Sondajul, comandat în 18 ţări, inclusiv România, arată o creştere semnificativă a conştientizării cu privire la utilizarea corectă dar şi greşită a datelor personale de către terţi, în comparaţie cu anul precedent. Conform studiului, datele personale ale utilizatorilor de telefonie mobilă şi Internet, care includ nume, fotografii şi ocupaţia, sunt din ce în ce mai mult privite ca având un grad ridicat de sensibilitate şi necesitând o protecţie mai mare.

Studiul Nokia Siemens Networks a analizat atitudinea generală a românilor în ceea ce priveşte protecţia datelor personale, disponibilitatea acestora de a partaja anumite informaţii şi, nu în ultimul rând, încrederea pe care o au în diferite categorii de companii.

Rezultatele studiului arată că furnizorii de Internet fix şi telefonie (atât fixă, cât şi mobilă) reprezintă companiile în care consumatorii au cel mai ridicat nivel de încredere pentru a le gestiona datele personale în siguranţă. Aceste companii au primit 6,4 – 6,8 puncte (pe o scară de la 1 la 10) în ceea ce priveşte gradul de încredere. Comunităţile online şi guvernele sunt situate în partea de jos a acestei ierarhii (cu 4,5 – 5 puncte).

„Nivelul ridicat de încredere pe care oamenii îl au în companiile de telecomunicaţii este o oportunitate esenţială pentru ca acestea să le ofere clienţilor servicii mai ţintite şi mai relevante, contribuind astfel la dezvoltarea afacerii. Datorită tehnologiilor pentru protecţia datelor personale, consumatorii vor putea să navigheze pe Internet în mai mare siguranţă, vor putea să îşi gestioneze propriile date şi vor beneficia de un control mai mare în ceea ce priveşte tranzacţiile financiare,” a declarat Dragoş Chivu, Country Director al Nokia Siemens Networks România

În ceea ce priveşte atitudinea generală faţă de securitatea datelor personale, majoritatea respondenţilor incluşi în studiul Nokia Siemens Networks au fost de acord că protecţia datelor personale este un subiect important (88%), considerând în acelaşi timp că nu au control asupra datelor personale (70%). Drept urmare, 6 din 10 respondenţi declară că îşi aleg destinatarii datelor personale cu foarte mare grijă.

La nivel european, consumatorii au cel mai ridicat nivel de încredere în bănci

În ceea ce priveşte tipul de date pe care respondenţii sunt dispuşi să le divulge, românii par îngrijoraţi de partajarea datelor cardurilor de credit, 86% dintre respondenţi considerând procesul de stocare şi procesare a datelor fiind riscant şi foarte riscant. Deşi ridicat, procentul este oricum mai mic decât media europeană, unde 92% dintre respondenţi sunt precauţi atunci când partajează informaţii financiare. Românii sunt însă dispuşi să divulge informaţii în schimbul unor servicii personalizate, 65% dintre respondenţi fiind de acord cu acest lucru, spre deosebire de un procent mediu mai mic (46%) la nivel european.

La nivel european, consumatorii au cel mai ridicat nivel de încredere în bănci şi consideră că numerele cardurilor de credit sunt cele mai importante date. Mai mult ca oricând, utilizatorii europeni îşi încredinţează preferenţial datele personale unor companii cu care au deja o relaţie (57% media, 61% în Spania, 69% în România).

Sondajul privind protecţia datelor personale face parte din Studiul privind Comportamentul Consumatorilor 2010 (Consumer Behavior Study – CBS), derulat de Nokia Siemens Networks în 18 ţări din întreaga lume, printre care Franţa, Germania, România, Spania şi Marea Britanie, în perioada octombrie-decembrie 2010.

CBS 2010 a fost realizat pentru a dobândi o înţelegere generală cu privire la utilizarea de către consumatorii finali a diferitelor tipuri de servicii de telecomunicaţii. Rezultatele sondajului privind protecţia datelor personale sunt relevante din punct de vedere statistic pentru grupul de utilizatori al deţinătorilor de telefoane mobile şi principalii utilizatori de telefoane mobile cu vârsta cuprinsă între 14 şi 64 de ani.