Românii sunt pesimişti în privinţa acestui an şi intenţionează să scadă cheltuielile pentru anumite categorii de produse, cele mai drastice reduceri vizând ţigările, alcoolul, hainele şi electronicele, în vreme ce consumul alimentelor de bază va rămâne constant. Pe de altă parte, cheltuielile cu întreţinerea casei chiar ar putea creşte, potrivit unui studiu realizat în februarie de compania 360insights, pe baza centralizării răspunsurilor a 800 de persoane, femei şi bă
Românii sunt pesimişti în privinţa acestui an şi intenţionează să scadă cheltuielile pentru anumite categorii de produse, cele mai drastice reduceri vizând ţigările, alcoolul, hainele şi electronicele, în vreme ce consumul alimentelor de bază va rămâne constant.
Pe de altă parte, cheltuielile cu întreţinerea casei chiar ar putea creşte, potrivit unui studiu realizat în februarie de compania 360insights, pe baza centralizării răspunsurilor a 800 de persoane, femei şi bărbaţi, între 16 şi 64 de ani, din mediul urban.
„Cele mai drastice măsuri par a fi luate de fumători, peste patru din zece fumători spunând că vor să reducă această cheltuială, unu din aceşti patru intenţionând să renunţe de tot la fumat, pe când ceilalţi trei din patru îşi propun să fumeze mai rar sau să cumpere mărci mai ieftine. Şi reducerea consumului de alcool apare ca un plan major pentru acest an, aproape patru din zece consumatori hotărând să cheltuiască mai puţin pe astfel de produse, în acest an”, se arată în studiul 360insights.
Buget mai mic pentru haine
Printre produsele şi serviciile pentru care românii îşi vor micşora bugetul se numără şi accesoriile vestimentare (haine şi încălţăminte), dar şi amenajările pentru casă, achiziţionarea de electronice sau electrocasnice.
„În plus, şi petrecerea timpului liber va suferi modificări, oamenii alegând să rărească momentele de distracţie sau relaxare şi plănuind să meargă mai rar în restaurante, cluburi, sau la teatru”, declară Manuela Dănilă, Senior Researcher în cadrul 360insights.
Pe de altă parte, din coşul de cumpărături cu produse alimentare, românii nu intenţionează să reducă alimentele de bază. Astfel, fructele şi legumele, produsele lactate, cele de panificaţie sau carne, precum şi apa îmbuteliată nu vor suferi mari reduceri, majoritatea intenţionând să îşi menţină consumul similar cu cel din anul 2009.
Printre produsele din categoria alimentelor care vor fi cumpărate „cu mai multă chibzuinţă” se numără sucurile îmbuteliate, dulciurile şi într-o măsură mai mică şi cafeaua.
Buget mai mare pentru copii
Reduceri de mică anvergură caracterizează produsele farmaceutice sau produsele dedicate copiilor, pentru cele din urmă 16% dintre părinţi estimând că în acest an bugetul alocat ar putea chiar să crească.
„Cheltuielile cu întreţinerea casei, incluzând facturile de electricitate, apă sau gaz sunt de asemenea considerate vitale traiului de zi cu zi şi românii nu cred că vor reuşi să facă mari reduceri în acest domeniu. Mai mult, 17% preconizează ca în acest an să cheltuiască mai mult decât în 2009, nefiind neapărat o intenţie personală de a creşte aceste cheltuieli, ci mai degrabă o estimare făcută gândindu-se că va creşte preţul utilităţilor şi prin urmare şi valoarea facturilor de plătit”, se mai arată în analiză.
Studiul a fost realizat de către 360insights, companie de servicii integrate de cercetare şi consultanţă de marketing. Rezultatele au fost obţinute pe baza centralizării răspunsurilor a 800 de persoane, femei şi bărbaţi, între 16 şi 64 de ani, din mediul urban, date culese în luna februarie a acestui an.
SURSA: Mediafax