Autoritățile române au impus noi restricții asupra vânzării băuturilor energizante, afectând direct marile companii din industria băuturilor răcoritoare. Coca Cola se numără printre cei mai loviți producători, raportând o scădere de 2,5% a vânzărilor în 2024. Principala cauză este legea care obligă comercianții să verifice actele de identitate ale clienților înainte de a vinde energizante, alcool sau tutun. Această măsură, susținută de Guvern și Parlament, vine ca răspuns la îngrijorările legate de sănătatea adolescenților și consumul excesiv de astfel de produse.
Vânzările Coca Cola, în scădere din cauza noilor reglementări
Volumul total al vânzărilor Coca Cola în România a scăzut cu 2,5% în 2024, principala cauză fiind noile restricții impuse asupra vânzării băuturilor energizante.
Adolescenții, care reprezentau o mare parte din consumatori, nu mai pot cumpăra astfel de produse fără să prezinte un act de identitate.
Măsura, deși adoptată în scop de protecție a sănătății publice, a avut un impact negativ asupra industriei băuturilor răcoritoare.
Taxe mai mari și verificări obligatorii
Scăderea vânzărilor Coca Cola nu este determinată doar de interdicția privind energizantele. Introducerea unei taxe pe zahăr în ianuarie și majorarea TVA din 2023 au contribuit, de asemenea, la un mediu economic mai dificil pentru producătorii de băuturi.
Cu toate acestea, cafeaua a înregistrat o creștere de peste 20%, în timp ce segmentul băuturilor energizante a fost serios afectat.
![energizant](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2023/11/energizant-1200x675.jpg)
Legea care schimbă regulile jocului
Noua reglementare, adoptată în vara anului trecut, impune comercianților și personalului din restaurante să solicite actul de identitate al clienților înainte de a vinde băuturi alcoolice, energizante și produse din tutun.
Inițial, proiectul prevedea doar posibilitatea verificării vârstei, însă Parlamentul a decis să transforme această măsură într-o obligație clară.
„În vederea verificării împlinirii vârstei de 18 ani a cumpărătorilor și consumatorilor care solicită vânzarea, respectiv servirea băuturilor alcoolice, băuturilor energizante și/sau produselor reglementate de dispozițiile art. 2 din Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condițiilor pentru fabricarea, prezentarea și vânzarea produselor de tutun și a produselor conexe și de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor de tutun, cu modificările și completările ulterioare, membrii personalului localurilor publice și vânzătorii din unitățile comerciale au obligația de a solicita consultarea actelor de identitate ale consumatorilor”, prevede proiectul legislativ.
Propunerea a venit din partea USR, însă a primit sprijin și din partea Guvernului condus de Marcel Ciolacu.
Amenzi usturătoare pentru comercianții care nu respectă legea
Autoritățile au prevăzut sancțiuni dure pentru cei care nu aplică noile reguli. Dacă un vânzător nu solicită actul de identitate atunci când vinde energizante, alcool sau tutun, acesta poate fi amendat cu sume cuprinse între 10.000 și 30.000 de lei.
Parlamentarii care au susținut proiectul afirmă că această lege este necesară pentru protecția sănătății tinerilor. Unii dintre inițiatori au dat drept exemplu un caz tragic:
„Din păcate, chiar acum câteva luni, un copil de 17 ani din Iași a murit subit pentru că a consumat prea multe băuturi energizante.”
Industria băuturilor energizante, în pericol?
Decizia autorităților a generat controverse în rândul producătorilor de băuturi energizante și comercianților.
Pentru companii precum Coca Cola, care dețin mărci populare în acest segment, restricțiile privind vânzarea către minori au dus la pierderi semnificative.
În ciuda scăderii cererii, reprezentanții industriei speră ca piața să se stabilizeze în perioada următoare.