Și în 2021, românii rămân cei mai mari consumatori de TV din Europa. Potrivit statista, 90% dinte români susțin că s-au uitat la televizor zilnic sau aproape zilnic, într-un sondaj realizat în lunile februarie și martie din acest an. La polul opus, țara cu cel mai mic consum de tv din UE este Luxemburg, cu doar 53%.
România este cu 12% peste media europeană, care este de 78%. Alături de români, alți mari consumatori de televizor sunt italienii (89%), bulgarii (89%), croații (87%), spaniolii (83%), portughezii (81%), polonezii (81%) și austriecii (80%).
În afară de Luxemburg, țările cu consum redus de tv sunt Letonia (61%), Suedia (62%), Irlanda (62%) și Malta (63%).
Aceste cifre vin să confirme studii mai vechi realizate și în țara noastră și care au atestat de fiecare dată că România este țara cu cel mai mare consum de programe TV.
Un studiu realizat în 2019, comandat de SES Astra România și derulat de Mercury Research în iunie 2019, oferă o privire în detaliu și asupra obiceiurilor de consum TV și video online ale românilor.
Raportul analizează obiceiurile de vizionare, inclusiv televiziune și online, servicii de streaming video, calitatea imaginii și conținut.
Timpul de vizionare al programelor TV a fost și atunci la un nivel ridicat: în 2019, în medie, un român se uita la televizor timp de 3,3 ore în timpul săptămânii, iar în week-end timpul petrecut în fața televizorului crește la 3,7 ore.
Tinerii (18-34 de ani) petreceau cu o oră mai puțin timp la TV decât cei în vârstă (peste 55 ani) – 2,9 ore față de 3,9 ore în medie în timpul săptămânii.
Televiziunea liniară era liderul timpului de vizionare. Potrivit studiului SES ASTRA România, două treimi dintre respondenți spuneau că urmăresc conținut video online în medie timp de 2,3 ore zilnic în timpul săptămânii și 2,5 ore în zilele de week-end – cu 1,2 ore mai puțin decât la TV.
O întrebare interesantă referitoare la conținut i-a pus de respondenți să-și imagineze că sunt pe o insulă pustie și au acces un singur canal TV. ProTV a fost în topul opțiunilor, cu 27% dintre respondenți spunând că acesta este canalul TV pe care l-ar alege pe o insulă pustie, urmat de Antena 1 (9%), Kanal D (8%), TVR 1 (5%) și HBO (4%).
Totuși, în 2020, un studiu publicat pe Pagina de media vorbea de o scădere a consumului tv în rândul românilor, lucru care, chiar dacă a fost adevărat, pare acum depășit. Sursa citată sublinia că în ianuarie 2020, doar 8,2 milioane de români se mai uitau la televizor, în scădere cu peste un milion față de un studiu din 2016.
„Publicul tânăr se uită mai puţin la televizor. În ianuarie 2020, numărul celor între 18 şi 49 de ani care se uitau seara la TV a fost de 1,45 milioane.
În urmă cu cinci ani, în ianuarie, erau aproape 1,9 milioane de tineri în Prime-Time, cu aproape jumătate de milion mai mulţi.
Ce înseamnă ca procente: aproape 50% era ratingul total pe publicul tânăr în ianuarie, în Prime-Time. Acum a fost de 44%.
Tendinţele de scădere se văd clar şi după media de audienţă anuală în Prime-Time. Astfel, în intervalul de maximă audienţă, scăderile de consum TV sunt de sute de mii de telespectatori, indiferent de target. La nivel naţional, de exemplu, erau, în 2016, în Prime-Time, aproape opt milioane de români în faţa televizoarelor. În 2019, media a fost cu aproape jumătate de milion de români mai mică.
Audienţa medie totală pe an este sub luna ianuarie (o lună cu consum intens), lund în calcul toate cele 12 luni (inclusiv perioadele de extrasezon – cum sunt lunile de vară – cu ratinguri mai mici”, nota, la acel moment, Pagina de Media.