Pe piata produselor lactate din Romania s-a instituit o concurenta acerba. Pana in prezent, ministerul de resort a eliberat 2.000 licente de fabricatie. Daca luam in consideratie faptul ca un singur agent economic realizeaza patru-cinci categorii de produse lactate distincte, rezulta ca pe aceasta piata actioneaza aproximativ 450 de firme de diverse dimensiuni. Aproape 70% din productia totala este realizata de agentii mici si mijlocii, care au sub 50 de angajati, adica acele firme care, asemenea ciobanilor din varful muntelui, nu sunt obligate sa-si raporteze realizarile la CNS. Din datele operative ale Ministerului Agriculturii si Alimentatiei rezulta ca, anul trecut, oferta de branzeturi de pe piata a fost de 53.500 tone, ceea ce inseamna o crestere cu 117% fata de anul precedent.
Aproximativ 45% din productia de lapte obtinuta intr-un an are ca destinatie consumul direct, familial, practicat in mediul urban sub diverse forme. Vanzarea directa in piata reprezinta 27% din total, iar un procentaj de 19% ia calea unitatilor specializate de industrializare a laptelui. Diferenta de 11% este utilizata pentru hrana viteilor.
„Consider ca livrarea in piata, de la producator direct la consumator, ar trebui interzisa, fiind vorba de un lapte nepasteurizat, neverificat bacteriologic si care poate fi riscant pentru sanatate”, afirma Tudorel Balta, directorul Directiei Industriei Alimentare din cadrul MAA.
Din cantitatea care merge la industrializare, peste 43% se proceseaza pentru branzeturi. La aceasta categorie de lactate se lucreaza pe stoc, mai ales in partea a doua a anului. Incepand cu luna mai, creste cantitatea de materie prima, oferta de branzeturi ajungand, in septembrie, la un maximum de 9.000 tone, in timp ce cererea se mentine intre doua si patru mii tone. Ar exista, asadar, un excedent pentru export. Cu toate acestea, exporturile din 1998 au reprezentat doar 38% din cele ale anului precedent. In schimb, pe aceeasi perioada de timp, importurile s-au dublat.
Producatorii solicita
interventia statului
Privita in perspectiva, aceasta piata poate avea o evolutie pozitiva doar in cazul in care autoritatile romane vor pune in practica masuri reale de incurajare a producatorilor autohtoni de branzeturi si de sprijinire a producatorilor de lapte.
„Deocamdata, economia noastra nu poate suporta prime pentru export, asa cum se intampla in tarile din Uniunea Europeana, unde, la unele produse se acorda subventii de pana la 60% din pretul final”, continua Tudorel Balta.
Din punctul de vedere al importatorului, branzeturile sunt produse sezoniere. In aprilie-septembrie, acestea reprezinta doar 30% din cantitatile aduse in timpul iernii. Pe perioada de vara, consumul este asigurat de producatorii interni.
Anul trecut, firma Macromex, importator direct al branzeturilor PrA