaționale“, a spus Gabriel Iovan, business development manager. Compania va  instala automate de vânzare cu plata prin SMS în mai multe zone din Capitală.

„Plățile tradiționale cu fise și bani sunt înlocuite cu un simplu SMS. Pur și simplu trimiți un SMS și  primești un cod. Aparatul primește comanda și îți livrează produsul. Acest sistem nu există în Europa și credem că piața este considerabilă“, afirmă Iovan.

Dezvoltatorul de software IT Six din Craiova, aflat pentru a doua oară la Barcelona, lucrează în special pentru firme din străinătate. „Noi lucrăm pentru firme din 14 țări, de pe patru continente. Anul acesta am semnat două contracte cu firme din Norvegia și Israel. Participarea la Mobile World Congress este foarte importantă pentru noi. Aici am întâlnit o parte dintre partenerii curenți din SUA și din Europa. Acesta este avantajul participării la MWC. Atrage un număr mare din firme din afara Europei, în special din SUA“, spune Sorin Găvănescu, directorul general al firmei. IT Six are 130 de angajați și o cifră de afaceri de 4 mil. dolari în 2012. Anul acesta, reprezentanţii firmei se aşteaptă la o creştere a cifrei de afaceri de doar 20%, după ce în perioada de criză rata anuală de creştere a fost de 30%.

Evoline, iQuest, Arobs Transilvania, toate cele trei firme de software din Cluj, au deja contracte în străinătate. Dacă prima furnizează pentru nemţii de la Siemens piloți automați pentru trenuri de mare viteză, iQuest a reușit să convingă o bancă de mărime medie din Marea Britanie să implementeze o soluţie de securitate pentru a livra clienților mesaje într-un mod securizat. Cei de la Arobs Transilvania au avut mai multe discuții cu firme din țări precum
Finlanda, Norvegia, Franța, Marea Britanie sau Spania, iar anul acesta clujenii se pregătesc să lanseze o nouă tabletă pentru retail pe lângă Smailo Web Energy 7, care va avea un ecran mai mare.

Braşovenii de la Allview au venit la Barcelona cu produsele de anul trecut dual core, dar și cu noua gamă de produse quad core. Premiera a fost P5 Quad core, primul telefon quad core al companiei, care va fi disponibil din 20 martie. Întrebați dacă au de gând să lanseze anul acesta o tabletă 4G în țara noastră, oficialii Allview au declarat că se gândesc serios la această oportunitate. „Avem în lucru o tabletă 4G. Nu știm dacă apare anul acesta, dar încercăm să vedem cum se va desfășura proiectul“, a spus și Alin Niscov, directorul de vânzări al firmei.

Allview vinde produse în Bulgaria, Olanda, Germania, Slovacia, Spania, Republica Moldova. „Urmărim o dezvoltare regională, plecând din estul Europei către vest“, adaugă Niscov. Conform raportului GfK de la sfârșitul anului trecut, Allview este lider de piață pe toate segmentele tabletelor din România.
O parte din firmele româneşti prezente la Barcelona au participat şi la CeBIT, cel mai mare târg IT din Europa, anunţându-și intenţia de a participa şi anul viitor la Mobile World Congress.


200.000 de euro
a costat standul României de la Mobile World Congress