Procentajul romanilor plictisiti de publicitate este mic in comparatie cu statele est-europene, arata studiul GfK Euro Bus, romanii fiind est-europenii cu cea mai mare deschidere catre reclame. Astfel, 11,6 la suta din romanii intervievati (1.087 persoane) au declarat ca nu ar fi deranjati daca ar creste numarul de mesaje publicitare. Doua treimi au spus ca este prea multa publicitate, iar un sfert au apreciat ca publicitatea este exact atata de cat este nevoie. Cifrele plaseaza Romania pe primul loc ca disponibilitate pentru cresterea publicitatii. In pozitii apropiate sunt Slovenia, Bulgaria si Croatia.
La polul opus, rusii sunt cei mai plictisiti de reclame, peste 85% din ei considerand ca este mult prea multa publicitate. Apropiate de Rusia sunt Polonia si Cehia.
si in ceea ce priveste rolul publicitatii romanii se pronunta in vederea caracterului utilitar al acesteia. Potrivit studiului, peste 80% din cei chestionati au raspuns ca publicitatea ofera date folositoare despre noile produse. Cei mai sceptici in ceea ce priveste acest rol al publicitatii s-au aratat cehii si slovacii. Doar 45% din cei intervievati au apreciat caracterul informativ al publicitatii.
„Procentele din Romania se explica atat prin stadiul incipient al dezvoltarii pietei in general, cat si prin puterea scazuta de cumparare a romanilor. Majoritatea lor nu isi permit sa experimenteze cumpararea unor produse doar pentru ca reclama la ele este distractiva sau simpatica, ci trebuie sa gaseasca in aceasta reclama elemente clare de siguranta a beneficiilor oferite de produs”, spune Cosmin Alexandru, director GfK Romania.
In aparenta avalansa de mesaje publicitare, datele sunt mai mult decat utile, in special clientilor mai sceptici. „Acest studiu de perceptie spune celor interesati ca piata publicitatii din Romania este departe de saturatie si ca ea se afla inca in zona unui seviciu considerat de consumatori mai degraba util si mai putin ca o forma de distractie sau un lux nenecesar, cum este cazul in alte tari din regiune sau din Europa de Vest”, este de parere Cosmin Alexandru.
O particularitate a Romaniei, demna de luat in seama, este proportia urban/rural a populatiei, care poate explica perceptia publicitatii. „Pentru aproximativ jumatate din populatia tarii (cea din mediul rural), publicitatea este in mare masura un spectacol virtual, pentru ca oamenii nu au obisnuinta, interesul sau posibilitatea cumpararii produselor respective, asadar raspunsurile lor la multe din intrebarile studiului de fata au un caracter foarte relativ”, explica managerul GfK.
Dar care este tendinta in Europa de Est? In ultimii cinci ani, procentajul celor deranjati de publicitate a crescut cu peste zece procente in Cehia, Polonia si Slovacia, tari in care si disponibilitatea pentru mesaje noi a scazut usor, cu cateva procente. „Cred ca ne vom alinia mai incet la cifrele medii central est-europene, si din pricina ritmului viitor mai lent de dezvoltare economica”, explica directorul GfK Romania. Cosmin Alexandru prevede ca romanii vor consuma cu interes publicitate inca
cinci-sapte ani de acum incolo.

Publicitatea ofera informatii interesante despre noile produse

Cat de mult cred esticii in afirmatia de mai sus (procente):

Slovenia    86,5
Romania    81,1
Bulgaria    76,1
Croatia        75,6
Polonia    72,4
Rusia        61
Cehia        45,8
Slovacia    45,1

In fiecare tara, esantionul a cuprins aproximativ 1.000 de persoane, cu exceptia Rusiei – 2.200. Esantion Romania: 1.087 de persoane