Rezultatele studiului despre barierele de achiziție online a produselor și serviciilor în România au fost dezvăluite în premieră în cadrul ecomTIM. Cercetarea, derulată la inițiativa 2Parale, Internet Corp și a The Geeks, parte a grupului Leo Burnett, are ca obiective identificarea motivelor pentru care o parte dintre români sunt reticenți în a cumpăra online, dar și a diferențelor dintre cei care fac achiziții online și cei care nu au încercat încă această metodă.

Studiul arată că majoritatea celor care au renunțat să mai cumpere online sau nu obișnuiesc să facă acest lucru își motivează reținerea prin faptul că nu au încredere să cumpere produse pe care nu le văd. Neîncrederea față de plata online prin card bancar și taxele de livrare foarte mari sunt alte motive importante care împiedică achiziția online.

Aproape o cincime (19.2%)  dintre cei care au renunțat să mai cumpere online au avut experiențe negative sau știu pe cineva care a avut astfel de experiențe. Majoritatea experiențelor negative gravitează în jurul diferențelor dintre produsul comandat și cel livrat, deteriorarea produselor pe drum sau calitatea slabă a produselor livrate.

”Comerțul online traversează o perioadă de ascensiune și toate datele arată că românii cumpără mai mult de pe internet, însă magazinele trebuie să se implice mai puternic pentru a le câștiga încrederea. Pe lângă aspecte la care ne-am fi așteptat, precum livrarea exactă și în siguranță a produsului comandat, ar trebui să acorde mult mai multă atenție designului, gradului de satisfacție al clienților și prezentării produselor. În plus, magazinele au nevoie să promoveze toate modalitățile de plată permise și drepturile cumpărătorilor”, a declarat Dorin Boerescu, CEO 2Parale.

Pe de altă parte, principalele motive pentru care se cumpără online sunt legate de confortul pe care această modalitate de achiziție o oferă: livrarea la domiciliu (79.9%), posibilitatea de a cumpăra la orice oră (72.1%) și câștigul de timp (69.8%). Un motiv important în achiziția online îl joacă și posibilitatea de a returna produsul fără justificări (34.1%). Acest atribut este asociat mult mai puternic cu magazinele online decât cu cele tradiționale.

Cum se plătește

Peste 8 din 10 persoane care fac achiziții online plătesc la livrarea coletului. Cu toate acestea, doar aproximativ jumătate dintre cei care nu cumpără online știu despre această modalitate de plată. În sens contrar, plata prin card și cea prin transfer bancar sunt mult mai cunoscute de non-utilizatori decât sunt utilizate de cei care fac achiziții online.

”Plata prin card este un fel de călcâi al lui Achile pentru vânzările online din România. Deși sunt extrem de puțini respondenți care au cunoștință de vreo situație de fraudă la plata online cu cardul, există o lipsă cronică de încredere în a plăti cu cardul pe internet. Chiar și în cazul celor care plătesc online, doar una din trei persoane a plătit vreodată cu cardul pe internet. Identificarea mai aprofundată a surselor acestor temeri și îndepărtarea lor ar putea aduce o creștere spectaculoasă a interesului românilor pentru comerțul online”, a explicat Daniel Enescu, Președinte Daedalus Group.

Cine cumpără online

Una din 6 persoane cu vârsta cuprinsă între 18 și 65 ani, din mediul urban, a făcut cel puțin o plată online în anul 2011. Prin comparație cu utilizatorii de internet, cei care fac achiziții online sunt într-o proporție ușor mai mare bărbați, cu educație superioară, vârstă medie (25-44 ani) și venituri personale mai mari.

“Studiul despre barierele de achiziție online a produselor și serviciilor în România” a fost realizat în perioada noiembrie 2011 – ianuarie 2012 pe un panel de 1.550 de respondenți din mediul urban și rural, reprezentativi pentru populația online din România.