In toate cele sase firme care activeaza in grupul Ogilvy din Romania, actionar este WPP, un grup de comunicare mondial. WPP e prezent, indirect, prin mai multe companii inregistrate in Olanda, Cipru si Marea Britanie. Timp de aproape un deceniu, Ogilvy s-a confundat, in Romania, cu Mihaela Nicola si Zoltan Szigeti, doi oameni cu vechi, state in publicitatea autohtona. La inceputul anului trecut, ei au fost debarcati din fruntea grupului. Dar sa lasam trecutul sa se odihneasca (f
In toate cele sase firme care activeaza in grupul Ogilvy din Romania, actionar este WPP, un grup de comunicare mondial. WPP e prezent, indirect, prin mai multe companii inregistrate in Olanda, Cipru si Marea Britanie.
Timp de aproape un deceniu, Ogilvy s-a confundat, in Romania, cu Mihaela Nicola si Zoltan Szigeti, doi oameni cu vechi, state in publicitatea autohtona. La inceputul anului trecut, ei au fost debarcati din fruntea grupului. Dar sa lasam trecutul sa se odihneasca (fara sa-l uitam!) si sa vorbim despre prezent. Grupul este condus de Manuela Necula, care este in acelasi timp head of country group si managing director al agentiei Ogilvy&Mather Advertising. sase firme opereaza sub palaria Ogilvy: agentia de publicitate Ogilvy&Mather, 141 Romania, Ogilvy PR, Mindshare, Media Insight si Ogilvyone. Aceasta din urma a fost “ridicata” pe scheletul firmei Red Cell, cumparata la nivel mondial de reteaua internationala Ogilvy. Anul trecut, in Romania, agentiile Red Cell si 141 au trecut sub umbrela grupului Ogilvy, dupa ce retelele lor fusesera cumparate. De retinut, ca Ogilvy face parte din grupul mondial de comunicare WPP. Din aceeasi “familie” mai fac parte si retelele Grey, Scala JWT si Young&Rubicam.
Dar sa revenim in Romania. Din prima privire aruncata asupra actionariatului celor sase firme, se observa ca acestea sunt detinute de companii inregistrate in Olanda, Cipru (paradisuri fiscale) si Marea Britanie. Crystal Palace si Berkeley Square sunt 100% proprietatea grupului mondial WPP. WPP este majoritar in off-shore-ul Pelerdon (actionar la Ogilvyone), dar indirect, printr-o alta companie olandeza, Chafma (si aceasta actionar la 141).
Actionarii Ogilvy nu au impartit niciun procent cu vreun actionar roman, asa cum s-a intamplat la alte “case mari”: McCann, Leo Burnett, Lowe sau Graffiti. Aceasta lipsa de “generozitate” a WPP pare sa sugereze un mod foarte strict de a controla afacerile din Romania. De altfel, una dintre caracteristicile acestui grup mondial este un regulament intern despre care se spune ca ar fi aproape cazon. Totusi, operatiunile din Romania au un grad de libertate in ceea ce priveste derularea afacerilor pentru clienti locali. Desi este perceputa ca o entitate cu clienti in cea mai mare parte internationali, realitatea arata ca ponderea local/international este de 50%. Manuela Necula spune ca, in primele trei luni ale acestui an, in portofoliul grupului au intrat nu mai putin de 23 de marci, atat noi, cat si ale unor clienti deja existenti.
Grupul din Romania raporteaza rezultatele financiare atat consolidat, cat si pe fiecare companie in parte, catre biroul din Londra. Bilanturile contabile pentru anul 2005 nu sunt inca publice. Potrivit Manuelei Necula, grupul isi poate prezenta rezultatele abia dupa ce acestea au fost auditate. Pe anul 2004, cand grupul era condus de Szigeti&Nicola, datele sunt fabuloase. Agentia Mindshare, perla coroanei Ogilvy in Romania, a avut o cifra de afaceri de peste 21 de milioane de euro. Grupul este unul dintre cele mai puternice din punct de vedere financiar, concurand in fiecare an cu McCann-Erickson, Grey Worldwide, Graffiti/BBDO si Leo Burnett.
Managerii agentiilor din grup nu au prea multe microintrerpinderi. Oana Petroff, managing director la Mindshare, detine 95% din firma Media City Grup, infiintata in 2004. Ea este asociat cu doar 1% in firma Z Group SRL, alaturi de Mihai Petroff, si in compania Z Software Serv, din care detine un pachet de 10%. Bogdan Prajisteanu, managing director Media Insight, detine 99% din firma Berg Total Invest SRL, in care este asociat si cu tatal sau.
Dupa caderea lui Szigeti si Nicola din fruntea Ogilvy, lumea publicitatii romanesti a stat cu ochii pe acest grup, urmarindu-i miscarile si sperand intr-o decadere. Nu s-a intamplat nimic din toate astea. Armata lui Ogilvy s-a regrupat si isi continua operatiunile.
Grupul de comunicare Ogilvy In Romania
• Ogilvy&Mather Advertising (agentie de publicitate)
Asociati: WPP Group (Marea Britanie) – 1%, Crystal Palace (Olanda) – 99%.
Cifra de afaceri 2004: 10.441.921 euro, profit net – 763.999 euro
Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata.
• Mindshare Media (media)
Asociati: Berkeley Square Holding (Olanda) – 100%
Cifra de afaceri 2004: 21.311.970 euro, profit net – 198.815 euro
Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata.
• Media Insight (media)
Asociati: Berkeley Square Holding (Olanda) – 99,5%, WPP Group (Marea Britanie) – 0,5%
Cifra de afaceri 2004: 8.262.093 euro, profit net – 471.091 euro
Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata.
• Ogilvy PR
Asociati: Berkeley Square Holding (Olanda) – 99%, WPP Group (Marea Britanie) – 1%.
Cifra de afaceri 2004: 1.391.637 euro, profit net – 226.728 euro
Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata.
• Ogilvyone Advertising
Asociati: Pelerdon Holdings (Cipriu) – 100%
Cifra de afaceri 2004: 1.242.227 euro, profit net – 67.509 euro
Cifra de afaceri 2005: Nedeclarata.
141 Romania (BTL)
Actionari: Chafma (Olanda) – 100%
Cifra de afaceri 2004: 1.212.668 euro, profit net – 54.878 euro
Bilanturile sunt calculate la cursul mediu 40.532 leu/euro din 2004