În intervalul ianuarie – martie 2015, au fost înmatriculate, în România, 69.025 de autovehicule, dintre care cea mai mare pondere (54.592 unităţi) au avut-o vehiculele second hand din import. În plus, tot în perioada analizată, au fost consemnate 54.847 de reînmatriculări, adică tranzacţii cu maşini rulate pe plan intern. În acest context, tranzacţiile cu maşini noi, dar şi cele reînmatriculate, au cunoscut creşteri de 8% pe fiecare segment.
Peste trei sferturi dintre autoturismele 'la mâna a doua' au peste opt ani vechime, iar raportul dintre maşinile second hand din import şi cele noi a crescut, în primele trei luni faţă de 2014.
"Tot mai mulţi cumpărători de maşini second-hand se îndreaptă către dealerii autorizaţi, dorind să achiziţioneze maşini cu istoric verificabil şi cu garanţie. Totuşi, dealerii autorizaţi au încă o implicare redusă în vânzarea de maşini second-hand şi din cauza cadrului legislativ incomplet care permite comercianţilor independenţi să nu plătească taxe şi impozite. Reprezentanţele auto vor avea un rol minimal în comerţul cu maşini second-hand, mai ales că programele de buy-back şi trade-in au succes scăzut din cauza costurilor mai mari ale maşinilor şi a problemelor cu taxa auto (în caz că trebuie plătită la revânzare)', sunt de părere specialiştii Autovit.ro.
Specialiştii anticipează că piaţa maşinilor noi are mari şanse să avanseze cu 10-15% în acest an, ajutată de programele Rabla şi Prima Maşină, în timp ce în cazul 'second-hand' prognozele sunt greu de realizat având doar datele din primul trimestru, dar nu se aşteaptă la evoluţii spectaculoase.
"Programul Rabla va avea un rol esenţial în creşterea pieţei maşinilor noi, mai ales că numărul total de tichete a crescut cu 5.000 şi se acordă şi eco-bonusuri între 750 şi 2.500 lei pentru maşini cu emisii reduse, pentru electrice şi pentru hibride. E de aşteptat ca programul să aibă măcar eficienţa de anul trecut când prin el s-au realizat un sfert din vânzările de maşini noi (la unele mărci chiar 40%). Un minus ţine de faptul că programul nu a început în martie, cum au promis guvernanţii, ci pentru populaţie a demarat pe 27 aprilie. Programul Prima Maşină are potenţial de a ajuta piaţa, însă ca volume este mult limitat faţă de Rabla (…) Deşi, iniţial, s-a anunţat un obiectiv foarte optimist de 20.000 de maşini noi vândute prin acest program, realitatea va fi mult diferită şi e posibil să nu se vândă nici 2.000 de unităţi, mai ales că foarte multe modele sunt excluse pentru că au preţuri peste plafonul maxim (50.000 lei + TVA)', se arată în comunicatul site-ului de specialitate.
Conform datelor DRPCIV, înmatriculările de vehicule noi au crescut, în martie, cu aproape 16% faţă de acelaşi interval din 2014, până la 7.855 de unităţi, din acest total autoturismele înregistrând o majorare de 16,67%, până la 5.339 unităţi.
În ceea ce priveşte mărcile preferate de către români, Dacia rămâne pe prima poziţie, cu 1.490 de unităţi înmatriculate (în scădere cu 2,53% faţă de martie 2014). Pe locurile următoare se clasează: Ford (698 unităţi, +104,09%), Skoda (606 unităţi, +14,77%) şi Volkswagen (461 unităţi, +29,13%).
Pe de altă parte, cea mai redusă frecvenţă a înmatriculărilor de maşini noi s-a înregistrat în cazul mărcilor Jaguar (6 exemplare), Alfa Romeo şi smart (câte 5 unităţi), respectiv Bentley, Lexus şi Subaru (câte 4 unităţi).
Datele oficiale ale DRPCIV relevă faptul că, la sfârşitul anului 2014, parcul auto naţional din România ajunsese la 6.270.615 unităţi, în creştere cu 4,77% faţă de aceeaşi perioadă din 2013, când numărul acestora era de 5,98 milioane de exemplare. Din numărul total de vehicule care circulau pe drumurile naţionale la finele anului trecut, 4.905.630 de unităţi erau autoturisme, iar peste 2,92 milioane dintre acestea aveau o vechime mai mare de 12 ani. De asemenea, 3.159.717 de autoturisme aveau motoare pe benzină, în timp ce 1.741.099 de unităţi erau pe motorină.
Conform sursei citate, circa 1,97 milioane de vehicule din parcul auto naţional prezentau o vechime cuprinsă între 6 şi 10 ani, iar 1,53 milioane de unităţi aveau un grad de uzură cuprins între 11 şi 15 ani.
În acelaşi timp, aproximativ aproape 1,103 milioane de maşini erau mai vechi de 20 de ani şi doar 197.741 de exemplare se încadrau la o vechime de 0-2 ani.
La nivel general, 3,401 milioane de români au preferat maşinile Diesel, iar 2,539 milioane cele pe benzină, potrivit DRPCIV.
AGERPRES