În România, multă vreme, mâncatul în oraș a fost catalogat drept un moft, un obicei al persoanelor cu bani. În ultimii ani însă, timpul a devenit şi mai preţios, astfel că mulţi români, indiferent de venit, aleg hrana gata preparată.
În parte, şi invazia fast-foodurilor a contribuit la această nouă deprindere, astfel că acum segmentul restaurantelor cu mâncare la preţ accesibil este în plină dezvoltare.  
Cei care au ieșit în străinătate au constatat existența și a altor concepte care în România nu se aplicau pentru că piața nu o permitea, dar care, în timp, au devenit „de-ale casei“.
Așa cum italienii, francezii sau spaniolii au obiceiul ca dimineaţa, înainte de a ajunge la birou, să se oprească la o cafenea sau restaurant de cartier pentru cafea şi mic dejun, la fel și românii au căpătat obiceiul, de a-și stabili primele întâlniri de afaceri la o omletă cu șuncă și un fresh de portocale.
„Noi avem o creștere marginală. Nu spunem că românii au început să iasă pentru micul dejun în oraș, ci spunem că proprietarii de restaurante, baruri și cafenele au început să implementeze acest concept în meniurile lor“, spune Dragoș Petrescu, proprietarul lanțurilor de restaurante City Grill.
Potrivit lui, prânzul și cina sunt cele care atrag cei mai mulți clienți, în timp ce  micul dejun îl iau aproximativ 5% din totalul celor care calcă pragul restaurantelor. „Și așa va rămâne din punctul de vedere al distribuirii clienților. Însă eu am ca obiectiv, în termen de doi ani, ca procentajul micului dejun să ajungă la 10% din totalul numărului de clienți“, adaugă managerul.
O bază consistenă de clienți țintește și managerul general al restaurantelor Red Angus Steakhouse, Dragoș Panait. „Targetul pe care îl avem pentru această perioadă a zilei este de a oferi o locație potrivită întâlnirilor clienților“, spune acesta, menționând că a implementat produsul la finalul lunii ianuarie.  

În medie, prețul unui mic dejun în oraș este 13 lei și include cafeaua, ceaiul sau sucul de portocale și, cel puțin omletă, șuncă și brânză. „Acest produs este bine definit în străinătate și la început de drum în România. Este un obicei al bunăstării. Nu suntem la nivelul altor capitale europene, dar acest produs se pornește“, explică Petrescu.
Situația este diferită când vorbim de segmentul de cafenele.  În acest caz, 15% dintre clienți aleg să-și stabilească întâlnirile la primele ore ale dimineții, iar cafenelele și barurile au pregătit meniuri speciale pentru aceștia, cu oferte adaptate și consumatorului care preferă micul dejun franțuzesc (croissant, unt, fresh de portocale etc.), dar și celui care preferă meniul englezesc (ouă, bacon, cârnați etc.).
La fast-food, mic dejun până la ora 10
Dacă obișnuiții restaurantelor s-au adap­tat „din mers“ obiceiului vesticilor, cei ai fast-foodurilor s-au lovit de faptul că anumite produse pe care le consumau în mod regulat dimineața nu mai sunt disponibile. Spre exemplu, cei care încercau Big Macurile de la McDonald’s s-au orientat „forțat“ că­tre omlete, clătite și sandvișuri cu cârnați, salam sau ouă.
Probabil, elevii și studenții au fost cei mai afectați de aceste schimbări. „Am lansat noi produse la un bun raport ca­litate-preț. Pentru că ne interesează modul de viață echilibrat; noutatea este că McDonald‘s are acum – înainte de ora 10 – meniu de mic dejun. Am gândit proiectul la începutul lui 2010, iar la sfârșitul lui 2011 am finalizat implementarea în România“, explică Daniel Boaje, directorul general al lanțului McDonald’s.
„Românii au început să ia micul dejun la restaurant, și această nișă oferă un potențial de dezvoltare extraordinar. E interesant cum evoluează lucrurile: acum 16 ani a lua masa în oraș era o ocazie. Azi, mâncatul la McDonald‘s e o rutină. Cu gândul acesta am început să construim platforma de mic dejun“, spune Boaje.

13 lei este prețul mediu al unui meniu de mic dejun la restaurantele și fast-
foodurile din România