Primești amendă de până la 30.000 de lei dacă vinzi tutun, alcool sau energizante minorilor

În urmă cu două zile, președintele României, Klaus Iohannis, a promulgat legea care îi obligă pe vânzători/chelneri/barmani să ceară actele de identitate clienților care cer produse din tutun, băuturi alcoolice și energizante. Noul act normativ completează legislația care interzice vânzarea de țigări și de băuturi alcoolice celor sub 18 ani. Proiectul de lege a fost adoptat de Senat încă din octombrie 2023. Camera Deputaților a votat în favoarea lui în iunie 2024.

Klaus Iohannis
Klaus Iohannis (SURSA FOTO: Facebook, Klaus Iohannis)

Cei care încalcă legea riscă să fie sancționați cu amenzi cuprinse între 10.000 de lei și 30.000 de lei. Acum, antreprenorii români așteaptă normele de aplicare a noii legi de la Guvernul României pentru că nu le este clar dacă sunt obligați să verifice toți clienții sau doar pe cei care par că au sub 18 ani.

„În vederea verificării împlinirii vârstei de 18 ani a cumpărătorilor şi consumatorilor care solicită vânzarea, respectiv servirea băuturilor alcoolice, băuturilor energizante şi/sau produselor reglementate de dispoziţiile art. 2 din Legea nr. 201/2016 privind stabilirea condiţiilor pentru fabricarea, prezentarea şi vânzarea produselor de tutun şi a produselor conexe şi de modificare a Legii nr. 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor de tutun, cu modificările şi completările ulterioare, membrii personalului localurilor publice şi vânzătorii din unităţile comerciale au obligaţia de a solicita consultarea actelor de identitate ale consumatorilor.

În cazul neîndeplinirii acestei obligaţii, membrii personalului localurilor publice şi vânzătorii din unităţile comerciale pot fi sancţionaţi cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei”, prevede actul normativ recent promulgat.

Minorii, din ce în ce mai atrași de energizante

Adolescenții apelează din ce în ce mai mult la băuturile energizante, a avertizat medicul nutriționist Michael Garcia de la UCLA Health. Potrivit unor studii realizate de NIH și de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară, de la 30% dintre adolescenții din SUA
până la 70% dintre adolescenții din Europa consumă regulat băuturi energizante.

Ambalajele colorate, aromele dulci, asemănătoare bomboanelor, disponibilitatea pe scară largă și marketingul direcționat ar fi putut contribui la această tendință. Multe mărci de energizante sponsorizează echipe celebre la nivel internațional sau colaborează cu influenceri de pe TikTok și de pe YouTube.