Tax Institute și-a exprimat aprecierea pentru inițierea acestui demers, accentuând importanța implementării unor politici durabile care să contribuie la echilibrul fiscal și la dezvoltarea economică modernă a țării.
Tax Institute a subliniat că soluțiile temporare ar putea avea consecințe negative
Organizația a subliniat că soluțiile temporare ar putea avea consecințe negative asupra stabilității fiscale și a propus un set de principii esențiale pentru guvernare: o sarcină fiscală echitabilă, toleranță zero la evaziune și digitalizarea orientată spre rezultate, menită să simplifice conformarea contribuabililor și să eficientizeze administrarea fiscală.
Tax Institute consideră esențială menținerea cotei de impozit pe profit de 16%, apreciată ca fiind competitivă la nivel european. De asemenea, a propus:
- Eliminarea impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA 1%), care, conform organizației, afectează negativ sectoare precum industria auto și distribuția de mărfuri.
- Eliminarea impozitului suplimentar pentru sectorul petrol și gaze, despre care se consideră că ar putea genera inflație și costuri crescute pentru cetățeni.
- Reevaluarea facilităților fiscale pentru cercetare-dezvoltare pentru a încuraja valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală în România.
- Indexarea amortizării fiscale cu rata inflației, măsură ce ar stimula investițiile, alături de extinderea perioadei de recuperare a pierderilor fiscale la 10 ani.
- Reformarea regulilor privind deductibilitatea dobânzilor și a provizioanelor pentru creanțe neîncasate.
Organizația a recomandat revenirea la un regim fiscal simplificat
Organizația a recomandat revenirea la un regim fiscal simplificat pentru microîntreprinderi, cu un plafon ajustat la valoarea actuală a inflației, estimat la 1.000.000 lei.
Tax Institute a subliniat că menținerea cotei unice de impozitare este esențială, propunând eliminarea excepțiilor și scutirilor care generează inechități. Alte măsuri includ:
- Plafonarea bazei de calcul pentru CAS și CASS la un nivel rezonabil.
- Introducerea unor măsuri eficiente pentru impozitarea veniturilor nejustificate.
- Transparentizarea sumelor transferate în paradisuri fiscale.
Aceste propuneri, conform organizației, ar contribui la creșterea conformării voluntare și la reducerea complexității administrative, eliminând astfel tentația de a masca veniturile.
Tax Institute a atras atenția asupra necesității reducerii deficitului de colectare a TVA, considerat cel mai ridicat din UE, și asupra importanței aplicării unui sistem fiscal bazat pe principii morale și echitabile.
Organizaţia a criticat şi implementarea deficitară a sistemelor de tip „RO e-…”.
„Din analiza acestor cifre se vede că încasările din TVA în 2024 nu numai că nu se apropie de VTTL (TVA teoretic colectabil) de 10,6% din PIB (6,64% din PIB), dar sunt mai mici chiar decât cele din 2021, când nu aveam implementate niciunul dintre sistemele „RO e-…”, ceea ce confirmă că semnalele de alarmă trase de noi au fost corecte. RO e-DEGEABA!
Dacă ținem cont și de faptul că în 2023 și, mai ales în 2024, am avut creșteri de TVA la foarte multe produse și servicii prin restrângerea sferei de aplicare a cotei de TVA de 5% sau a celei de 9%, dar și de faptul că, în această perioadă consumul intern a înregistrat creșteri semnificativ mai mari decât creșterile PIB (deci ponderea consumului intern în PIB a crescut), rezultatele par încă și mai dezastruoase, ceea ce întărește afirmația de mai sus: RO e-DEGEABA.
Suntem pe un drum greșit, drum care este și foarte costisitor!”, se mai arată în scrisoarea deschisă.
Scrisoarea deschisă publicată de către Tax Institute poate fi vizualizată AICI.
Documentul este adresat către Marcel Ciolacu, președinte PSD; dl. Ilie Bolojan, președinte PNL; dna. Elena Lasconi, președinte USR; dl. Kelemen Hunor, președinte UDMR și dl. Varujan Pambuccian, deputat.