Potrivit unui studiu IpoteciDirect, consultant in credite imobiliare, derulat prin compania de cercetare Synovate, locuintele vechi se pastreaza in preferintele celor interesanti de achizitia unei case in urmatorii doi ani cu un procent relativ ridicat, de 40%.

De asemenea, studiul releva faptul ca, in cazul cumpararii unei locuinte noi, (in ciuda perceptiilor generale) accesul la zonele verzi si proximitatea fata de centrele comerciale se plaseaza pe ultimele locuri in criteriile pentru achizitie, in urma reputatiei dezvoltatorului, valorizata mai mult chiar si decat accesul la parcare. Studiul de tip Omnibus a fost realizat in luna august 2008 pe un esantion reprezentativ la nivel regional si la nivelul segmentelor de varsta 18-24, 25-34, 35-44 si 45-54 ani, de 864 respondenti.

“Populatia inca se indatoreaza iresponsabil, instituind ipoteca pe casa pentru a cumpara bunuri ce se devalorizeaza foarte repede”, a afirmat Raluca Dobre, analist financiar la IpoteciDirect.

O alta dimensiune a studiului a privit destinatia creditelor de nevoi personale garantate cu ipoteca, produse caracterizate prin sume mari contractate pentru perioade lungi de timp, pentru care clientii nu prezinta explicatii bancilor. 41% dintre cei care au contractat un credit l-au utilizat pentru cumpararea unei locuinte, in timp ce procente mari dintre raspunsuri indica achizitionarea de masini (24%), aparatura casnica (16%), mobila (11%), renovarea locuintei (10%) sau alte activitati.

Potrivit unui raport al Bancii Nationale a Romaniei, din totalul creditelor acordate populatiei pe parcursul anului trecut, 22% reprezentau creditele de nevoi personale garantate cu ipoteca. Comparand cu anul 2006, acest tip de produs a cunoscut cea mai mare crestere, de 159% intr-un an, urmat de creditul ipotecar, cu o crestere de 73%. In ceea ce priveste moneda de creditare pentru produsul de nevoi personale garantat cu ipoteca, clientii au optat in proportie de 91% pentru valuta.

In ceea ce priveste cumpararea unei locuinte noi, studiul releva un pragmatism ridicat al romanilor cu privire la criteriile de selectie. 77% dintre toti respondentii studiului sustin ca pretul este primul criteriu avut in vedere ca importanta, urmat cu 62% de modalitatea de plata. Reputatia dezvoltatorului este foarte importanta pentru 43% dintre respondenti, inaintea accesului la parcare (41%), proximitatii fata de centru (39%), accesului la zona verde (38%) si apropierea centrelor comerciale (37%).

Informatiile au relevat ca cei mai pragmatici si mai realisti sunt bucurestenii, pentru ei contand mai mult proximitatea fata de mijloacele de transport in comun, centrul orasului si centrele comerciale, in detrimentul parcarii, proximitatii unui spatiu verde sau a unui luciu de apa. „Influentati de starea de asteptare, de previziunile cu privire la preturi si de contextul segmentului bancar, bucurestenii au devenit mai informati, mai sceptici, inteleg ce este cu adevarat important in achizitia unui apartament”, a declarat Raluca Dobre.

In ceea ce priveste credibilitatea surselor de informare despre creditul garantat cu ipoteca, 81% dintre cei interesati acordau, in luna august, cea mai mare credibilitate informatiilor venite de la banci, brokerii de credite plasandu-se pe locul trei (dupa rude si prieteni) cu 58% dintre raspunsuri. “Este foarte plauzibil ca acest capital mare de incredere in banci la nivelul lunii august sa scada considerabil pe fondul dezbaterilor publice legate de modalitatea de majorare a dobanzilor si comisioanelor. Acest fapt, dar si noile restrictii de creditare, vor conduce, credem noi, la cresterea rolului  consultantului financiar”, a precizat Vlad Ardeleanu, directorul general IpoteciDirect.

Sursa: IpoteciDirect