Românii, mai reticenți față de vaccinare. Ce i-ar determina să facă acest pas (STUDIU)

Campania de vaccinare vaccin

Sursă foto: INQUAM Photos

Un studiu derulat de IRES scoate în evidență că 45% din respondenți vor să se vaccineze, 33% sunt reticenți la vaccinare, iar 22% nu s-au hotărât până la momentul desfășurării sondajului. Dintre cele 3 vaccinuri folosite, 1 din 3 respondenți preferă Pfizer, iar 1 din 10 nu are nicio preferință.

După un an de la instituirea stării de urgență pe fondul pandemiei de COVID-19, care a determinat restricționarea unei părți semnificative a activităților cotidiene, industria jocurilor de noroc din România – alături de IRES, a realizat un sondaj de opinie în rândul angajaților din acest sector. Studiul a urmărit evaluarea gradului de informare și percepției angajaților cu privire la campania de vaccinare anti-COVID-19, disponibilitatea acestora de a se vaccina, precum și determinarea modului în care pandemia le-a afectat viața profesională și personală.

Datele arată că există o nevoie reală de informare cu privire la vaccinurile anti-COVID-19. Principalele informații de interes pentru populație sunt legate de: modul în care vaccinurile au fost testate (studii clinice), gradul de incidență și gravitatea efectelor adverse, eficiența lor, durata imunizării.

54% dintre respondenți au o opinie favorabilă despre vaccinuri în general, 15% rămân reticenți cu privire la acestea, iar 1 din 3 nu are nici opinii pro, nici opinii contra vaccinurilor. Susținătorii vaccinului au drept motivație protejarea sănătății lor și a familiei, dar și revenirea la viața de dinainte de pandemie, fără restricții, inclusiv din perspectiva locului de muncă. Indecișii au ca principale argumente: teama de reacții adverse, îngrijorări privind siguranța și eficiența vaccinului împotriva COVID-19. Scepticii sunt, în plus, marcați de neîncredere în autorități și în companiile farmaceutice sau de negarea existenței sau gravității COVID-19.

Sursă foto: IRES

Angajatorii – punct de referință pentru indeciși și sceptici

Încrederea în politicieni și mesajele lor pro-vaccinare este de doar 5%, încrederea în mesajele vedetelor este apreciată de doar 4% dintre respondenți, iar 18% dintre indeciși s-ar vaccina ca urmare a unui exemplu oferit de sportivi.

Același studiu arată că angajatorii sunt un punct de referință crucial pentru mulți angajați. Membrii familiei, angajatorii și colegii sunt primele 3 categorii de persoane despre care indecișii cred că ar putea să-i convingă să se vaccineze împotriva COVID-19. De altfel, 62% din angajați s-ar imuniza dacă angajatorul le-ar recomanda acest lucru. În plus, aproape două treimi din respondenți ar fi dispuși să primească mai multe informații despre vaccinarea împotriva COVID-19 de la angajatori, care sunt percepuți drept o sursă sigură de informare, un vector de influență pro-vaccinare.

Sursă foto: IRES

„Studiul relevă că angajatorii sunt considerați o sursă de informare și un vector de influență pentru angajați. Informațiile oferite de angajatori, exemplul propriu oferit de colegi și angajatori pot influența percepția, atitudinea și comportamentul angajaților, astfel încât opțiunea de vaccinare să fie o decizie adecvată și informată”, a declarat Dan Jurcan, director al Departamentului Cercetare al IRES.

Studiul a fost realizat, în perioada 5 – 9 martie 2021, pe un eșantion de 3.963 de angajați din industria pariurilor și jocurilor de noroc de tip slot-machine, la comanda asociațiilor profesionale reprezentative ale industriei.

Sursă foto: INQUAM Photos