Interesul românilor pentru cursuri de dezvoltare a competențelor digitale rămâne alarmant de scăzut

Românii au interes scăzut pentru dezvoltarea de noi competențe și de abilități digitale care să îi ajute să avanseze profesional, fiind pe ultimul loc în UE la educație online, conform Eurostat. Deși se înscriu la cursuri de formare în diverse domenii, unii români au o mentalitate dăunătoare – nu își doresc să învețe, ci vor doar să obțină o diplomă acreditată, care să le “ateste” competențe pe care în fapt nu le-au dobândit, arată o analiză privind comportamentul consumatorului de cursuri realizată de Centrul de Formare APSAP, cel mai mare centru de cursuri de formare și perfecționare din țară.

Conform Eurostat, doar 10% dintre românii cu acces la Internet au urmat o formă de educație online, ceea ce plasează România pe ultimul loc în UE, fiind departe de avansul deținut de Irlanda (61% dintre utilizatori), Olanda (59%) sau Finlanda (53%). Printre cauze se află rata mică de absolvenți de facultate, dar și interesul scăzut pentru educație formală, pentru dezvoltarea de competențe în general și pentru dezvoltarea de competențe digitale și percepția eronată asupra învățării online, care în România este desconsiderată, văzută încă ca fiind inferioară celei care are loc într-un cadru fizic.

Unii cursanți vor să știe întrebările de la examen, alții renunță la cursuri după înscriere

“Românii vor cursuri ieftine, vânează reduceri și se implică minimal în procesul de învățare. Nu doar că lipsa de seriozitate este o problemă majoră, dar se ajunge la absurdități: unii cursanți chiar cer întrebările care „vor pica” la examen, ca să treacă mai ușor. Realitatea este tristă și revoltătoare: 20% dintre cursanții care susțin că au diplomă de licență nu au nici măcar bacalaureatul luat. Există programe de formare care impun studii universitare absolvite, iar condiția este clar publicată pe site-ul cursului. Cu toate acestea, unii încearcă să păcălească sistemul, prezentând în loc de diplomă de licență o foaie matricolă din liceu sau o diplomă de bacalaureat luată cu note mici. Aceste tentative nu sunt doar fraude, ci reflectă o mentalitate periculoasă: oamenii nu vor să învețe, vor doar hârtia care să le „ateste” competențele. Nu e de mirare că sistemul educațional românesc produce specialiști „pe hârtie”, dar fără cunoștințe reale”, explică Bogdan-Costin FÂRȘIROTU, președintele Centrului de Formare APSAP și fondatorul platformei cursuri-functionari.ro.

În plus, românii sunt deficitari la dezvoltarea de noi competențe din cauză că abandonează cursurile de formare. Peste 30% dintre cei înscriși renunță înainte ca formarea să înceapă, conform unei analize a Centrului de Formare APSAP realizate pe un eșantion de peste 3.000 de persoane care s-au înscris la cursuri în 2024. Abandonul vine, de cele mai multe ori, în momentul în care oamenii află că trebuie să depună documente doveditoare ale studiilor, trebuie să își aloce timp real pentru formarea teoretică și practică, există evaluări și un examen la final sau că există posibilitatea să nu absolve cursul dacă nu obțin nota minimă de trecere.

Doar 1 din 4 tineri are studii superioare, interesul pentru învățare în general fiind scăzut

“Cu o astfel de atitudine, nu e de mirare că România este mereu la coada Europei în educație și dezvoltare profesională. Ne dorim salarii mari, poziții de top și cariere de succes, dar nu suntem dispuși să muncim pentru ele. Atât timp cât mentalitatea de ‘cât mai puțin efort pentru un rezultat garantat’ persistă, educația reală rămâne doar un concept abstract pentru mulți. În plus, interesul românilor pentru cursuri de dezvoltare a competențelor digitale rămâne alarmant de scăzut, iar datele din piața muncii confirmă această realitate dureroasă. În 2024, cel mai căutat loc de muncă în România a fost cel de șofer, conform platformelor de recrutare, un semnal clar că orientarea profesională a românilor se află încă departe de cerințele economiei digitale.

Centrul de Formare APSAP pune la dispoziție multiple programe pentru dezvoltarea competențelor digitale, inclusiv cursuri avansate de securitate cibernetică, dar și module pentru începători, cum ar fi cursul de competențe digitale în Microsoft Excel, Word și PowerPoint. Accesul la acest program necesită cel puțin 10 clase absolvite, dar realitatea de la cursuri este șocantă: nu de puține ori, participanții s-au prezentat fără să dețină un calculator, conectându-se la lecții online de pe telefonul mobil, cu impresia că vor putea lucra în Excel… pe hârtie. Aceasta este imaginea reală a digitalizării în România: lipsa accesului la echipamente, lipsa de educație digitală și o economie care încă nu prioritizează dezvoltarea acestor competențe. Până când nu vom înțelege că viitorul înseamnă automatizare, competențe IT și adaptare la noile tehnologii, România va continua să fie codașă în Europa, nu doar la educația digitală, ci și la competitivitate economică”, adaugă Bogdan-Costin FÂRȘIROTU, președintele Centrului de Formare APSAP și fondatorul platformei cursuri-functionari.ro.

Conform unui studiu realizat de Centrul de Formare APSAP, pe un eșantion de peste 2.500 de respondenți la nivel național, aproximativ 30% dintre participanți au declarat că dețin un nivel avansat sau de expert în competențe digitale. În realitate, răspunsurile din cadrul aceluiași studiu arată că aceste competențe se rezumă, în principal, la „navigarea și căutarea eficientă pe internet” și „utilizarea aplicațiilor de birou”, ceea ce nu reflectă neapărat un nivel avansat de expertiză digitală.

Interesul românilor pentru dezvoltarea de competențe noi este corelat cu nivelul scăzut de educație al majorității populației. Conform Eurostat, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul tinerilor cu studii universitare, doar 1 din 4 tineri finalizând o formă de învățământ superior. La nivelul UE, 42% dintre persoanele cu vârsta între 25 și 34 de ani sunt absolvenți de studii universitare.

“Aceste realități demonstrează că, fără o schimbare profundă în percepția asupra educației și o strategie clară de stimulare a competențelor digitale, România va rămâne în continuare deconectată de la tendințele educaționale moderne și de la cerințele pieței muncii din secolul XXI. De asemenea, infrastructura deficitară în mediul rural este un alt motiv pentru care România a rămas în urmă la educație digitală. Accesul la internet de mare viteză și dispozitivele necesare pentru învățarea online sunt încă limitate la sat, ceea ce face imposibilă participarea la cursuri digitale pentru o mare parte a populației”, spune Diana-Antonia PAVEL, Director Executiv, Centrul de Formare APSAP. 

Învățarea online, încă desconsiderată în România

Învățarea online continuă să fie un subiect controversat în România. Publicul cu vârste între 20 și 45 de ani este, în general, deschis către educația digitală și nu o percepe ca fiind inferioară învățării tradiționale. Însă persoanele de peste 45 de ani sunt mai reticente, considerând că învățarea fizică este singura care oferă rezultate reale. Printre motivele acestei percepții se află apariția și creșterea numărului de furnizori de cursuri, mulți neacreditați, care promit învățare rapidă și venituri mari fără o pregătire temeinică. 

“Din păcate, România este inundată de pseudo-cursuri care promit succes rapid și venituri fabuloase, fără a oferi o formare reală. Multe persoane au fost păcălite de webinarii în care „trainerii” le-au prezentat rețete magice pentru îmbogățire. Aceste „programe” pretind că te transformă peste noapte în specialist în investiții, copywriter de succes, antreprenor prolific sau expert în marketing digital, cerând sume care variază între 200 și 5.000 de euro, fără a avea vreo acreditare sau recunoaștere oficială. Diferența dintre educația online de calitate și aceste scheme comerciale este imensă. Cursurile acreditate de statul român, oferite de instituții serioase, sunt esențiale pentru dezvoltarea competențelor profesionale, dar lipsa unei reglementări stricte a permis apariția unor escrocherii educaționale”, explică Bogdan-Costin FÂRȘIROTU.

Centrul de Formare APSAP susține educația online, oferind cursuri de perfecționare și specializare autorizate de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și Ministerul Educație și Cercetării.

Cum trebuie dezvoltate competențele digitale și accesul la educație online

Într-un peisaj în care superficialitatea și fuga de efort au devenit norme în educația online, Centrul de Formare APSAP își asumă un rol activ în schimbarea acestei realități, bazându-se pe o educație serioasă, acreditată și orientată spre dezvoltarea reală a competențelor digitale, nu pe „rețete magice”.

Centrul de Formare APSAP oferă cursuri structurate, relevante și accesibile, adaptate atât pentru începători, cât și pentru cei care doresc să își perfecționeze abilitățile. De la Microsoft Excel până la securitate cibernetică și competențe avansate în domeniul achizițiilor publice, managementului de proiect, legislației muncii, securității și sănătății în muncă, formării profesionale, protecției datelor cu caracter personal, contabilității și designului interior, centrul oferă formare profesională reală, nu iluzii vândute scump.

Platforma noastră de e-learning este modernă, intuitivă și oferă flexibilitate în procesul de învățare, indiferent de locație. Sesiunile de formare sunt live, iar informațiile și dialogul din amfiteatrul virtual sunt completate de materiale filmate, quiz-uri interactive și resurse digitale suplimentare. În loc să creăm cursuri „pe hârtie”, ne concentrăm pe interactivitate, studii de caz și aplicații practice, care le permit cursanților să-și dezvolte abilitățile în mod real și eficient. De asemenea, filtrăm riguros înscrierile pentru a combate impostura. Nu suntem un „furnizor de diplome” și nu acceptăm tentative de fraudare a sistemului. Condițiile de înscriere sunt clare, iar cursanții sunt verificați pentru a ne asigura că dețin studiile necesare pentru specializările la care aplică. nu garantăm diplome fără efort. Cine se înscrie la cursurile noastre trebuie să învețe, să treacă un examen și să demonstreze competențele dobândite. Combatem mentalitatea „curs gratuit, diplomă garantată” și nu ne aliniem trendului de webinarii inutile urmate de „cursuri-minune” care promit venituri de 10.000 de euro după câteva ore de training. Punem accent pe calitate, nu pe vânzarea iluziilor, iar acest lucru se vede în structura programelor noastre de formare”, explică Bianca-Florentina ZICHIL, Manager Îmbunătățire Procese, Centrul de Formare APSAP.

Pentru ca România să fie mai aproape de nivelul digitalizării europene, trebuie schimbată mentalitatea de consum al educației online. Centrul de Formare APSAP face acest lucru prin cursuri serioase, prin filtrarea riguroasă a înscrierilor și prin crearea unui mediu educațional autentic, în care diploma este obținută prin muncă, nu prin „fentarea” sistemului. Cursurile centrului sunt autorizate de Ministerul Muncii și Ministerul Educației.