Pe piaţa locală de tablete, producătorii români de electronice au câştigat rapid cotă de piaţă cu modele accesibile. Aşa se face că, în prezent, 60% din piaţa de tablete din România este dominată de producătorii locali. Dintre jucătorii Allview, E-Boda, Serioux, Evolio, Utok, Smailo sau InfoTouch Systems, primii trei sunt cei mai vizibili pe piaţă, iar aceştia au planuri mari în privinţa smartphone-urilor.
În 2013, vânzările de smartphone-uri la nivel global au depăşit pentru prima dată numărul telefoanelor mobile clasice, conform Gartner, şi, totodată, s-a trecut pragul de un miliard de terminale comercializate, conform IDC. Dintre acestea peste 30% au avut preţ de bază de sub 150 de dolari. Analiştii IDC estimează că în 2018 se vor vinde peste 1,7 miliarde smartphone-uri, iar preţul mediu pe terminal va fi 260 dolari, cu 75 dolari sub valoarea de acum. Allview este brandul companiei braşovene Visual Fan, controlată de fraţii Lucian Peticilă şi Camelia Cotună. Compania a început cu comercializarea de DVD Playere şi televizoare, însă în prezent este cel mai important jucător de pe piaţa locală de tablete şi smartphone-uri dual SIM. Visual Fan a înregistrat, în primele nouă luni ale anului trecut, venituri de 15 milioane de euro, faţă de 7,7 milioane euro în întregul an 2012. Profitul a fost de aproape două milioane de euro. Allview a vândut pe întreg anul 112.000 de tablete, atingând o cotă de 20% din piaţă. Pe piaţa de smartphone-uri, compania are o cotă de 9%, estimările pentru 2014 fiind „în creştere odată cu piaţa“. Firma a lansat anul trecut şi modele single SIM care i-au permis să realizeze parteneriate cu toţi operatorii telecom din România. De asemenea, Visual Fan şi-a consolidat şi poziţia pe piaţa externă. Allview vinde produse în Bulgaria, Olanda, Germania, Slovacia, Spania şi Republica Moldova.
Cel mai performant smartphone, dar şi cel mai scump, este modelul Allview X1 Xtreme. Acesta este single SIM, are un ecran de 5,5 inchi, procesor de 2,2 GHz şi 3 GB RAM. Printre funcţiile inteligente cu care este dotat telefonul se numără: quick menu (acces rapid la cele mai importante setări), double tap to wake (display-ul se deschide în urma unui dublu click pe ecran), black screen gesture (orice aplicaţie setată în__ prealabil porneşte automat dacă utilizatorul desenează un „C“ pe ecranul blocat), smart gesture, SMS calling, fake call şi floating video. Smartphone-ul este, de asemenea, echipat cu NFC (Near Field Communication), o tehnologie wireless concepută pentru a face schimb rapid de informaţii între diferite dispozitive prin atingerea sau apropierea acestora. X1 Xtreme va fi disponibil din 31 martie la la preţul de 1.999 lei.
Concurență acerbă
Un alt jucător important de pe piaţa locală de smartphone-uri şi tablete, care a început afacerile tot cu aparate DVD, este E-Boda. Numele companiei are o istorie interesantă. Fondatorul, Alexandru Drăgoiu, a început să facă afaceri cu chinezii în anul 2000. Inițial, a selectat peste 100 de furnizori din China, în urma corespondenţei prin e-mail au rămas mai mult de zece, iar după ce a făcut prima vizită, acolo a ales unu.
Numele cu care au venit incripţionate playerele trebuia modificat la Bucureşti, dar acest lucru nu s-a întâmplat, astfel încât a rămas numele inscripţionat de chinezi, E-Boda. În 2013, E-Boda a vândut 70.000 de unități, pe segmentul tablete, iar pentru 2014, compania estimează vânzări de 110.000-120.000 de unități. Pe segmentul de smartphone-uri, compania mizează pe produse accesibile, sub 100 de euro. În 2013, E-Boda a comercializat 16.000 de unități, iar pentru anul acesta, estimările de vânzări sunt de 60.000 unități.
Un concurent serios, cu ambiţii mari, este Network One Distribution (NOD). Compania, care comercializează smartphone-uri şi tablete prin brandul propriu Serioux, şi-a fixat drept obiective pentru acest an poziția de lider pe piața locală de tablete și atingerea unei cote de 5% pe piața de smartphone-uri. NOD a lansat primele smartphone-uri din portofoliu, Symbiosis X4 și Whisper X2, în luna februarie, iar până la jumătatea anului, gama va ajunge la zece modele. NOD a încheiat anul 2013 cu vânzări de 110.000 de tablete Serioux, conform datelor anunţate de companie.
Firma estimeză piaţa locală de tablete la 600.000 de unități în 2013, iar anul acesta vânzările de tablete se vor ridica la un milion de unități. În ceea ce priveşte piața de smartpnone-uri, va crește cu peste 30% în acest an, până la două milioane de unități, conform reprezentanţilor Network One Distribution.
China este, mai nou, ţara tuturor posibilităților
Mihai Pătraşcu, CEO evoMAG
Cel puţin pentru producătorii români de echipamente electronice, care găsesc aici soluţiile la toate problemele. Totodată, China s-a dovedit a fi răspunsul şi pentru sutele de mii de români care au cumpărat în ultimul an echipamente electronice produse în această ţară, dar aparţinând brandurilor româneşti. O tendinţă care se va dezvolta semnificativ în perioada următoare, ca urmare a numărului tot mai mare de lansări din partea producătorilor români de echipamente electronice.
Agresivitatea în oferte de care au dat dovadă producătorii români în ultimii ani a captat tot mai mult atenţia consumatorilor, obişnuiţi cu noutăţile în materie de tehnologie, dar foarte cumpătaţi atunci când vine vorba de preţ.
Şi tocmai preţul a fost ingredientul principal în strategia producătorilor români. Astfel, gadgeturile româneşti au ajuns la o pondere de 20% din vânzările de tablete şi smartphone-uri ale evoMAG. Acesta sunt, de altfel, şi categoriile care au atras în mod special atenţia producătorilor români c se vor concentra, în perioada următoare în special, tot pe aceste categorii. Lucru care ne face să estimăm că ponderea gadgeturilor româneşti din vânzările de tablete şi smartphone-uri ale evoMAG va creşte anul acesta la 30%.
Pe lângă preţ însă, calitatea produselor este un alt aspect de care ţin cont tot mai mult asamblorii români de echipamente electronice. Dacă la început au fost aduse în piaţa produse ieftine, dar de o calitate slabă, în prezent, preţul a rămas accesibil, dar calitatea produselor s-a îmbunătăţit, acestea fiind comparabile chiar cu cele ale producătorilor consacraţi la nivel mondial.
Din păcate însă, percepţia consumatorilor faţă de brandurile autohtone de echipamente electronice este unitară, iar cuvântul de ordine aici este „ieftin“. În prezent, producătorii români nu au identitate în mintea consumatorilor şi cu greu sunt identificaţi. Asta spre deosebire de Samsung sau Apple, spre exemplu, ale căror produse şi branduri sunt foarte bine conturate în mintea clienţilor.
Spre deosebire de marii producători la nivel mondial, aş putea spune că asamblorii locali şi-au asumat şi rolul de „apostoli”, în măsura în care au înţeles mult mai bine nevoile românilor în materie de tehnologie şi s-au pliat pe bugetele lor, dar au şi educat consumatorii, le-au oferit accesul mai uşor la produse de ultimă generaţie. Ca rezultat, un smartphone, spre exemplu, este folosit acum în România, în medie, un an de zile. O schimbare majoră faţă de 2012, spre exemplu, când un smartphone era folosit, în medie, un an şi jumătate. Tendinţa este de scădere a acestei perioade, iar România se va alinia în viitorul apropiat, trendului din Europa de Vest, unde un smartphone este folosit aproximativ șase luni de zile.