Funcționarii publici, evaluați în funcția de performanțele profesionale
Românii vor fi controlați. Funcționarii publici, evaluați în funcția de performanțele profesionale. Un grup de parlamentari PSD și ai minorităților naționale a inițiat, printr-o propunere legislativă depusă la Parlament, o modificare a evaluării anuale a performanțelor profesionale ale funcționarilor publici. Aceștia propun ca evaluarea să includă și o verificare, în scris, a cunoștințelor teoretice actualizate referitoare la actele normative care reglementează activitățile funcționarilor.
Proiectul a fost semnat de 55 de parlamentari PSD și ai minorităților naționale, printre care se numără și premierul Marcel Ciolacu. Aceasta inițiativă vizează modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.
Proiectul de act normativ prevede că „procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici de execuţie şi a funcţionarilor publici de conducere reprezintă aprecierea obiectivă a cunoştinţelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului şi a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea gradului şi a modului de îndeplinire a obiectivelor individuale şi a criteriilor de performanţă stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv de către funcţionarul public”.

Ce va include evaluarea performanțelor profesionale ale funcționarilor publici
Proiectul prevede că evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici va include, pe lângă analiza gradului și a modului în care sunt atinse obiectivele individuale și a criteriilor de performanță, și o evaluare a cunoștințelor teoretice actualizate. Aceasta se va realiza printr-o verificare în scris a cunoștințelor referitoare la actele normative care reglementează activitățile pe care funcționarul public trebuie să le îndeplinească, conform fișei postului.
„Evaluarea prevăzută în codul administrativ se realizează anual, în scopul aprecierii cunoştinţelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului funcţionarului public şi a performanţelor obţinute, prin raportarea rezultatelor obţinute în mod efectiv şi a criteriilor de performanţă la obiectivele stabilite”, se mai arată în document.
Proiectul stipulează că verificarea cunoștințelor teoretice se va desfășura la sediul autorității sau instituției publice, în prezența unei persoane competente care va stabili întrebările, sau a unui funcționar public delegat de aceasta pentru a asista pe parcursul procedurii. Funcționarului public i se va prezenta un document cu întrebările la care va trebui să răspundă în scris, împreună cu timpul alocat pentru a oferi răspunsurile.
Fiecare răspuns va fi evaluat cu note de la 1 la 5, iar fiecare membru al comisiei de evaluare va acorda o notă finală, calculată ca medie aritmetică a notelor pentru răspunsurile la fiecare întrebare.
Obținerea unei note mai mici de 3 la verificarea cunoștințelor teoretice actualizate referitoare la actele normative care reglementează activitățile cerute conform fișei postului va conduce la acordarea calificativului nesatisfăcător.
Aceste prevederi se aplică înalților funcționari publici, funcționarilor publici de execuție și conducere, precum și funcționarilor publici debutanți.
Actuala procedură nu ar fi eficace
În expunerea de motive a proiectului, inițiatorii precizează că „actuala procedură nu reglementează un instrument eficace şi adecvat pentru evaluarea cunoştinţelor teoretice actualizate ale funcţionarilor publici, sub aspectul cunoaşterii actelor normative ce reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului funcţionarului public”.
„În activitatea autorităţilor şi instituţiilor publice s-a constatat adeseori că pentru atingerea unor rezultate apte a asigura îndeplinirea obiectivelor şi a criteriilor de performanţă stabilite pentru funcţionarii publici, diversele componente sau structurile funcţionale ale entităţilor publice solicită frecvent sprijinul celei de specialitate juridică, conducând la o încărcare excesivă a activităţii acesteia şi la disfuncţionalităţi de ansamblu ale activităţii entităţilor publice”, mai arată aceștia.
Inițiatorii mai spun că „în contextul evoluţiei legislative şi a necesităţii corelării permanente şi aplicării în ansamblu şi integrat a normelor naţionale şi europene, apare ca evidentă exigenţa unei bune cunoaşteri de către toţi funcţionarii publici a acelor norme care reglementează activităţile pe care aceştia le realizează, conform atribuţiilor stabilite prin fişa postului”.
„O bună cunoaştere teoretică, legislativă este condiţia esenţială a performanţei individuale şi a realizării criteriilor şi obiectivelor stabilite funcţionarului public”, au precizat ei.
Senatul este prima cameră care este sesizată, iar Camera Deputaților funcționează ca for decizional.