Dilema a pornit din cauza unor billboard-uri publicitare ale companiei Vitesco, un furnizor german de automobile. Conform afișului respectiv, compania îi numește pe cetățenii din regiunea Moldovei drept „exotici” și este gata să-i primească în echipă, sub egida diversității.
Românii din regiunea Moldovei, înfuriați de o companie din Germania
„Diversitatea înseamnă să lucrăm cu cele mai exotice persoane. Moldovenii, de exemplu”, a transmis compania străină în mesajul scris pe billboard-ul respectiv, intenționând astfel să angajeze personal din România.
După ce o poză cu afișul respectiv a apărut pe internet, Dragoș Benea, europarlamentar PSD, a reacționat și a numit reclama drept o glumă proastă de tip „corporate”. Amintim că o poză cu afișul respectiv poate fi vizualizată la finalul articolului.
O acrobație riscantă de marketing
„Moldoveni exotici? În Timișoara „exoticului” primar Fritz, o companie aparținând unui producător german de anvelope auto urmărește să recruteze angajați speculând, într-o nefericită campanie de marketing, prezumtivul „exotism” al moldovenilor.
„Diversitatea înseamnă să lucrăm cu cele mai exotice persoane.
Moldovenii, de exemplu.”
Dincolo de faptul că aceste cuvinte par, mai curând, marca unui șovinism regional latent – ce gâdilă orgoliul celor din vestul țării și elogiază, implicit, presupusa lor superioritate, în comparație cu „exoticii” din Moldova (și nu numai) – eu cred că avem de-a face cu o problemă ale cărei resorturi profunde nu pot fi expediate cu superficialitate.
Nu cred în generalizări și apreciez că o greșeală rămâne o greșeală – o glumă proastă „corporate” care, fără îndoială, nu e privită cu ochi buni în primul rând de cei care sunt ținta anunțului de pe respectivul panou publicitar.
Însă, a cultiva cu stăruință acest gen de complex de superioritate – pentru care a lucra alături de „exoticii moldoveni” sau olteni este expresia unei presupuse diversității – e mai mult decât o acrobație riscantă de marketing: dezaprob teza exotismului compatrioților situați în afara arcului carpatic – este unul dintre pilonii ideatici care conduce la adâncirea disparităților & inegalităților între regiuni, întemeiate pe presupusa superioritate a unora, în detrimentul majorității conaționalilor.
La urma urmei, nu e nimic exotic în a fi moldovean cum, simetric, nu e un titlu de glorie să fii ardelean sau bănățean. Chiar dacă pentru unii pare din ce în ce mai greu de acceptat, exotici sau nu, suntem cu toții români.
Desfid gândirea parohială şi naționalismele de operetă, dar nu pot să nu semnalez că în ultimii ani, la adăpostul excelentului pretext furnizat de pandemia Covid19, guvernarea de dreapta PNL/USR a dus banii, cu preponderență, către administrațiile locale din Ardeal, uitând complet de comunitățile de „exotici” din Moldova, Oltenia etc.
Aceeași școală de gândire a guvernat și conceperea PNRR-ului, unde nu e figurată nicio soluție de autostradă între Moldova și Transilvania (!), și pare să nu fie chiar o întâmplare că discriminarea (regională) în privința alocărilor de fonduri este urmată, îndeaproape, de șovinismul unor glumițe ieftine în care, în numele diversității și toleranței, bănățenii sunt chemați să coabiteze pașnic cu moldovenii şi exotismul lor nepereche”, a scris Dragoș Benea pe Facebook.
Sursă foto: Dreamstime
Sursă foto secundară: Reddit