Actualizare a SGR
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a oferit joi, în cadrul unei conferințe de presă, o actualizare cu privire la evoluția Sistemului de Garanție-Returnare (SGR) pentru ambalaje, subliniind realizările și disfuncționalitățile întâmpinate.
Cu ocazia acestui eveniment, ministrul a anunțat că, de la începerea programului, s-au colectat deja peste 1,3 miliarde de ambalaje, marcând un progres semnificativ în reducerea deșeurilor de ambalaje.
„Am sărbătorit nu demult PET-ul cu numărul un miliard. Astăzi, avem deja colectate peste 1,3 miliarde de ambalaje din Sistemul de Garanție-Returnare și sperăm ca, foarte repede, să anunțăm și ambalajul cu numărul două miliarde”, a declarat Mircea Fechet.
Acesta a evidențiat că zeci de mii de tone de ambalaje sunt direcționate spre reciclare, contribuind la curățarea mediului înconjurător.
Beneficiile și disfuncționalitățile SGR
Ministrul a remarcat îmbunătățiri evidente în curățenia din spațiile naturale, precum marginile drumurilor și albiile râurilor, subliniind că deja se observă o reducere a numărului de PET-uri și altor ambalaje abandonate.
De asemenea, a menționat cu satisfacție că Lacul Bicaz este acum mult mai curat decât anul trecut, un rezultat ce reflectă eficiența sistemului.
Cu toate acestea, Mircea Fechet a recunoscut că sistemul nu este lipsit de probleme, evidențiind în special dificultățile de returnare a garanției în mediul rural.
„Mă simt obligat să admit că sistemul încă are disfuncționalități, pe care suntem obligați să le remediem”, a precizat ministrul.
El a menționat că mulți comercianți din zonele rurale refuză să ramburseze garanția pentru ambalaje, deși sunt obligați prin lege să o facă, o situație pe care a calificat-o drept „foarte gravă”.
Măsuri pentru remedierea problemelor
În încercarea de a corecta aceste disfuncționalități, Ministerul Mediului a inițiat controale extinse, în colaborare cu Garda Națională de Mediu și ANPC, asupra operatorilor economici și asupra companiei RetuRO, responsabilă pentru gestionarea sistemului.
Fechet a menționat că RetuRO a fost amendată simbolic, dar acest gest subliniază importanța respectării obligațiilor legale de către toți actorii implicați, de la cetățeni la companii.
Pentru a facilita raportarea problemelor întâmpinate de cetățeni, Ministerul a pus la dispoziție un număr de telefon dedicat pentru reclamații, care pot fi trimise și prin WhatsApp. Sesizările vor fi redirecționate către Garda Națională de Mediu și ANPC pentru a fi investigate prompt.
Ministrul a mai spus că există operatori economici care nu oferă înapoi garanția atunci când oamenii vin cu sticlele goale.
”Este un lucru care mi se pare foarte grav. De multe ori, discutăm despre oameni în vârstă şi mai ales persoane aflate în imposibilitatea de a parcurge distanţe semnificative, până la primul punct de colectare automată, în cel mai apropiat oraş”, a spus Fechet, adăugând că sunt şi primari care au reuşit să facă puncta de colectare.