„31% dintre românii din mediul urban afirmă că îşi planifică întotdeauna bugetul, în timp ce 44% dintre ei spun că o fac de cele mai multe ori. Conform celui mai recent studiu pregătit de KRUK în România, „Reciclarea datoriilor”, implementat de agenţia de cercetare iSense Solutions, 91% dintre persoanele din mediul urban, cu vârste cuprinse între 25 şi 55 de ani, au avut o datorie de rambursat, în timp ce în prezent, 7 din 10 persoane au încă datorii. Cercetarea a urmărit să evalueze atitudinea românilor faţă de rambursarea datoriilor şi modul în care aceştia îşi prioritizează plăţile lunare datorate. În ceea ce priveşte cheltuielile, plăţile utilităţilor se situează pe primul loc, 77% dintre români spunând că aceste facturi sunt primele plătite, urmate de plata ratelor, 75%. O altă categorie importantă care ocupă un nivel ridicat în ordinea de plăţi a românilor este cea legată de cheltuielile efectuate cu copiii: 59% dintre respondenţi au menţionat această categorie ca fiind pe locul trei în lista lor lunară”, se arată într-un comunicat al Kruk.
Pe ultimele locuri pe lista de plăţi a românilor se află cheltuielile pentru îmbrăcăminte (9%), în timp ce 17% dintre respondenţi au menţionat, de asemenea, costurile aferente animalelor de companie, care sunt de asemenea pe lista lor de plăţi.
„Doar 6% dintre persoanele din mediul urban nu-şi planifică bugetul înainte. Ceea ce înseamnă că românii sunt atenţi atunci când îşi planifică finanţele şi prioritizează plăţile importante pentru ei. Încearcă să fie cât mai responsabili în luarea deciziilor referitoare la bani şi îşi stabilesc obiective clare”, a declarat Alina Zelezneac, research manager iSense Solutions.
Cât despre plata ratelor, 8 din 10 persoane au menţionat că aceasta este primul lucru pe care îl achită chiar dacă rămân cu mai puţini bani pentru a plăti alte cheltuieli. Numai 8% dintre românii din mediul urban spun că plătesc mai întâi ratele şi dacă rămân fără bani, împrumută din altă parte.
Un procent de 49% dintre cei intervievaţi afirmă că ceea ce îi face să-şi ramburseze datoriile la timp este teama de a plăti prea mult dintr-o dată şi astfel se vor confrunta cu situaţia în care nu vor mai putea plăti. Un procent similar de persoane a adăugat că, după toate plăţile efectuate, ştiu exact câţi bani rămân până la următorul salariu şi ştiind că plăţile sunt făcute la timp, îi face să fie mai calmi.
Ca surse de încredere în oferirea de ajutor pentru mai buna gestionare a finanţelor, familia şi prietenii sunt pe primul loc, pentru 51% dintre românii din mediul urban. Doar 7% dintre aceştia au menţionat consilieri financiari ai instituţiilor financiare nebancare ca surse de încredere şi 6% au numit consilierii financiari ai agenţiilor de colectare a datoriilor.
Când vine vorba de cheltuielile la care ar renunţa, 66% dintre persoane au menţionat petrecerea timpului liber, vacanţele şi renovarea casei. Un procent destul de mare, 70% dintre bărbaţi au spus că vor renunţa la cheltuielile pentru renovarea casei, dar numai 49% dintre bărbaţi ar renunţa la cheltuielile de îngrijire personală, comparativ cu doar 36% dintre femei.
Atunci când doresc să plătească o datorie, fără a fi nevoiţi să aplice pentru un nou împrumut, economiile reprezintă principala sursă de rambursare a datoriilor pentru 64% dintre românii din mediul urban, în timp ce 54% dintre aceştia ar mai căuta şi alte venituri. În acelaşi timp, 23% ar negocia valoarea datoriei cu creditorul sau cu firma de colectare a datoriilor.
În mod semnificativ, 8 din 10 persoane preferă să primească premii sau reduceri pentru plata la timp a ratelor, în timp ce aproximativ trei sferturi preferă să aibă rate cu valoare fixă, în fiecare lună. Pe de altă parte, 16% dintre ei preferă să plătească o rată mai mare la fiecare 2-3 luni, fără a plăti rate lunare. 21% dintre românii din mediul urban preferă să plătească datoriile mai mici, iar apoi pe cele mari şi 44% dintre ei preferă să aibă rate descrescătoare, reducând astfel valoarea ratei de la lună la lună.
„Este important pentru noi să înţelegem comportamentul de plată al clienţilor noştri şi preferinţele lor. Ne dorim să vedem că eforturile de educaţie financiară pe care le fac atât instituţiile bancare, cele financiare non-bancare, dar şi noi, agenţiile de colectare creanţe, încep să dea roade, şi anume, o bună planificare a bugetului familial şi o abordare mai responsabilă faţă de problema datoriilor a persoanelor cu datorii şi a publicului general de asemenea”, a precizat Tomasz Ignaczak, director general al Kruk România.
Studiul a fost implementat în contextul Zilei fără Datorii, iniţiativa Grupului Kruk, sărbătorită pe 17 noiembrie pe toate pieţele în care grupul operează.
Cercetarea „Reciclarea datoriilor” a fost realizată de iSense Solutions în octombrie 2019 pe un eşantion de 515 persoane, cu vârste între 25 şi 55 de ani, reprezentativ urban.
Kruk SA este cea mai mare companie de management al creanţelor din Polonia. Compania este prezentă pe piaţa din România din 2007, unde este de asemenea, unul dintre liderii de piaţă.