Românii nu mai vor să facă investiții în următoarele trei luni. Astfel, dacă pentru un laptop sau frigider, s-ar mai găsi ceva resurse, pentru casă sau mașină, nici pomeneală. Cei nici 8% dintre consumatori care și-ar cumpăra o mașină ar alege una second-hand.
Studiul realizat de Bucharest Forum, prin compania de cercetare de piață Reveal Marketing Research, intitulat ConfidenceIndex analizează tendințele românilor în materie de consum. ConfidenceIndex este un raport complex ce măsoară gradul actual de încredere a românilor și așteptările lor cu privire la situația economică, condițiile actuale de angajare pe piața muncii și situația economică a gospodăriei proprii. ConfidenceIndex arată că doar 12, 1% dintre români consideră următoarele trei luni ca fiind propice cumpărării unei case. În ceea ce privește achiziția unei mașini, un procent și mai mic, de doar 7,9% dintre consumatori ar întreprinde acest lucru. Studiul mai arată că acești potențiali cumpărători s-ar orienta către o mașină second-hand. În acest context, Marius Luican, general manager Reveal Marketing Research, subliniază faptul că “românii au devenit mai responsabili și sunt mai reticenți în a face o investiție majoră, cum ar fi achiziția unei locuințe sau a unei mașini. Chiar și atunci când consideră oportun să cumpere un automobil, poate fi observată aceeași tendință din ultimii ani, de orientare a deciziei către o mașină la mâna a doua”. Situația stă însă altfel în ceea ce privește achiziția bunurilor de larg consum pentru gospodărie. În acest caz, românii consideră în procent destul de ridicat (40,8%) că următoarele trei luni ca o perioadă oportună cumpărăturilor. În topul preferințelor consumatorilor sunt obiecte ca laptop (13, 9%), frigider (12, 2%) sau mașină de spălat (12, 6%). Același studiu relevă și o atitudine de reticență a consumatorilor în ceea ce privește intenția de a pleca în vacanță: doar 2 din 10 români au menționat că își fac planuri în acest sens pentru următoarele trei luni, alegând destinații turistice din țară. Mijlocul de transport ales în mod preponderant este automobilul personal. ConfidenceIndex este realizat prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviews). Colectarea datelor s-a realizat în perioada 29 – 31 octombrie, pe un eșantion de 1.200 persoane, femei și bărbați, cu vârsta de peste 18 ani, eșantion reprezentativ la nivel național pentru mediul urban și rural. Studiul se va desfășura lunar, totalizând 14.400 de respondenți anual. Marja de eroare calculată este de +/- 2,84.