ieftin. In schimb, un telefon care in magazin costa 400 de euro, eu il dau in cutie, sigilat, cu 300 de euro”, precizeaza Mihai.”Este normal ca pretul terminalelor de pe piata neagra sa fie mai mici. Ele sunt aduse cu „sacosa” sau furate, si vanzatorii de pe piata neagra nu au costuri cu personalul, chirii, taxe sau garantii”, este de parere Aurelian Bulboaca, director pe Bucuresti la EuroGSM.”Sincer, eu nu ii inteleg pe cei care apeleaza la vanzatorii de pe piata neagra. Acestia au tendinta sa creada ca pe piata neagra vor obtine un pret cu mult mai bun decat in magazine, insa nu se gandesc ca, de multe ori, se pot pacali. Un terminal de pe piata neagra se poate dovedi de multe ori un fals ori cu defecte”, continua Bulboaca.Cei de la CG&GC au identificat trei tipuri de cumparatori care apeleaza la piata neagra. „In primul rand, cei care chiar nu au posibilitatea de a achizitiona un telefon original, dar isi doresc unul. Mai sunt cei care isi doresc un telefon foarte performant, dar care este prea scump pentru posibilitatile lor. Nu in ultimul rand, sunt acei cumparatori care achizitioneaza pentru parinti sau bunici un telefon mobil nu foarte sofisticat, dar din cele cunoscute ca fiind fiabile si cu un meniu usor de accesat”, explica Florin Iancu, directorul Departamentului de comunicatii de la CG&GC.”Se castiga in jur de 10 euro pe telefon. Nu e mult, dar majoritatea celor ca mine vand si 80 de telefoane pe luna”, spune Mihai. Modalitatile de a ajunge la client sunt multe. Majoritatea telefoanelor de pe piata neagra probabil ca se vand prin Internet. O alta modalitate este vanzarea lor in regim de consignatie la micile magazinele GSM. „Eu vand prin prieteni si cunostinte. Poate nu vand la fel de mult ca altii, dar este mai putin de alergat in acest mod. Altceva este sa vinzi unui necunoscut si altceva unui client care vine recomandat de un prieten”, spune Mihai.”Telefoanele noi vin din Anglia, Ungaria sau Germania. Telefoanele sunt luate la preturi mici de la ofertele companiilor de telefonie si aduse apoi in tara. La un singur transport se aduc cateva sute de bucati”, povesteste Mihai. „Sunt aduse si telefoane la mana a doua de pe piata neagra din Spania. Telefoanele la mana a doua de acolo sunt mai ieftine decat la noi”, continua Mihai.Daca acum cinci ani, jumatate din vanzarile de telefoane mobile se faceau pe piata neagra, acum aceste vanzari sunt de 10-15%. „Incercam sa determinam cumparatorul sa nu apeleze la piata neagra, prin mediatizarea avantajelor unui terminal cumparat din magazine, dar si prin promotii”, declara Florin Iancu.”Cu siguranta, piata neagra s-a diminuat. Simtim ca oamenii apeleaza din ce in ce mai mult la magazine, pentru ca aici gasesc o calitate garanta a produselor. In plus, avem programe de fidelizare a clientilor de tip „buy-back. Cumparatorul poate sa ne aduca telefonul cumparat inapoi drept avans pentru un nou terminal”, explica Bulboaca.Conform estimarilor, in acest an se vor vinde aproape trei milioane de terminale, iar rata de penetrare a telefoniei mobile va fi, pana la sfarsitul anului, de 45%. Ceea ce inseamna ca in Romania sunt peste 10 milioane de abonati la telefonia mobila.
Cum ajung telefoanele „negre” la noi
· Telefoanele noi sunt aduse din Anglia, Ungaria si Germania. Acolo sunt cumparate la preturi foarte mici de la companiile de telefonie mobila. Pentru a incheia un contract, nu ai nevoie decat de un act de identitate.
· Telefoanele la mana a doua sunt aduse de pe piata neagra si de second-hand din Spania, fiind mult mai ieftine comparativ cu cele din piata romaneasca.
· Distributia pietei negre:
– Internetul este plin de anunturi cu telefoane aduse din strainatate sau chiar furate.
– Multe din micile magazine GSM din Bucuresti.
– Multi vanzatorii de pe piata neagra vand direct la prieteni sau cunostintele acestora.
· Din totalul vanzarilor de telefoane mobile pe piata romaneasca, piata neagra reprezinta intre 10 si 15 la suta.
Numarul de utilizatori ai telefoniei mobile
Anul Rata de Numar de penetrare utilizatori
1996 – 50.000
2003* 38% 6.100.000
2004** 45% 10.200.000
2005** 58% 13.150.000
* – in luna septembrie
** – estimare
Piata romaneasca se afla inca in stadiul de maturizare, cand majoritatea cumparatorilor achizitioneaza pentru prima oara un telefon mobil. Acestia nu sunt foarte interesati de marca mobilului sau de functiile avansate, mult mai important fiind pretul.