Opţiunea românilor pentru mallurile mari, într-o proporţie atât de mare, este total diferită de media europeană, care arată că 47% dintre europeni preferă acest format de retail. În ceea ce privesc centrele comerciale mici, acestea sunt preferate de 27% dintre europeni.
În cadrul acestui studiu au fost intervievați 21.000 consumatori din 21 țări pentru a afla unde și cum își fac aceștia cumpărăturile. România a fost inclusă în studiu cu un eșantion de peste 1.000 consumatori, din toate zonele geografice și grupele de vârstă.
Una din diferențele substanţiale în modul de consum al românilor derivă din percepția faţă de zonele de entertainment, astfel oferta de divertisment, precum și prezența unui hypermarket/supermarket au o pondere mai ridicată în decizia românilor asupra alegerii unui centru comercial. Românii recunosc schimbările pozitive petrecute la nivelul centrelor comerciale în ultimii ani, însă investițiile în servicii și facilități sunt vitale pentru a menține cota de piață în acest segment foarte competitiv.
Curățenia, prețul și siguranța sunt cei mai importanți factori care determină alegerea unui anumit centru comercial de către consumatori. Acestea au un rol decisiv în alegerea destinației de shopping în cazul achizițiilor de produse non-alimentare. Acest lucru este valabil nu numai pentru România, ci pentru toate țările incluse în studiu, pentru toate tipurile de centre comerciale și pentru toate categoriile de vârstă.
Accesul facil rămâne un factor critic pentru consumatori atunci când aleg locul în care să își facă cumpărăturile, dar românii, spre deosebire de restul europenilor, sunt dispuși să călătorească pentru o perioadă mai lungă de timp pentru a ajunge la centrele lor comerciale preferate. Mai mult de 55% dintre români sunt dispuși să călătorească pentru mai mult de 16 minute pentru a ajunge la centrele comerciale non-food cel mai des vizitate. Surprinzător, clienții cu venituri mai mici sunt chiar mai înclinați să călătorească pentru o perioadă mai lungă de timp, comparativ cu cei cu un venit mai mare.
55% dintre consumatorii români afirmă că centrul lor comercial s-a îmbunătățit în ultimii trei ani, față de 40% dintre europeni. Unu din doi au raportat ca centrul pe care îl vizitează cel mai frecvent fie a fost renovat, fie extins. Unu din patru au raportat adăugarea unor branduri internaționale sau extinderea ofertei de divertisment.
În timp ce toți consumatorii sunt obișnuiți să jongleze o gamă largă de canale în procesul de cercetare și de cumpărare, în continuare aproape nouă din zece români vor merge la un magazin pentru achiziționarea de produse non-alimentare. O schimbare mai mare s-a produs în procesul de cercetare – acum 76% dintre consumatori afirmă că verifică prețurile și detaliile despre produs online.
Cea mai mare surpriză vine de la utilizarea de comenzi postale și/sau cataloage, românii fiind peste media europeană în utilizarea acestor metode. 66% dintre consumatori spun că vor folosi mai des sectorul online, în scopul de a face cumpărături, iar 40% declara că vor reduce frecvenţa de utilizare a comenzilor poştale sau prin catalog în viitor.