În ciuda faptului că românii pot cere compensații în cazul în care zborul lor este amânat sau anulat, puțini fac acest lucru. Mulți evită să facă asta pentru că sunt speriați de birocrație sau de procedura dificilă. Astfel, doar 5% dintre românii ajung să ceară compensații, ce pot ajunge și la 600 de euro.
FlightClaim.ro, companie olandeză cu sediu și în România, specializată în asistarea pasagerilor cu zboruri întârziate, anulări sau overbooking, a obținut în Instanță în România, Spania și Germania decizii definitive în procese intentate companiilor aeriene care nu au plătit compensațiile legale între 250-600 euro pentru pasagerii zborurilor anulate sau întârziate. În urma finalizării proceselor în Instanță și a obținerii deciziilor definitive, FlightClaim.ro a apelat la Executori Judecătorești pentru a pune poprire pe conturile companiilor aeriene care nu au respectat drepturile pasagerilor și nici obligativitatea de a plăti compensațiile legale către firma care îi asista pe pasageri.
Forțată de decizia unor companii aeriene de a ignora legea și Regulamentul European, FlightClaim.ro, în numele pasagerilor reprezentați, a acționat în Instanță companiile aeriene pentru neplata unor sume începând de la 250 euro și ajungând până la 600 euro/persoană, chiar dacă acest lucru înseamnă în final o plată aproape dublă pentru compania aeriană, adunându-se cheltuieli de judecată și de executare.
Cele mai recente situații de acest tip implică companiile Blue Air și Wizz Air, împotriva cărora s-au inițiat în total 3 proceduri de executare în luna ianuarie a acestui an. Pe tot parcursul anului trecut au mai fost executate și alte companii aeriene de linie precum Vueling sau Tarom, inclusiv la instanțe din străinătate, în timp ce numeroase dosare ale pasagerilor care au călătorit cu Air Bucharest, Lufthansa, Iberia, Alitalia, Swiss, Air Moldova, Ryanair, Eurowings sau TAP sunt în plină procedură în instanță.
În total, în acest moment FlightClaim.ro are deschise în Instanță aproximativ 170 de dosare, dintre care aproximativ 30 în România, 100 în Germania, 30 în Franța și 10 în Spania. Procesele în Instanță reprezintă doar 2% din totalul cazurilor, cele mai multe cazuri fiind rezolvate totuși pe cale amiabilă de specialiștii și avocații companiei.
Cea mai mică suma executată a fost de 250 euro, cu o decizie împotriva companiei aeriene Blue Air. Valoarea medie a deciziilor de executare este de aproximativ 10.000 RON, pentru grupuri de 5-8 pasageri.
„Deși Regulamentul European este mai mult decât clar în ceea ce privește drepturile pasagerilor și cuantumul compensațiilor datorate pentru fiecare caz în parte, încă ne confruntăm cu refuzul companiilor aeriene de a-l respecta și de a-și respecta obligațiile față de pasageri, chiar și atunci când există o decizie definitivă în instanță. Astfel, s-a ajuns la situația în care companii precum Blue Air să aibă de plată către noi aproximativ 1.000 de cazuri de compensații de 250 și 400 euro per pasager, unele chiar și mai vechi de un an, pentru clienți pe care îi reprezentăm, clienți care au dreptul legal să primească banii și pentru care probabil vom ajunge tot în Instanță și la executarea conturilor companiei, cu costuri mult mai mari din partea companiei aeriene.” a declarat a declarat Cees Werff, director general FlightClaim.ro
„După toate demersurile legale și de executare, suma datorată ajunge să fie chiar și de două ori mai mare decât era inițial, întrucât companiile aeriene achită și cheltuielile de judecată și de executare. Din aceste sume operatorii aerieni ar putea plăti compensații în număr dublu pentru pasageri, acționând legal și câștigându-și renumele de companie ce își respectă clienții. Și totuși unele companii aeriene aleg să nu o facă, este incredibil.”, a declarat Ramona Colea, director operațional al BaniDinCer.ro, compania care reprezintă în România organizația FlightClaim.
Companiile aeriene ajung să plătească chiar și de două ori mai mult decât compensația inițială
Dincolo de cheltuielile de judecată și de executare pe care le suportă, există cazuri în care pasagerii și echipa de avocați FlightClaim.ro solicită și alte sume ca daune morale, în special din cauza condițiilor în care au fost ținuți pasagerii în aeroporturi (dacă au fost nevoiți să doarmă pe jos, în aeroport, dacă nu au avut acces la apă și mâncare, etc), dar și în funcție de situația fiecărui pasager în parte (dacă sunt familii cu copii mici, femei însărcinate, persoane cu anumite dizabilități sau cu starea de sănătate precară), ori dacă au avut alte cheltuieli sau pierderi (de exemplu vacanțe anulate, alte curse aeriene pierdute, etc). Astfel, companiile aeriene ajung să plătească chiar și de 2-3 ori contravaloarea compensației datorate inițial.
Din 30 de pasageri români eligibili, doar unul își obține drepturile de la companiile aeriene
Speriați de birocrație sau de procedura dificilă, doar 5% dintre românii aflați în situația unui zbor cu probleme ajung să își ceară drepturile de la companiile aeriene și caută să primească compensațiile de 250, 400 sau 600 de euro, în funcție de conjunctura anulării sau amânării zborului. Compania olandeză FlightClaim.ro înregistrează zilnic între 30 și 50 de cereri de compensare de la pasagerii români care doresc să își primească drepturile de la companiile aeriene.
4,5 milioane de pasageri cu zboruri anulate și întârziate, la nivel european
La nivel european, pragul de 1 miliard de pasageri a fost atins încă din anul 2017, dar proporțional cu acesta a crescut și incidența problemelor de zbor. Conform datelor Eurostat, numărul zborurilor cu probleme a crescut în ultimii ani cu aproximativ 40%. În anul 2018 peste 4,5 milioane de pasageri au fost afectați de anularea sau întârzierea zborurilor, ceea ce se traduce printr-un total al compensațiilor de aproape 2 miliarde de euro. Valoarea medie a compensațiilor per pasager în Europa este de 422,85 euro.