In marja de preturi luata in considerare (intre 5000 si 1000 euro, inclusiv taxe), se incadreaza in primul rand modelele romanesti din gama Dacia SupeRNova si o parte dintre cele produse de Daewoo in Romania, respectiv Matiz si Cielo. Pe langa aceste tipuri, sunt masinile din import. Cele mai vandute, in intervalul de pret luat in considerare, au fost in primul semestru Renault Clio Symbol (1.631 bucati, pret 9.995 euro), Skoda Fabia (1.170 bucati, pret 8.733 euro), Peugeot 206 si (695 bucati, pret 8.721 euro). Care sunt insa cele mai importante criterii de selectie dupa care se ghideaza cumparatorul roman ce detine o suma de maximum 10.000 de euro?
„Cel mai important criteriu este dimensiunea masinii”, crede directorul APIA, Marius Carp. „Cine are o familie numeroasa va opta pentru un model produs in Romania. In acest interval de pret, doar SuperRNova si Daewoo Cielo apartin clasei compacte si sunt deci masini cu un spatiu interior mai mare. Restul modelelor sunt masini de clasa A sau B (mini sau mica), indicate pentru familii mai mici”, adauga Marius Carp.
Un al doilea criteriu de selectie, in opinia directorului APIA, este imaginea pe care ti-o ofera automobilul cumparat. „La o diferenta de 200 de euro se poate achizitiona un Renault Clio Symbol sau un Daewoo Cielo. Cine este interesat de imagine isi va cumpara cu siguranta un Renault sau o alta marca de import, in timp ce cumparatorul care pune pe primul plan latura practica va opta pentru un Cielo”, spune Carp.
In ciuda aparentelor, consumul nu pare a fi o conditie esentiala pe care cumparatorul roman o pune la alegerea unui model de maximum 10.000 de euro. Motivul? Masinile de clasa mica au un consum apropiat (circa 5 l in afara orasului si 6-7 litri in regim urban), astfel ca nu se poate vorbi de o economie semnificativa de combustibil. „Cei ce sunt preocupati de consum cauta in general masini cu motoare Diesel, dar acestea sunt mai scumpe de 10.000 euro. In clasa de care vorbim poate doar cumparatorii de Matiz pot lua in calcul acest criteriu”, afirma directorul Apia.
Nu acelasi lucru se poate spune despre spatiul de bagaje, acest element fiind important nu doar pentru romani, ci pentru toti cumparatorii de automobile din Europa de Est. Pornind de la aceasta constatare, marii producatori de automobile au inceput sa fabrice masini special concepute pentru a raspunde cerintelor din pietele acestei zone. Turcia a devenit, practic, principala tara in care se produc masini cu portbagaj marit. Renault Clio Symbol, Ford Focus si Toyota Corolla sunt doar cateva exemple care au avut succes de piata.
„In vestul Europei situatia se prezinta invers. Cele mai cautate modele sunt cele cu portbagajul mic, iar producatorii au reactionat, in consecinta, oferind la vanzare variante diferite ale aceluiasi model”, declara Marius Carp.
Nu in ultimul rand, importanta este calitatea de ansamblu a masinii. In aceasta marja de pret aveam de-a face, practic, cu doua niveluri de calitate, cel al masinilor romanesti si cel al modelelor aduse din import. Daca pentru masinile straine nu se poate pune serios problema unei diferentieri calitative intre marci, in ce priveste modelele romanesti, cumparatorul va trebui sa puna foarte atent in balanta raportul calitate-pret.
Un ultim criteriu in alegerea unui model de pana la 10.000 de euro este reteaua de service-uri pusa la dispozitie de producator sau dealer. Daca in ce priveste Dacia, Daewoo, Renault, Fiat, Ford se poate vorbi despre o retea nationala, marci precum CitroA