Românii ocupă locul 42 în lume la potenţialul antreprenorial

România se clasează pe locul 42 din 130 într-un top al potenţialului antreprenorial, conform unui studiu realizat de Institutul Global de Antreprenoriat şi Dezvoltare (GEDI).

Potrivit Indexului Global al Antreprenoriatului, ţările cu cel mai mare potenţial de business sunt Statele Unite ale Americii (care se menţin pe locul 1), Canada (2) şi Australia (3), urmate de Marea Britanie (4) şi Suedia (5). La polul opus, cele mai slabe performante se înregistrează în Malawi (128), Uganda (129) şi Bangladesh (130).

Studiul urmăreşte potenţialul oamenilor de a înfiinţa start-up-uri, analizând 34 de variabile investiţionale în 130 de state de pe glob. Pentru stabilirea clasamentului, au fost analizaţi factori precum percepţia cetăţenilor asupra oportunităţilor de afaceri, acceptarea riscurilor, inovaţia, competitivitatea sau absorbţia tehnologiei pe piaţă.

La nivel european, antreprenorii români se situează sub nivelul celor din Slovacia, însă au rezultate mai bune decât cei din Bulgaria şi Ungaria.

Potrivit raportului, cele mai slabe performanţe ale românilor se înregistrează la acceptarea riscurilor, reperarea oportunităţilor de afaceri, educaţia angajaţilor şi absorbţia tehnologiilor noi.

Pe de altă parte, oamenii de afaceri români au fost bine punctaţi la capitalul de risc, capacitatea de a intra pe piaţa internaţională şi capacitatea de dezvoltare a companiilor create.

'România zilelor noastre oferă foarte multe oportunităţi şi pune la fel de multe piedici. Pentru cei care sunt dispuşi să rişte timpul şi banii proprii, iniţiativele antreprenoriale pot evolua către afaceri de succes. Ca peste tot în lume, succesul se obţine greu şi după mult timp. Cu toate acestea, la noi, fiind o piaţă dinamică şi cu multe transformări generate şi de crize economice, există mai multe oportunităţi şi deci şansele de a avea succes sunt teoretic mai mari. Cu cât înţelegi mai repede cum funcţionează economia reală, cu atât ai şanse mai mari să fii un actor important în ea', spune Cosmin Malureanu, directorul general al Ascendia Design şi câştigătorul competiţiei europene eSkills for Jobs 2014 la categoria Antreprenoriat Digital.

În România, cel mai amplu program de educaţie antreprenorială este derulat de Junior Achievement România şi cuprinde cursuri dedicate pentru toate nivelurile de învăţământ (primar, gimnazial, liceal şi universitar). Potrivit studiilor de impact realizate la nivel european, absolvenţii acestor programe au cu 25% mai multe şanse de a-şi găsi un loc de muncă şi cu 50% mai multe şanse să îşi deschidă propria afacere.

Programul de antreprenoriat le oferă tinerilor un 'laborator' de afaceri care dă o semnificaţie concretă multor principii teoretice. Ei învaţă să definească o idee de afacere, să analizeze piaţa, riscurile, concurenţa şi să identifice surse de finanţare. De asemenea, tinerii au parte de sesiuni de mentorat de la antreprenori din sectorul de business şi au acces la burse şi competiţii la nivel naţional şi european.

Anul acesta, opţionalele de antreprenoriat sunt urmate de aproximativ 50.000 de elevi, programul având şi o componentă Start Up pentru universităţi. Absolvenţii programului pot obţine Certificatul de abilităţi antreprenoriale ('Entrepreneurial Skills Pass' – ESP), care le oferă un avantaj competiţional la intrarea pe piaţa muncii, fiind recunoscut în 26 de state din Uniunea Europeană.
 
Institutul Global de Antreprenoriat şi Dezvoltare este o organizaţie ce studiază legăturile dintre antreprenoriat, dezvoltare economică şi prosperitate. Indexul Global al Antreprenoriatului a fost lansat în cadrul Săptămânii Globale a Antreprenoriatului (17 – 21 noiembrie), care promovează în fiecare an inovaţia şi iniţiativele ce creează locuri de muncă, contribuie la dezvoltarea economică şi la creşterea bunăstării oamenilor.

SURSA: Agerpres