Deşi în lume există ţări care se pregătesc să renunţe la banii lichizi, iar plata cu cardul şi telefonul mobil este o obişnuinţă, în ţara noastră lucrurile sunt la început, însă cifrele cresc de la un an la altul. Suedia e ţara europeană unde plăţile electronice au cea mai rapidă evoluţie. Bancnotele şi monedele mai reprezintă acum doar 2% din economia Suediei. Prin comparaţie, în Statele Unite, proporţia este de 7,7%, iar în zona Euro de 10%. Singurii care mai plătesc cash în Suedia sunt oamenii în vârstă.
În ţara noastră, un studiu publicat de GfK arată că 10% dintre români fac deja plăţi cu telefoanele mobile, iar 27% şi-ar dori să plătească de pe mobil. În acelasi timp, 18% dintre participanţii la studiu nu sunt interesaţi de plăţile mobile. Compania care promovează cel mai mult soluţiile de plată digitale în ţară este Netopia mobilPay. Compania a intermediat pe parcursul anului 2015 peste 2,6 milioane tranzacții online și mobile, în creștere cu 25% față de anul anterior. În plus, mai bine de 45% din totalul acestora au fost realizate de pe dispozitive mobile, conform datelor companiei. Valoarea integrală a sumelor achitate digital în 2015 a crescut cu peste 60% comparativ cu anul trecut, cumulând peste 135 milioane euro. Majoritatea plăților intermediate de companie anul anterior au fost pentru produse IT&C, servicii și pachete turistice. „Anul trecut a fost încă unul cu creșteri pe toate liniile, în care ne-am convins că plățile digitale nu mai sunt viitorul, ci prezentul din realitatea românească“, declară Antonio Eram, CEO și fondator al Netopia mobilPay.
Cum plătim cu telefonul mobil
Netopia a lansat în luna martie a anului 2013 aplicaţia mobilPay Wallet. Aplicaţia poate fi descărcată gratuit din Google Play și App Store și poate fi folosită pentru pentru plata facturilor la utilități, reîncărcarea cartelelor preplătite, plata notei la restaurante sau pentru produse şi servicii furnizate de comercianţii parteneri.
În 2014, aplicația mobilPay Wallet a fost integrată în MasterPass, serviciul digital global de la MasterCard, oferindu-le utilizatorilor posibilitatea de a face cumpăraturi în afara țării, de la peste 40.000 de comercianți parteneri, dar şi pe teritoriul ţării, prin acordul de acceptare Masterpass al comercianţilor din România. „Achizițiile realizate de români prin aplicația mobilPay Wallet au crescut cu peste 200% în 2015, volumul lor urcând cu 400%. Utilizarea serviciului dezvoltat de companie a accelerat pe fondul introducerii de opțiuni precum plata la hipermarketuri Cora și Carrefour din Capitală, a transportului în comun în Cluj Napoca, Alba Iulia și Turda, de achitare a taxei de pod de la Fetești sau a amenzilor de circulație. Mai nou, începând din decembrie 2015, peste 20.000 de proprietari din București își pot plăti întreținerea la bloc prin intermediul aplicaţiei, în baza unui parteneriat încheiat cu Scomet.ro”, conform reprezentanţilor companiei. Aplicaţia poate fi folosită de clienții oricărei bănci, însă aceștia trebuie să fie posesori de card MasterCard sau Visa.
O altă modalitate de plată disponibilă este SEQR. Este vorba de o soluţie care se implementează în casa de marcat a comercianţilor şi permite plata prin scanarea unui cod unic QR, asociat casei de marcat. Clientul scanează cu telefonul mobil codul, validează plata, introduce codul PIN personal şi primeşte chitanţa pe telefon. Aplicaţia se poate descărca gratuit din App Store, Google Play sau Windows Store. Investiţia pentru comercianţi care doresc să folosească SEQR este zero, întrucât nu există costuri fixe sau de instalare. Comisioanele per tranzacţie sunt la jumătate faţă de cele percepute la plata cu cardul. SEQR a fost lansat în Suedia în 2012, iar, în România, un an mai târziu în parteneriat cu Garanti Bank. SEQR este, astăzi, disponibil în Suedia, Finlanda, România, Belgia, Portugalia, Olanda, Germania, Spania, Franța, Italia, Statele Unite şi Marea Britanie. În România, aplicația SEQR este disponibilă la peste 1.500 de locații precum La Mama, Fooda, Inmedio, Relay, PC Garage, Wu Xing, Pizza Dominium, librăriile Humanitas, Diverta etc.
O extensie a metodelor electronice sunt punctele de plată contactless, dedicate telefoanelor dotate cu cip NFC. Acestea funcționează prin apropierea telefonului de POS-ul compatibil, iar plata este efectuată automat. Această metodă, deşi a fost încercată de mai mult bănci, nu a prins. Motivele sunt multiple: utilizatorii consideră că plăţile prin NFC nu sunt securizate, mulţi consideră că este mai uşor de plătit prin card sau numerar, iar alţii nu s-au gândit niciodată că pot plăti şi prin intermediul telefoanelor mobile. O companie care crede în această tehnlogie şi care dezvoltă soluții avansate în domeniul NFC este Teamnet. Grupul realizează în prezent o platformă tehnologică integrată de tip Trusted Service Manager care va sprijini furnizorii să ofere consumatorilor servicii bazate pe tehnologia NFC mai simplu și mai rapid. Platforma realizată de Teamnet își propune să integreze într-un punct unic serviciile prestate de entități precum bănci, lanțuri de magazine, operatori de telefonie mobilă sau operatori de transport și să medieze accesul și managementul instrumentele de plată puse la dispoziția consumatorilor. Valoarea tranzacțiilor efectuate prin tehnologia NFC va crește în următorii trei ani până la 53,8 miliarde de euro, conform firmelor de cercetare.
Operatorii telecom au la rândul lor tot interesul ca plăţile digitale să crească, iar unii oferă deja soluţii de plată. România a fost prima ţară europeană în care grupul Vodafone a lansat serviciul M-Pesa. Acesta a devenit disponibil, în martie 2014, pentru orice client Vodafone, abonat sau utilizator de cartelă, indiferent de tipul de telefon folosit. Vodafone M-Pesa este un serviciu cu care poţi să primeşti şi să trimiţi bani, să plăteşti facturi, dar poate fi folosit şi pentru cumpărături. Pentru a accesa serviciul, trebuie să fii client Vodafone, să-ţi deschizi un cont asociat numărului tău de telefon la unul dintre sediile Vodafone incluse în program şi să alimentezi contul cu bani. M-Pesa funcţionează prin intermediul unei platforme tehnologice cu un nivel ridicat de securitate. Serviciul poate fi activat, gratuit, de către orice client Vodafone cu vârsta de peste 14 ani, la orice magazin afiliat M-Pesa.
Plățile mobile sunt într-o creștere continuă și reprezintă o nevoie naturală într-o lume tot mai conectată, în care consumatorii caută să folosească cât mai puţin cash-ul, iar telefonul mobil le este mereu la îndemână.
Antonia Eram, CEO Netopia mobilPay