La putini ani dupa caderea sistemului economic socialist, specialistii de la PricewaterhouseCoopers au inceput sa efectueze cercetari sistematice asupra salariilor primite de angajatii din companiile multinationale care si-au extins afacerile in tarile din Europa Eentrala si de Est. Romania a intrat in studiul comparativ ceva mai tarziu, in 1997, dar cu informatii relevante pentru pozitionarea sa pe o piata aflata in plin proces de globalizare.
Studiul finalizat in aceasta primavara de PricewaterhouseCoopers asupra tendintelor in domeniul compensarii si beneficiilor in Europa Centrala si de Est insumeaza rezultate semnificative asupra nivelurilor si particularitatilor de remunerare a angajatilor din companiile multinationale din Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia, Slovacia si Ucraina. El este relevant nu numai sub aspectul datelor salariale comparative, cat si pentru posibilitatea de a identifica strategiile de compensare aplicate in diversele domenii de activitate: banci, asigurari, informatica, produse farmaceutice, bunuri de larg consum si industrie. Dna Ruxandra Stoian, manager al Departamentului de consultanta in resurse umane la PricewaterhouseCoopers, remarca un fapt imbucurator pentru Romania: integrarea in tendintele generale de evolutie ale pietelor central si est-europene. Cercetarile indica in toate tarile aceleasi rezultate:
1. o crestere a remunerarii pentru pozitii specifice personalului cu experienta in munca („senior positions”);
2. tendinte diferite de evolutie pentru pozitii diferite;
3. cresterea acordarii beneficiilor;
4. stabilizarea fluctuatiei in posturi.
Peste tot, angajatii din companiile multinationale situate in Capitala au beneficiat de salarii mai mari. In Romania, diferente apreciabile s-au inregistrat la directorii financiari – salarii cu 45% mai mari in Bucuresti fata de cele platite pentru aceeasi pozitie in firmele straine cu sediul in provincie. De acelasi avantaj s-au bucurat si asistentele de manager („personal assistant”) din Capitala, care au castigat cu 35% mai mult decat colegele lor din celelalte orase. In schimb, nivelul salarial pentru pozitia de receptionist a fost doar cu 15 procente peste cel din restul tarii. Nici in cazul managerilor de resurse umane sau celor de vanzari nu se poate vorbi despre diferente mari (33%, respectiv 30%) intre metropola si provincie, data fiind frecventa acestor posturi in toate companiile.
Salariul directorilor este de 18 ori mai mare
Studiul ilustreaza o tendinta clara de intrare in tiparele salariale consacrate in Europa de Vest. In perioada 1996-1997, in toate tarile din fostul spatiu socialist s-a remarcat un salt considerabil al salariilor pentru posturi de conducere (peste 50%), dar si in domeniul administrativ (peste 30%), dupa care a urmat o scadere vertiginoasa. In 1998-99, salariul real a cunoscut cele mai scazute valori. Urcusul ponderat, de 5-7% inregistrat in ultimii doi ani, conduce la apropierea strategiilor de remunerare din Europa Centrala si de Est de modelul vestic. Romania revine ceva mai greu la normalitate. Fata de „vecinii” porniti pe calea tranzitiei spre capitalism tot in aceeasi perioada, salariile managerilor nostri erau cu 30% mai mari in 1999. Un an mai tarziu, in schimb, cresterea a fost cu numai 12 procente. Dna Ruxandra Stoian face precizarea ca „salariile in sine nu au scazut, ci numai tendinta de crestere anuala. Acum, cam toate tarile au ajuns la limita de crestere de 10% de la un an la altul.”
Explicatia acestei dinamici salariale se regaseste cu usurinta daca se compara criteriile de evaluare a competentelor pentru diferite pozitii. In 1992 se apreciau cunostintele de limba engleza si potentialul candidatului. Trecerea de la o intreprindere de stat la una multinationala se regasea intr-o dublare a salariului, dar valoarea in sine era relativ mica. In 1995, unui manager i se cereau cunostinte de contabilitate, spre exemplu. Acum se pune pret pe o experienta profesionala larga, pe specializare, in afara de cunoasterea limbii engleze sau a sistemului contabil international. Persoanele angajate pe functii de conducere sunt platite mult mai bine pentru ca au acumulat si cunostinte, si experienta in decursul anilor. In timp, in Romania, managerii s-au bucurat de mult mai mare apreciere decat omologii lor din celelalte tari central si est-europene. Daca in 1996 raportul dintre veniturile unui muncitor si ale unui director erau la fel in toate tarile studiate de specialistii de la PricewaterhouseCoopers – adica pe o scara de la 1 la 6 -, in 2001 romanii i-au intrecut pe toti. Un director intr-o multinationala castiga de 18 ori mai mult decat un muncitor, in timp ce in restul tarilor analizate proportia s-a mentinut cam in aceleasi limite: 1 la 8.
Dar chiar si asa, calculele arata ca forta de munca este inca ieftina in Romania prin comparatie cu tarile vecine. „Daca un investitor strain s-ar gandi sa faca o economie, probabil ca ar opta pentru Romania, deoarece o secretara sau un director de resurse umane il costa cu 20-25% mai putin decat in tarile din apropiere. Calculele sunt relevante numai prin raportare la salariul brut – precizeaza managerul Departamentului de consultanta in resurse umane, Ruxandra Stoian. Ce alte taxe trebuie sa mai plateasca si daca mai exista acest avantaj dupa ce se trage linie necesita efectuarea altor calcule.”
Pachetele salariale au capatat consistenta
Pe fondul incetinirii cresterii salariilor de la un an la altul, a fost totusi nevoie de o imbunatatire a continutului celorlalte beneficii acordate salariatilor din multinationale. Companiile au devenit tot mai creative in incercarea de
a-si motiva angajatii prin mijloace nepecuniare. Dar si salariatii s-au dovedit a fi ceva mai receptivi la aceste noi modalitati de remunerare, ba chiar au acordat mai multa importanta decat salariului in sine. Continutul si diversitatea pachetului salarial au depins in mare parte de sistemul de taxare. Acest lucru se vede clar prin compararea beneficiilor de la tara la tara. In 2001, tichetele de masa acordate salariatilor s-au situat in topul preferintelor angajatorilor din Europa Centrala si de Est. Romanilor li s-a pus la pachet distractie din belsug. Petrecerea unor evenimente in cadrul firmei trebuie sa ne bucure cu atat mai mult, deoarece reprezinta un beneficiu relativ nou pentru Romania. Dna Stoian considera ca fiecare firma a inceput sa se uite cu mai multa atentie la eficienta beneficiilor din toate punctele de vedere: ca factor motivant pentru angajat, dar si ca modalitate de a-si eficientiza nivelul taxelor platite. In ultimii trei ani, cuantumul petrecerilor in cadrul firmei oferite angajatilor din multinationalele din Romania a depasit limita asteptarilor. Daca in 1997 doar 20% din companii ofereau acest beneficiu, in 1999-2001 procentajul a ajuns la 90%. Daca acest tip de beneficiu va continua sa creasca, in viitor statul va avea mari probleme cu atragerea fondurilor la buget. Oricat de mult umor negru ar avea Executivul, este greu de crezut ca se va putea echilibra balanta bugetara daca se vor impozita si petrecerile.
Febra emigrarii creste vertiginos
Imbucurator este si faptul ca angajatorii straini acorda mai multa preocupare si fata de sanatatea oamenilor. Bonusul de servicii medicale s-a dublat fata de 1997. Drept este ca si angajatii
s-au maturizat, au inceput sa isi intemeieze familii, ceea ce i-a facut sa se gandeasca si la ingrijirea sanatatii. Cresterea acestei componente a beneficiilor se explica si prin stabilitatea mai mare a oamenilor in cadrul aceleiasi companii pe un post. Termenul de plecare a persoanelor aflate in functii importante, de la o companie la alta, a crescut de la doi la patru ani. Pentru a-i fideliza, patronii au adaugat la bonusuri si un sistem special de alocare in timp a dividendelor din actiunile pe care angajatii le-au putut cumpara de la firma „mama”. Firmele de asigurari au crescut si ele beneficiile angajatilor atat prin acordarea asigurarilor de viata cu acumulare de capital, cat si prin deschiderea unor conturi la fondul privat de pensii. r
Studiul efectuat de PricewaterhouseCoopers indica o diminuare semnificativa a plecarilor din companie pentru un salariu mai mare. Daca in 1997 acest motiv reprezenta 40%, in 2001 procentajul s-a injumatatit. Nici dorinta de a merge pe o pozitie mai mare la alta firma nu mai este la fel de mare. Doar 15% din plecarile angajatilor se mai datoreaza acestui fapt. In schimb, a aparut un fenomen pe care angajatorii straini nu au gasit deocamdata nici o modalitate de a-l stavili. Pentru prima data, in 2001, printre motivele care determina angajatii sa plece din companie apare emigrarea. Si nu oricum, ci intr-o proportie ingrijoratoare: 15%. Specialistii se tem ca aceasta febra a emigrarii, declansata brusc, va continua sa creasca vertiginos in intervalul urmator. tr
r
Directorii romani castiga de 18 ori mai mult (%)r
Raportul dintre salariile muncitorilor si ale directorilor romani este de doua ori mai mare decat in tarile vecine.r
r
tt1997t1999t2000t2001r
Director r
de fabricat577t1135t1500t1800r
Secretarat220t197t213t288r
Muncitort100t100t100t100r
r
In Rusia se castiga mai biner
Compararea nivelului salariilor se face prin raportare la Romania (0%)r
tr
ttRusiatUngariatCehiar
Receptionist t95t67t58r
Directorr
financiartt49t38t11r
Managerr
marketingt40t37t27r
Managerr
resurse umanet30t20t21r
r
Anul trecut a fost bine!r
(% din valoarea totala a beneficiilor)r
In 2001, salariatii din companiile multinationale au avut parte de noi beneficiir
r
Fond tAsigurari de viata tPlan r
tde pensiitsi acumulare de capitaltde actiunir
Bancitttt10t-t-r
Asigurarittt14t29t14r
Bunuri de larg consum si industrie t5t5t20r
r
r
r
Beneficii tot mai mari Si mai multe r
(% din valoarea totala a beneficiilor)r
In toate tarile central si est-europene s-a manifestat tendinta de crestere a beneficiilorr
Cehiar
ttt1993t1998t2001r
Tichete de masatt60t75t98r
Racoritoarett0t66t76r
Vacante suplimentaret30t32t63r
Asigurari de accidentet15t45t49r
Scheme de pensiitt15t17t47r
Plata chirieitt5t22t26r
Plan de actiunitt5t14t15r
Beneficii diversett0t9t12r
Slovacia r
ttt1994t1998t2001r
Tichete de masatt80t80t96r
Asigurari de accidentet50t50t53r
Scheme de pensiitt5t20t39r
Plata chiriei tt19t27t35r
Impartirea profituluit9t10t11r
Plan de actiunitt0t25t11r
Asigurari de boalat35t45t0r
Rusiar
ttt1999t2001r
Asigurari medicalett79t90r
Tichete de masatt63t77r
Telefon mobiltt45t64r
Plan de actiunitt4t27r
Plata chirieitt6t16r
Scheme de pensiitt4t6r
Romaniar
ttt1997t1999t2001r
Activitati socialett21t88t90r
Servicii medicalett16t29t49r
Tichete de masatt26t35t41r
Asigurari de accidentet37t30t35r
Reduceri la bunuri ale companieit37t47t30r
Transporttt27t30t22r
r
Salarii mai mari r
In Capitala (%)r
Diferentele mari salariale fata de restul tarii se explica prin concentrarea r
marilor companii straine in Bucuresti.r
tr
tBucurestir
Receptionist t14r
Secretara t23r
Asistenta r
personala t34r
Manager r
resurse umane t32r
Manager vanzari t29r
Director financiart45r
r
Romanii pleaca din tara (%)r
Anul trecut emigrarea s-a inregistrat pentru prima data printre motivele care au condus la incetarea raporturilor de munca intr-o companie multinationala.r
tr
tt1997t1998t2001r
Salariu mai r
marett40t35t23r
Concedieret15t20t18r
Pozitie mai r
inaltatt30t25t17r
Emigraret0t0t15r
r
Vitrina cartiir
r
Dictionar francez-roman de economie si drept, de C. Nastase, S. Ghinculov, G. Vartosu, editura Niculescu, se adreseaza oamenilor de afaceri, traducatorilor, profesorilor, tuturor celor care au de-a face cu informatii economice, documente comerciale, cores-pondenta de afaceri in limba franceza. Dictionarul abordeaza cele mai importante domenii ale activitatii economice: productie, servicii, banci, finante, management, marketing, contabilitate, statistica, relatii economice externe si probleme juridice. Lucrarea contine peste 5.000 de termeni si expresii utilizate in cele mai importante sectoare economice. r
Pentru achizitionare: r
tel./fax: 222.03.72, 224.24.80.r
r
Dictionar de economie, de Anca Streinu, editura Niculescu, este structurat pe trei sectiuni: dictionarul propriu-zis, „Economisti romani si straini” si „Oameni de afaceri romani si straini”. Prima parte pune accentul pe latura financiara a economiei si cuprinde peste 2.000 de termeni din diverse domenii: analiza economica, asigurari si reasigurari, banci, bursa, comert, contabilitate, finante, tranzactii comerciale internationale etc. In sectiunea a doua, pe langa laureatii Premiului Nobel pentru Economie, sunt cuprinse portrete ale unor economisti care au marcat evolutia gandirii economice romanesti si mondiale. In ultima parte, cititorii pot afla lucruri interesante sau inedite despre personalitati din domeniul afacerilor. Pentru achizitionare: r
tel./fax: 222.03.72, 224.24.80.r
r
Economie. Teste grila pentru bacalaureat si admitere la facultate, de M. Anghel, L. Craciun, M. Dudian, editura Niculescu, este o lucrare destinata in primul rand elevilor care urmeaza sa sustina bacalaureatul la disciplina Economie si candidatilor la concursul de admitere in invatamantul superior. Culegerea este structurata in patru parti: fundamente teoretice, subiecte pentru bacalaureat, teste grila pentru admiterea in invatamantul superior si texte comentate. Partea a doua a lucrarii este destinata bacalaureatului si cuprinde subiecte pentru examen concepute dupa modelul anului 2000 la care s-au adaugat si noutatile care se au in vedere pentru acest an. Partea a treia cuprinde solutii pentru teste grila si probleme cu grad ridicat de dificultate si subiecte propuse la admiterea in invatamantul superior in perioada 1997 – 2000. Finalul lucrarii cuprinde comentariile textelor din actualul manual de liceu. Pentru achizitionare: r
tel./fax: 222.03.72, 224.24.80.r
r
Engleza de afaceri, de S. Lewis-Schatr si D. Suchting, editura Niculescu, are rolul de a-i ajuta pe cei preocupati de promovarea si dezvoltarea unei activitati sau afaceri la nivel international de a contribui la invatarea celor mai importanti termeni si celor mai importante formule care se utilizeaza in domeniul economic, astfel incat sa poata comunica eficient. Expresiile si cuvintele utilizate cel mai frecvent sunt prezentate in dialoguri, redandu-se situatii care pot sa apara in cadrul contractelor cu parteneri de afaceri straini. In carte sunt tratate aspecte cum ar fi convorbirile telefonice, calatoriile de afaceri, aspecte legate de derularea unei afaceri, discutii din cadrul unor intalniri de afaceri, avandu-se in vedere prezentarea si discutiile, cei mai importanti termeni si sfaturi legate de contactele cu partenerii britanici sau americani. In anexa sunt prezentate un dictionar cu temeni de specialitate si un tabel cu unitati de masura utilizate in SUA si echivalentele acestora, precum si sfaturi legate de modul de lucru cu motorul de cautare pe Internet. r
Pentru achizitionare: r
tel./fax: 222.03.72, 224.24.80.r
r
Cursurir
r
„De Baak Management Training Center” din Olanda impreuna cu Globtel Consulting organizeaza in Bucuresti programul „Dynamic Business Management”. r
Programul, desfasurat cu traineri din Olanda, va consta in 6 zile de cursuri intensive, sustinute in limba engleza.r
Continut tematic: r
– Marketing Strategy r
– Leadership r
– Performance Management r
– Entrepreneurship r
– Implementing Change r
– Personal Effectiveness r
Perioada: 27 mai – 1 iunie r
Participanti: 20; manageri sau intreprinzatori romani r
Conditii de participare: r
– Buna cunoastere a limbii engleze r
– Experienta in pozitii de conducere r
Costuri: Se percepe o taxa de 100 de dolari pentru participare pentru toate cele 6 zile. Compania „de Baak” returneaza participantilor veniti din tara o parte din costurile de cazare, pe baza chitantelor justificative. r
Pentru inscriere, cei interesati pot gasi informatii pe pagina web www.debaak.ro sau se pot adresa prin email la: open@debaak.ro r
r
Institutul de Administratie Publica a Afacerilor – Asebuss, Departamentul cursuri scurte, organizeaza in luna mai: r
r
Tehnici de vanzare (3 zile)r
Cursul este destinat agentilor comerciali care doresc sa-si imbunatateasca relatiile cu clientii.r
Pret: 450 dolari r
Continut: r
Procesul de vanzare r
Aptitudinile de comunicare si negocierer
Tehnici de prospectarer
Planificarea si realizarea vizitei de vanzarer
Tehnici de prezentarer
Tratarea obiectiilor clientilorr
Tehnici de incheiere a vanzariir
Dezvoltarea relatiilor pe termen lungr
Informatii suplimentare: Institutul de Administratie Publica a Afacerilor – Asebuss, Calea Grivitei nr. 8-10, sector 1, Bucuresti, Tel.: 211.58.38, 211.59.40, Fax: 312.59.34