Românii nu renunță la televizoarele vechi

Românii se uită zilnic la televizor, însă cei mai mulţi o fac la televizoare vechi şi de 20 de ani, piaţa locală fiind estimată anul acesta la un milion de unităţi.

Majoritatea studiilor despre consumul de televiziune desfăşurate în ţara nostră arată acelaşi lucru: suntem mari consumatori de TV. Un studiu recent al companiei SES Astra România relevă că 84% dintre români se uită zilnic la TV, cei mai mulţi preferând canalele de ştiri şi de filme. Acelaşi studiu arată că 40% dintre români au două televizoare în gospodărie, 23% au un singur dispozitiv în gospodărie, 21% au trei televizoare, în timp ce 2% dintre români au şase sau mai multe televizoare în gospodărie. Ceea ce este important este că aceste dispozitive nu sunt televizoare noi, cu ecran plat, ci aparate mai vechi de 20 de ani, cu tub catodic. Gradul de penetrare al televizoarelor cu ecran plat este de 30-35%, restul fiind televizoare vechi. „În România sunt 7,2 milioane de gospodării, iar penetrarea TV este de  90-92%. Televizoarele cu tub catodic încă reprezintă 60-62% din totalul gospodăriilor”, spune Victor Armăşelu, directorul diviziei Consumer Electronics din cadrul Samsung Electronics România.

Motivul principal pentru care românii nu trec la televizoare de nouă generaţie este preţul. Cei care aleg să îşi schimbe televizorul aleg tot un model cu tub, dar mai performant, deoarece este accesibil. În urmă cu doi ani pe piaţa locală se comercializau nu mai puţin de 100.000 de televizoare cu tub, cu diagonale de 14 şi 21 de inci. Preţul acestora varia între 250 de lei, res­pectiv 400 de lei. În momentul în care nu va mai exista cerere în această zonă, piaţa va cunoşte cu adevărat o creştere.

Preţul mediu al unui TV nou: 300 euro

Fiecare al doilea televizor vândut în România este un Samsung, compania sud-coreenă având o cotă de piaţă de 40% în ţara noastră. Potrivit oficialilor companiei, românii cheltuie în jur de 1.350 de lei pentru achiziţia unui televizor. „Ca preţ, dorim să ne adresăm la cât mai mulți clienţi, însă produsele noastre sunt în zona superioară de preţ indiferent de segment”, explică Armăşelu.

În ceea ce priveşte rata de schimbare a televizoarelor, datele Samsung arată că românii cu venituri medii şi peste medii îşi schimbă televizorul în medie o dată la 6-7 ani, în timp ce clienţii cu venituri mai mici o dată la 8-9 ani. Piaţa totală va depăşi pragul de un milion de unităţi anul acesta, în creştere cu aproximativ 10% faţă de 2014, iar sărbătoarea reducerilor, Black Friday va reprezenta un motor important al acestei creşteri. „Cele mai mari vânzări le înregistrăm în ultimul trimestru al anului, perioada care cuprinde Crăciunul şi Black Friday. Ultimele trei luni ale anului reprezintă în jur de 40% din vânzările pe un an”, spune Armăşelu. 

Dintre cele 900.000 de televizoare care s-au vândut anul trecut 400.000 au fost inteligente, capabile să se conecteze la internet, însă cei care optează pentru un astfel de model nu le folosesc la potenţialul lor. Cea mai folosită aplicaţie de pe televizoarele inteligente este Google YouTube. Şefii diviziilor de televizoare sunt însă încrezători că în viitorul apropiat televizoarele vor beneficia de aplicaţii mai numeroase, iar tot ceea ce facem în prezent pe smartphone-uri vom putea face şi pe televizoare. Principalii producători de televizoare pe plan local sunt Samsung, LG Electronics, Sony şi TP Vision (Philips).