Românii renunță la călătoriile exotice. Bugete mai mici cu 30%

Într-o piață a agențiilor de turism estimată de jucători la aproape 800 milioane de euro, cine face jocurile? Rolurile sunt împărțite între consumatori, pe de o parte, și cei care vând vacanțe, pe de alta. Un lucru este sigur: nu se mai vând vacanțele scumpe, tocmai pentru că bugetele consumatorilor s-au redus cu circa 30% anul acesta față de 2008. Ce așteptări au acum trei dintre cei mai mari jucători?

”Pe trendul actual, apreciez că piața călătoriilor va crește ușor în 2011 față de 2010. Probabil cu 5-7%. Creșterile se simt în zona vânzărilor de bilete de avion, turism de business și vacanțe externe. De asemenea, zona corporatistă s-a stabilizat și crește din nou interesul pentru organizarea de evenimente, la valori mai mici, cu bugete mai echilibrate”, spune Lucia Morariu, director general al Eximtur.
Mai mult, adaugă ea, se înființează, în continuare, multe agenții noi, tocmai pentru că este loc pe piață, mai ales pentru agențiile specializate în vânzări online sau specializate pe anumite destinații. Drept urmare, chiar dacă 2011 ”nu reprezintă un boom al turismului românesc”, după cum crede Javier Garcia del Valle, CEO al Happy Tour, totuși se observă deja că cererea pentru călătorii a  crescut, iar consumul începe să-și revină.
”Dinamica turismului românesc depinde de o serie de factori macro și micro economici, dar și de un complex de factori psihologici care influențează atât bugetele de travel ale companiilor, cât și cererea turiștilor individuali”, explică oficialul Happy Tour. Potrivit lui, este greu de spus cu certitudine care vor fi indicatorii macro economici la finele acestui an în turismul românesc, difícil de anticipat în lipsa unor date statistice la zi.

Cresc bugetele pentru călătoriile de business

Dar se pot face supoziții. În context, Sorin Văduvoiu, director executiv Perfect Tour, crede că în semestrul al doilea al acestui an se va observa ”o creștere a bugetelor pentru călătoriile de business și stabilizarea anumitor segmente de clienți”. Mai ales că, în ultima perioadă, ”consumatorii s-au reorientat pe călătorii cu bugete reduse cu aproximativ 30% față de situația anului 2008”, mai punctează Lucia Morariu, destinațiile cele mai căutate fiind Turcia, Grecia, Spania, Bulgaria și Austria.
Era de așteptat ca perioada de criză să modifice comportamentul consumatorului, care fie că renunță la vacanțe, fie își reduce bugetul și obișnuințele de consum. ”Vacanțele scurte, celebrele city breaks, care până să înceapă recesiunea veneau în completarea  vacanțelor de vară și de iarnă, s-au transformat pentru multe familii în beach city breaks, respectiv ski city breaks, contribuind astfel la reducerea substanțială a numărului de zile petrecute într-o călătorie”, detaliază Javier Garcia del Valle. O altă tendință, în opinia lui, este aceea de a renunța la călătoriile exotice și de a alege destinații de proximitate. Cu toate acestea, există în continuare un ”consumator de turism de lux”, cu cerințe mult mai diversificate.
”Uneori ele sunt chiar avangardiste. Am avut solicitări pentru pachete în Noua Zeelandă, Guam, Thailanda  sau Argentina. De foarte multe ori, o cerere de ofertă pornește de la o insulă privată precum Musha Cay și  se concretizează într-un hotel Four Seasons Resort din  Maldive, Bora Bora sau Florența, tocmai pentru că, până la ieșirea definitivă din criză, factorul psihologic va funcționa ca o frână până și în ceea ce îi privește pe cei mai înstăriți dintre români”, conchide oficialul Happy Tour.