Românii din Ucraina au trimis o scrisoarea adresată miniştrilor Educaţiei şi de Externe de la Bucureşti în care solicită autorităților române să intervină în problemele grave cu care se confruntă învăţământul românesc din Ucraina.
Reprezentanţii românilor din Ucraina au solicitat într-o scrisoare miniştrilor Educaţiei şi Externelor de la Bucureşti să-şi contacteze omologii de la Kiev în legătură cu intenţia autorităţilor de a trece la ”cotele lingvistice ucrainene” de la 1 septembrie. Această măsură ar urma să înlocuiască în şcolile din regiunea Odesa ”limba moldovenească”, o limbă despre care autorii scrisorii afirmă că este inexistentă. Aceștia au explicat că este de fapt un artificiu pentru a nu utiliza denumirea de ”limba română”, ceea ce ar implica amânarea aplicării măsurii pentru 2023.
Românii din Ucraina, în scrisoarea adresată miniştrilor Educaţiei şi de Externe de la Bucureşti au explicat că se impune implicarea directă şi cu celeritate a autorităţilor din R.Moldova şi România, în special a ministerelor educaţiei, astfel încât să se împiedice trecerea la cotele lingvistice ucrainene a şcolilor din regiunea Odesa de la 01.09.2020, pe motiv că predarea în aceste şcoli se efectuează în aşa-numita limbă moldovenească, adică intr-o limbă care nu este a UE
Românii din Ucraina precizează că prin Legea Educaţiei din 05.09.2017 şi Legea învăţământului obligatoriu secundar s-a stabilit trecerea şcolilor naţionale, din 01.09.2020, la cote lingvistice ucrainene, însă, la presiunea forurilor internaţionale, Cabinetul de Miniştri al Ucrainei, în 2018, a suspendat aplicarea acestor prevederi, pentru limbile ţărilor-membre ale UE, cu 5 ani, respectiv începând cu data de 01.09.2023. „Aici au şi apărut problemele cu şcolile din Ucraina în care predarea se face în aşa-numită limba moldovenească, mai exact în şcolile din regiunea Odesa. Precizăm, în acest context, că predarea în această limbă inexistentă se face doar în regiunea Odesa a Ucrainei şi regiunea transnistreană separatistă a R.Moldova. Să reţinem că şcolile noastre din regiunea Odesa au fost trecute – după cum era şi firesc – la limba română de predare în anul 1992, pentru ca în anul 1998 (imediat după încheierea tratatului politic de bază ucraineano-român) să revină (administrativ, evident) la aşa-numita limbă moldovenească”, explică ei. Ei au oferit și argumente pentru trecerea la limba română de predare.
Solicitare către București
”Precizăm, de asemenea, că trecerea la cotele lingvistice ucrainene din 01.09.2020 nu doar că ar afecta grav întreg sistemul de învăţământ (atât cât a mai rămas), ci şi ar perpetua programele diferite de învăţământ la limba şi literatura română în regiunile Cernăuţi şi Transcarpatică, pe de o parte, şi la limba şi literatura moldovenească, în regiunea Odesa, pe de altă parte. În aceste condiţii, se impune implicarea directă şi cu celeritate a autorităţilor din R.Moldova şi România, în special ale ministerelor educaţiei, astfel încât să se împiedice trecerea la cotele lingvistice ucrainene ale şcolilor din regiunea Odesa de la 01.09.2020, pe motiv că predarea în aceste şcoli se efectuează în aşa-numita limbă moldovenească, adică intr-o limbă care nu este a UE”, scriu reprezentanţii românilor din Ucraina.
” Vă rugăm insistent să contactaţi de urgenţă omologul Dvs. din Ucraina, pentru a nu permite distrugerea şcolilor din regiunea Odesa (de la 01.09.2020) pe un motiv fals – predarea într-o altă limbă decât limba română. Este timpul să se treacă (mai exact să se revină) oficial la limba română de predare şi în şcolile din regiunea Odesa, după cum s-a procedat (din 1992) în regiunile Cernăuţi şi Transcarpatia. De asemenea, considerăm că o bună şi rapidă coordonare a acţiunilor cu ministerele de profil de la Chişinău, pentru acest caz, ar fi de un real folos. Iniţierea unui dialog constructiv cu partea ucraineană ar evita un proces nedorit in instanţă cu autorităţile ucrainene, dar care s-ar impune în condiţiile în care nu se va putea clarifica situaţia în următoarele două săptămâni”, afirmă Consiliul Naţional al Românilor din Ucraina.