Primul semestru al acestui an a adus o creștere semnificativă în ceea ce privește înmatriculările de autoturisme noi cu 25,4%, faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior. Nici maşinile electrice nu fac excepție de la trend. Au fost cumpărate cu 34,5% mai multe cu o cotă de piaţă de 21,9%, anunță APIA.
În topul primelor zece mărci de autoturisme şi autovehicule comerciale, în primele șase luni, conduce Dacia – cu 24.734 de unităţi, urmată de Renault (7.773), Toyota (5.469), Ford (5.319), Volkswagen (5.201), Skoda (4.990), Hyundai (4.785), Mercedes-Benz (4.503), BMW (2.328) şi Suzuki (2.327).
SUV-urile sunt cele mai căutate
Automobilele, care reprezintă aproximativ 84% din total piaţă, au înregistrat, la nivelul lunii iunie 2023, un volum de 12.993 de unităţi, cu 18,9% mai mult decât în intervalul similar din 2022.
Segmentul SUV se află pe prima poziţie, cu o cotă de 42,3% (în scădere cu 3,4% faţă de 2022), urmat de Clasa C (cotă de 30,3%, +4,1%) şi Clasa B (cotă de 16,9%, +1,3%).
După combustibil, în perioada analizată, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 0,2% comparativ cu cota deţinută în perioada similară din 2022, până la o pondere de 64,9%. Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel au înregistrat o scădere de 1,3%, de la an la an, şi deţin o cotă de 13,2% din total.
Crește vânzarea de „electrificate”
La „ecologice”, cota de piaţă a ajuns, pe primul semestru, la 21,9%, peste ponderea de 8,7% deţinută de motoarele diesel.
Autoturismele full electrice deţin o cotă de 9,6% din piaţă, iar achiziţiile din această categorie au crescut considerabil (+34,5%), raportat la primul semestru din 2022. În acest context, se înregistrează o creştere importantă a autoturismelor 100% electrice (+57%) şi a celor plug-in hybrid (+46,9%).
În aceeași perioadă, în topul celor mai vândute cinci autoturisme electrice conduce Dacia Spring – cu 3.266 de unităţi şi o creştere de 36,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Pe locurile următoare se află: Tesla Model Y – cu 637 de unităţi şi o creştere de unsprezece ori, Renault Megane (483 de unităţi, plus de 120 de ori), Tesla Model 3 (406 unităţi, +45,5%) şi Volkswagen e-UP! (323 de unităţi, +54,5%).
Ford Kuga se află pe prima poziţie cu 409 unităţi şi un salt 96,6% comparativ cu primul semestru din 2022, pe segmentul autoturismelor Plug-in, urmată de Mercedes-Benz GLE (171 de unităţi, +19,6%), Renault Captur (168 de unităţi, +41,2%), Mazda CX-60 (161 de unităţi, fără înmatriculări în 2022) şi Hyundai Tucson (149 de unităţi, +23,1%).
Hibridele fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc în Top 3: Toyota Corolla – cu 1.041 de unităţi, în scădere cu 13,5% faţă de 2022, Toyota C-HR (865 de unităţi, – 12,4%) şi Toyota Yaris Cross (795 de unităţi, +145,4%).
Statistica APIA evidenţiază faptul că, în primele şase luni ale anului curent, cele mai multe achiziţii de autoturisme au fost realizate de către juridice (58%), iar diferenţa de 42% le revine persoanelor fizice.
Pe de altă parte, autovehicule comerciale uşoare au consemnat o creştere a înmatriculărilor de 15,6%, de la un an la altul.