Un proiect de lege destinat soluționării acestei probleme a despăgubirilor este în prezent pe masa Camerei Deputaților
Un proiect de lege destinat soluționării acestei probleme este în prezent pe masa Camerei Deputaților, dar parlamentarii sunt în vacanță.
În urma cazului Raisa, au fost investigate câte dosare au avut ca rezultat obligarea societăților de asigurare falimentare să plătească despăgubiri, potrivit Digi24.
Utilizând portalul Rejust.ro, oferit de Consiliul Superior al Magistraturii, pentru a analiza cinci companii de asigurări intrate în faliment în ultimii ani: City Insurance, Euroins, Astra Asigurări, Carpatica Asig și Certasig.
Au fost verificate câte hotărâri definitive au fost emise după falimentul fiecărei companii, căutând cu sintagma „obligă partea responsabilă civilmente” și numele firmei.
Pentru City Insurance, care a intrat în faliment pe 7 mai 2022, am găsit 33 de hotărâri până pe 15 august 2024. Euroins, falimentară din 9 iulie 2023, are 74 de hotărâri până în prezent.
Carpatica Asig, aflată în faliment din 27 martie 2017, are 47 de hotărâri. În cazul Astra Asigurări, falimentară din 29 aprilie 2016, am identificat o singură hotărâre.
Rezultatul este de 155 de hotărâri definitive care impun societăți falimentare să achite despăgubiri. Aceste hotărâri pot fi emise în două etape – prima instanță și apel – pentru același caz. Astfel, se poate concluziona că există zeci de procese în această situație.
În cazul Raisa, falimentara City Insurance a fost obligată de instanță să plătească 700.000 de euro despăgubiri morale
În cazul Raisa, City Insurance a fost obligată de instanță să plătească 700.000 de euro ca despăgubiri morale, deoarece mașina polițistului implicat avea poliță RCA la această companie.
Totuși, familiile victimelor nu vor primi întreaga sumă stabilită de judecători. Avocatul Adrian Cuculis a declarat pentru Digi24.ro că, în realitate, acestea vor primi maximum 100.000 de euro, sumă care va fi acoperită de Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) din partea statului.
Avocatul a explicat că șoferii nu pot fi obligați să plătească despăgubiri dacă există deja o răspundere civilă acoperită de o poliță RCA validă. Atâta timp cât asigurătorul a intrat în faliment, șoferul nu poate fi tras la răspundere suplimentar.
„Nu poate să fie obligat șoferul la plata unei despăgubiri atât timp cât există răspundere civilă pentru fapta proprie (adică are poliță RCA valabilă – n.red.). Cât timp asiguratorul e mort și îngropat, nu ai ce să îi mai faci”, a declarat avocatul.
„Plata despăgubirilor se va face în limita a 500.000 lei pentru fiecare creanță de asigurare datorată în temeiul unui contract de asigurare încheiat cu asigurătorul aflat în faliment, potrivit plafonului de garantare reglementat de Legea nr. 213/2015 actualizată”, arăta FGA, în comunicatul prin care anunța falimentul City Insurance.
În cazul City Insurance, au fost identificate cel puțin un proces în care judecătorii au dispus plata unor daune de peste 500.000 de euro. Pentru Euroins, au fost găsite două procese în care daunele stabilite au fost de 250.000 de euro și respectiv 150.000 de euro.
Majoritatea cazurilor analizate de Digi24.ro sunt legate de accidente, inclusiv dosare de ucidere sau vătămare corporală din culpă, iar despăgubirile trebuie să fie plătite victimelor sau familiilor acestora.
România se confruntă cu o procedură de infringement
România se confruntă cu o procedură de infringement, deschisă în ianuarie, din cauza neimplementării Directiva Europeană privind asigurările auto, conform informațiilor disponibile pe site-ul Comisiei Europene.
„Obiectivul nostru este să ne asigurăm că victimele, inclusiv în situații transfrontaliere, sunt despăgubite cât mai repede posibil și nu fac obiectul unor cerințe procedurale disproporționate care le-ar putea împiedica să aibă acces la despăgubiri”, arăta Comisia Europeană, la finalul anului 2021, când a fost adoptată Directiva pe care România nu a transpus-o la timp.
Conform informațiilor prezentate de Hotnews în luna mai, un proiect de lege care vizează transpunerea directivei europene este în curs de aprobată.
Proiectul a fost adoptat de Senat în martie, dar nu a fost încă discutat în Camera Deputaților, care este în vacanță până pe 1 septembrie.
Această lege propune prioritatea în acordarea despăgubirilor pentru victimele grave și pentru familiile celor decedați în accidente auto acoperite de RCA-ul firmelor falimentare.
De asemenea, în lege este prevăzută și eliminarea „plafonului actual de 500.000 de lei, în cazul persoanelor prejudiciate RCA, plățile urmând a fi făcute de către Fond în limita unui plafon de garantare care este dat de nivelul limitei maxime de răspundere a asiguratorului care încheiat contractul RCA, adică cea mai mare valoare dintre limita de răspundere prevăzută în legislația aplicabilă locului de producere a accidentului și cea prevăzută în contractul RCA”.