Doar 36% dintre români au condus vreodată o maşină, iar 97% consideră alcoolul o cauză majoră a accidentelor. Acesta şi este domeniul în care autorităţile ar trebui să se implice mai mult.

Eurobarometrul privind siguranţa rutieră, realizat în acest an de Gallup la cererea Directoratului General pentru Mobilitate şi Transport din cadrul Comisiei Europene, arată că, în viziunea cetăţenilor UE, şoferii care conduc sub influenţa alcoolului reprezintă cel mai mare pericol.

Documentul dat publicităţii în această vară a fost realizat pe baza unor interviuri realizate în toate ţările Uniunii Europene. Eşantionul a fost de circa 1.000 de persoane pentru fiecare stat. Eurobarometrul a avut ca teme principale pericolul reprezentat de şoferii care conduc sub influenţa alcoolului, cel reprezentat de vitezomani şi riscul la care se expun cei care nu poartă centură de siguranţă, precum şi cei care vorbesc la telefon în timp ce şofează, fără sau cu hands-free. Interesant este că, întrebaţi dacă au condus vreodată o maşină, doar 36% dintre români au răspuns pozitiv. Acest procentaj ne plasează pe ultimul loc în Europa, după Bulgaria (43%) şi Letonia (46%), în timp ce media europeană este de 69%.

Alcoolul, principala problemă

229-57179-31_transporturi_shutterstock_37.jpgDacă la numărul de şoferi ne aflăm pe ultimul loc, în privinţa modului cum percep efectele consumului de alcool, românii se dovedesc mult mai implicaţi: 97% dintre conaţionalii noştri consideră că este una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere (media europeană fiind de 94%). Şi vitezomanii sunt consideraţi de români un pericol demn de luat în seamă, 87% menţionându-i ca o problemă majoră de securitate rutieră. În privinţa celor care nu poartă centură de siguranţă, 74% dintre românii intervievaţi văd în aceasta o problemă.  Două treimi (65%)din subiecţi declară că persoanele care vorbesc la telefonul mobil fără hands-free sunt o sursă majoră de risc, iar 31% îi socotesc la fel şi pe cei care vorbesc la telefoane cu hands-free.  Cei mai speriaţi de şoferii care consumă alcool s-au dovedit a fi italienii, spaniolii şi bulgarii (99%), în timp ce viteza la volan a fost cel mai puternic acuzată de ciprioţi (94%) şi de bulgari (92%).

Într-o a doua fază a studiului, după identificarea principalelor probleme, subiecţii au fost întrebaţi în ce domenii ar trebui să se implice mai mult guvernele. Cei mai mulţi, 82%, susţin că autorităţile ar trebui să intervină mai ferm, prin sancţionarea celor care conduc sub influenţa alcoolului. La fel au considerat şi muntenegrenii, şi bulgarii, în timp ce, la celălalt capăt al scalei, doar 52% din portughezi au fost de aceeaşi părere. Un loc fruntaş în solicitările privind implicarea autorităţilor îl ocupăm şi la capitolul vitezomanilor: 73% din subiecţi au menţionat că Guvernul ar trebui să facă mai mult împotriva celor care depăşesc limita de viteză. Bulgarii şi grecii au fost chiar mai severi (74%) decât românii, în timp ce doar 37% din francezi sunt de părere că autorităţile ar trebui să facă mai mult în acest domeniu.

Eurobarometrul a mai evaluat şi măsurile pe care cetăţenii le aşteaptă din partea autorităţilor. Trei din zece europeni consideră că ar trebui, prioritar, îmbunătăţită infrastructura, iar 22% au declarat că prioritatea ar trebui să fie înăsprirea legislaţiei.

Cert este că, preocupaţi sau nu de sigu­ranţa rutieră, românii se află pe un loc deloc măgulitor, penultimul, în  statistica privind numărul de accidente cu victime produse în perioada 2001 – 2009. În timp ce la noi acestea au crescut cu 14%, în Letonia, Spania şi Portugalia au scăzut cu mai mult de 50%.

229-57180-31_grafic_37.jpgNumăr de decese în accidente rutiere

Anapoda
Numărul de accidente soldate cu victime pe teritoriul Românei a fost, în 2009, cu 9% mai mic decât în 2008, însă a crescut cu 14% faţă de 2001. La nivelul UE, scăderea a fost de 11% faţă de 2008 şi de 36% faţă de 2001.