Românii intenţionează să cheltuiască mai puţin comparativ cu media europeană pentru divertisment în afara casei (17% vs 23% media europeană) şi vacanţe (16% vs 27% media europeană), a arătat Cătălina Laschon, director al Departamentului de Cercetare a Consumatorului Nielsen România, citând datele unui sondaj la nivel global realizat de companie.
'Prioritizarea la nivelul cheltuielilor discreţionare este foarte clară atunci când observăm ca rezultatele pentru Romania sunt în linie cu media europeană în special în ceea ce priveşte amenajarea casei (19% vs 20% media europeană) şi noi produse IT (13% vs 15% media europeană), dezvăluind cei doi poli fundamentali ai societăţii noastre în momentul acesta, anume segmentul de consumatori mai static, mai conservator şi segmentul mai dinamic, ce tinde din ce în ce mai mult spre modernitate', a adăugat reprezentantul Nielsen.
Potrivit sondajului privind încrederea consumatorilor realizat de Nielsen, la nivel mondial încrederea consumatorilor rămâne constantă la finele anului 2013, în timp ce intenţia de cumpărare scade şi ajunge la nivelul din trimestrul al patrulea din 2012, a precizat Cătălina Laschon.
Încrederea consumatorilor s-a menţinut constantă la un Indice de Încredere de 94 de-a lungul a trei trimestre consecutiv, crescând la finele lui 2013 cu 1 punct faţă de primul trimestru al aceluiaşi an (T1 2013) şi cu 3 puncte faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (T4 2012).
Zona Asia-Pacific a înregistrat singura creştere regională a încrederii consumatorilor faţă de trimestrul precedent, Indicele de Încredere cunoscând o majorare de 1 punct, până la 105, cu 4 puncte mai mult faţă de T4 2012.
În comparaţie cu T3 2013, încrederea consumatorilor a scăzut cu 3 puncte în America de Nord (95), cu 2 puncte în Orientul Mijlociu/ Africa (90) şi cu 1 punct în Europa (73). Indicele de Încredere a consumatorilor s-a menţinut constant în America Latină (94).
'De-a lungul anului 2013, consumatorii din întreaga lume au rămas în expectativă întrucât situaţia şomajului nu a cunoscut schimbări majore pe parcursul anului 2013. Semnele de îmbunătăţire a economiei sunt încă foarte discrete, pornind de la veniturile mai degrabă limitate ale consumatorilor, în special după acoperirea cheltuielilor de bază din gospodărie. Pentru anul 2014, întrevedem perspective mai optimiste, însă progresul va fi lent până în momentul în care rata şomajului va scădea considerabil, iar salariile se vor mări proporţional cu cheltuielile în creştere', a arătat Venkatesh Bala, economist şef în cadrul The Cambridge Group, parte a companiei Nielsen.
Indonezia a raportat cel mai mare Indice al Încrederii consumatorilor (124) pentru al patrulea trimestru la rând, înregistrând o creştere de 4 puncte faţă de T3. Portugalia, Italia, Croaţia şi Slovenia au raportat cel mai scăzut Indice al Încrederii consumatorilor (44).
'Atât la nivel global, european, cât şi la nivel local, consumatorii sunt într-un proces constant de a învăţa să îşi prioritizeze cheltuielile. Ca urmare, observăm, la nivel global, o scădere a intenţiei de a cheltui pe divertisment în afara casei – scade intenţia pentru articole de îmbrăcăminte (31%), vacanţe (32%) şi investiţii în acţiuni şi fonduri mutuale (19%). În acelaşi timp, la nivelul ţărilor investigate în studiul nostru global, am observat că intenţia de a economisi (47%), cheltuielile pe tehnologiile nou apărute (24%) şi cheltuielile pe proiectele de modernizare a casei (20%) au scăzut cu câte 5 puncte procentuale, ajungând în linii mari la rezultatele de la finalul anului 2012', a mai spus Cătălina Laschon.
Sondajul global privind încrederea consumatorilor şi intenţia de a cheltui a fost realizat în perioada 11-29 noiembrie 2013 şi a adunat peste 30.000 de respondenţi cu acces la internet din 60 de ţări din regiunea Asia-Pacific, Europa, America Latină, Orientul Mijlociu, Africa şi America de Nord. Indicele Încrederii Consumatorilor din China este întocmit pe baza unui sondaj diferit, cu o metodologie mixtă, realizat pe un eşantion de 3.500 de respondenţi din China. Sondajul global Nielsen, care include Indicele Increderii Consumatorilor la nivel mondial, a fost iniţiat în 2005.
Nielsen este o companie de informaţii globale şi măsurare prezentă în aproximativ 100 de ţări.
SURSA: Agerpres