Piața cafelei din România începe să fie un spațiu extrem de competitiv, pe măsură ce jucători de talie internațională intră pe piața autohtonă, iar românii au acces la o gamă variată de opțiuni.
Datele despre dinamizarea pieței de cafea autohtonă au început să demonstreze, încă din 2018, că românii tind să bea din ce în ce mai multă cafea, băutura având 77% indice de consum la nivelul unităților urbane din România. Extinderea pieței cafelei, realizată într-un ritm susținut, a avut ca rezultat multiplicarea numărului de clienți, dar și o rafinare a preferințelor în materie de cafea.
Conform unui studiu realizat în 2018, românii au început să se uite la brandurile pe care le achiziționează, dar și calitatea boabelor, pe piață făcându-și prezența o categorie de consumator mai rafinat, cu o anume tendință de specializare. Conform studiilor disponibile pe piață, românii declară că întotdeauna se uită la calitate atunci când achiziționează cafea. Aceste tendințe încurajatoare nu reușesc totuși să schimbe faptul că, în acest moment, românii ocupă locul 26 în materie de număr mediu de cafele consumate pe cap de locuitor.
Tranziția de la cafeaua la ibric făcută în acasă până la cafeaua preparată profesional este dificilă, însă acest lucru nu sperie antreprenori cu ștate vechi și planuri ambițioase care consideră că există suficienți români doritori de cafea premium pentru a genera cifre de afaceri impresionante. Unul dintre acești antreprenori este Daniel Stroe, unic importator și distribuitor al brand-ului Musetti în România.
”Produsele Musetti sunt cu adevărat premium, ceea ce le face destul de scumpe în comparație cu alte cafele de pe piață. Dar România este o piață în expansiune, cu perspective mari de creștere, iar un segment important de populație își dorește o cafea premium. Noi ne adresăm, în primul rând, pasiunii acestor clienți și potențiali clienți pentru cafea de calitate și unui public care, odată cu diversificarea produselor din piață, a devenit din ce în ce mai atent la caracteristicile pe care le caută într-o cafea bună”, a declarat Daniel Stroe, care este încrezător în abilitatea sa de a controla, până în 2023, 10% din piața cafelei cu adevărat premium din România.
Pentru ca o cafea să fie cu adevărat premium, contează desigur blend-ul, sursa și prospețimea boabelor importate. Însă specialiștii consideră că sunt și alte elemente esențiale care sunt indispensabile unei cafele premium. Conform lui Daniel Stroe, ”Noi, în România, nu avem o cultură foarte bine dezvoltată a cafelei, deși progresele sunt încurajatoare. Avem nevoie să înțelegem că o cafea bună are nevoie de condiții specifice de prepare. Acest lucru implică o cafea de calitate, certificată, espressoare bune dar, mai ales, un personal bine calificat care să se implice în prepararea cafelei la nivel profesionist. Noi, spre exemplu, la Musetti, organizăm cursuri în Italia, la academia Musetti, pentru a antrena generația de barista de mâine, în așa fel încât să contribuim la o piață mai dezvoltată a cafelei cu adevărat premium.”