În vara anului 2018, Protecţia Consumatorului Vaslui a amendat un cunoscut lanț de supermarketuri pentru folosirea de practici comerciale înşelătoare. Supermarketurile Penny au primit o amendă în valoare de 7.000 de lei, ce a fost deja achitată, pe jumătate.
În urma acestei decizii, reprezentanții lanţului de supermarketuri Penny au dat în judecată OPC, solicitând anularea amenzii.
De precizat este că, în ultimul timp, OPC a tot dat amenzi similare și altor magazine comerciale.
Așadar, Judecătoria Vaslui a dat câștig de cauză Protecţiei Consumatorului. Mai exact, inspectorii OPC au observat că la Penny se folosește o metodă comercială prin care consumatorii sunt înselați, sau induși în eroare. Se pare că, produsele erau scoase la vânzare la oferte de genul 2+1 sau 5+1 gratis, fără ca produsele respective să fie vândute în magazin şi individual, astfel încât clienţii să poată realiza dacă este mai avantajos să cumpere mai multe produse sau unul singur din respectiva gama. Astfel, în magazin erau vândute pachete promoţionale de bere, salam şi periuţe de dinţi care însă nu puteau fi achiziţionate la bucată.
”Comercializarea produselor în condiţiile prezentei constituie practici comerciale înşelătoare aşa cum este definită de art . 6 (1) lit . d din legea 363/2007. Constituie contravenţie conform art . 15(1) lit . b din legea 363/2007 şi se sancţionează conform art. 17 (2) lit . c din legea 363/2007”, au arătat inspectorii OPC.
Reprezentanții Penny au contestat decizia instanței
Reprezentanţii supermarketului, s-au apărat în instanţă, susţinând că pachetele la promoţie au venit gata ambalate, vânzarea realizându-se la pachet.
Pe de altă parte, reprezentanții Penny au declarat că pachetele la promoție au venit gata ambalate.
„Tribunalul nu va primi această critică, întrucât apelanta nu a fost sancţionată pentru modul în care au fost ambalate produsele, ci pentru faptul că nu exista în magazin şi produsul individual, astfel încât un cumpărător care dă dovadă de o diligenţă medie să poată să aibă o reprezentare a beneficiului efectiv obţinut prin cumpărarea produselor ofertate, în raport cu produsul individual. Nu s-a reţinut în sarcina apelantei că nu a intervenit asupra ambalajului producătorului, întrucât în discuţie nu este o astfel de chestiune. Practic, ori de câte ori producătorul oferă astfel de produse promoţionale este obligaţia distribuitorului de a se asigura că în magazinul său există şi produsul individual, ceea ce apelanta nu a făcut”, se precizează în sentinţa Tribunalului Vaslui, recent motivată.
În plus, în apărarea lor, reprezentanţii Penny au invocat și alte motive pentru a scăpa de amenda usturătoare.
”Legea privind practicile comerciale incorecte prevede că în evaluarea caracterului incorect al unei practici se va avea în vedere efectul acesteia asupra consumatorului mediu.Potrivit CEJ, consumatorul mediu este o persoană cu „un nivel de informare rezonabil, care este rezonabil de atentă şi circumspectă” , luându-se în considerare factorii sociali, culturali şi lingvistici. În speţa de faţă, nu se pune problema interpretării acestei noţiuni, întrucât lipsa de la raft a produsului individual, face imposibilă o comparare a preţurilor şi o corectă informare pentru orice tip de consumator”, au conchis judecătorii Tribunalului Vaslui.