Reguli noi în turism. Se dau bani înapoi
Reguli noi în turism. Recent, legislația din domeniul turismului a suferit modificări semnificative, având ca scop principal protecția turiștilor.
Conform Ordonanței de Urgență 150/2024, operatorii economici din sector sunt obligați să asigure returnarea banilor turiștilor în cazul în care serviciile contractate nu sunt furnizate, scrie avocatnet.ro.
![turism, vacanta](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2024/12/turism-vacanta-scaled-e1733923298970.jpg)
Drepturile turiștilor și obligațiile operatorilor
Reguli noi în turism. Noile prevederi stabilesc două opțiuni clare pentru operatorii economici atunci când nu pot furniza serviciile promise sau le furnizează doar parțial:
- Oferirea unor servicii echivalente sau superioare, dar doar cu acordul turistului;
- Restituirea sumelor achitate în maximum 14 zile.
Astfel, operatorii de turism trebuie să se asigure că orice serviciu neprestat sau prestat doar parțial, din vina lor exclusivă, este compensat corespunzător, fie prin servicii alternative de aceeași calitate sau superioare, fie prin rambursarea integrală a plății efectuate de turist.
Este esențial de menționat că această reglementare nu se aplică pachetelor de călătorie sau serviciilor de călătorie asociate, care rămân reglementate de Ordonanța Guvernului 2/2018. Conform acestui act normativ, noile obligații privind restituirea banilor nu se aplică acestor tipuri de servicii.
![bani](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2025/01/bani-2-e1737371542932.jpg)
Definiția pachetelor turistice și serviciilor de călătorie asociate
Potrivit OG 2/2018, un pachet turistic este o combinație de minimum două tipuri de servicii de călătorie pentru aceeași vacanță. Acesta poate fi format prin:
- Contract unic care combină toate serviciile oferite de același comerciant;
- Servicii achiziționate separat, dar care respectă următoarele criterii:
- Sunt cumpărate dintr-un singur punct de vânzare și selectate înainte de efectuarea plății;
- Au un preț total prestabilit;
- Sunt promovate sub denumirea de „pachet” sau similar;
- Sunt rezervate online de la comercianți diferiți, dar datele personale și de plată sunt transmise între aceștia în maximum 24 de ore de la prima rezervare.
Impactul noilor reglementări asupra operatorilor de turism
Această modificare legislativă impune operatorilor economici o mai mare responsabilitate și transparență în raport cu turiștii. Astfel, ei trebuie să se asigure că respectă obligațiile privind prestarea serviciilor contractate și, acolo unde apar probleme, să soluționeze rapid situațiile nefavorabile pentru turiști.
Această reglementare vine în sprijinul consumatorilor, oferindu-le un grad sporit de siguranță și încredere în industria turismului.
Noile reguli subliniază necesitatea unui comportament etic din partea operatorilor de turism, ceea ce ar putea duce la creșterea calității serviciilor oferite și la consolidarea întregi industrii turistice din România.